تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹

تهران- ايرنا- شبكه دو سيما هم زمان با آغاز ماه محرم و عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين عليه السلام و گراميداشت هفته دفاع مقدس برنامه هاي مختلفي براي مخاطبانش تدارك ديده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي شبكه دو، از جمله اين برنامه ها «پيرغلامان عشق»، «حب الحسين»، «نو نوايان»، «جشنواره فيلم هاي دفاع مقدس»، «مستند مادرانه»، «كوي محبت»، «از آسمان» و پخش مراسم سخنراني و مداحي است كه براي بينندگان اين شبكه در نظر گرفته شده است.

يكي از تداركات ويژه اين شبكه براي ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان، تهيه مستند «پيرغلامان عشق» است. اين برنامه مستندي روايي از مداحان پيشكسوت و مخلص اهل بيت عصمت و طهارت (ع) است كه در آن سعي شده با انتخاب پيرغلاماني از سراسر كشور، آيين هاي عاشورايي در اقليم هاي متفاوت با شيوه ها و منش هاي خاص را به نمايش بگذارد.
از طرفي معرفي شيوه صحيح و اصولي مداحي، معرفي سبكهاي سنتي عزاداري سرور و سالار شهيدان، زنده نگه داشتن ياد و نام پير غلامان مرحوم و پيشكسوت در سراسر كشور، ترويج انتخاب پوشش و اخلاق صحيح مداحي، بررسي اهميت مطالعه مقاتل و كتب اشعار شاعران آييني، انتقال عزاداري اصولي و سنتي به نسل جوان از ديگر اهداف اين مستند است.
«پيرغلامان عشق» كاري از گروه اجتماعي فرهنگي به تهيه كنندگي هادي خدادي است كه از اول محرم به مدت 10 شب ساعت 23:30 از شبكه دو سيما پخش خواهد شد.
پخش سخنراني حجت الاسلام پناهيان هر روز ساعت 10:30 و سخنراني شيخ حسين انصاريان هر روز ساعت 13:10و فرازهايي از بيانات مرحوم حق شناس به همراه ويژه برنامه « ذكر عاشوراييان» با نواي حاج محمود كريمي كاري از گروه فرهنگي اجتماعي است كه به تهيه كنندگي سعيد پورفرج هر روز ساعت 13:45، 20:15و 22:20، پخش مي شود.
افزون بر اين مراسم مداحي و نوحه خواني با نواي حاج حسن خلج، حاج ميثم مطيعي، زنده ياد حاج سليم مؤذن زاده و حاج حسين فخري در ساعات 17:40 و 23:20 از جمله تداركات ويژه شبكه دو سيما براي ايام محرم است كه در جدول پخش برنامه ها قرار دارد.
«حب الحسين» كاري مشترك از ستاد اربعين و گروه خانواده شبكه دو به تهيه كنندگي پويان هدايتي عنوان ويژه برنامه اي است كه براي شب هاي محرم در نظر گرفته شده و از سه شنبه 4 مهر، ساعت 21 پخش مي شود.
اين برنامه در گفت و گو با هنرمندان، ورزشكاران و بازيگران سينما، تئاتر و تلويزيون به واقعه عاشورا و حضرت امام حسين (ع) نگاهي متفاوت دارد.
داريوش ارجمند، حميد استيلي، رويا تيموريان، مسعود رايگان، عنايت الله بخشي، سياوش تهمورث، محمد فيلي، فريبا نادري، شهرام شكيبا، مريم كاوياني، فريبا كوثري و عباس غزالي از جمله ميهماناني هستند كه در مقابل دوربين اين برنامه قرار گرفته اند.
همچنين گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما با تدارك برنامه «نو نوايان» به تهيه كنندگي سيد اسماعيل موسوي و امير كياني با موضوع استعداديابي مداحان نوجوان در ايام محرم تدارك ويژه اي را براي گروه سني نوجوان در نظر گرفته است.
اين برنامه با هدف آشنايي هر چه بيشتر نوجوانان با آموزه هاي كربلا و آموزش اصولي شيوه ها و راهكارهاي عملي و اجرايي مداحي و مرثيه سرايي اهل بيت (ع) هر روز ساعت 19 از شبكه دو سيما پخش خواهد شد.
از ديگر ويژه هاي در نظر گرفته شده براي اين ايام كه مصادف با هفته دفاع مقدس است، پخش مستند «مادرانه» با موضوع گفت و گو با مادران شهيدان دفاع مقدس است كه از جمعه 31 شهريور ساعت 11 از شبكه دو سيما پخش مي شود.
مستند «مادرانه» به كارگرداني سيد احمد معصومي نژاد در گروه تلويزيوني شاهد تهيه شده است.

**پخش مستقيم مراسم شيرخوارگان حسيني از مصلي امام خميني (ره)
همچنين طبق روال سال‌هاي گذشته، پخش زنده مراسم شيرخوارگان حسيني از مصلي امام خميني (ره) جمعه 31 شهريور ساعت 9 تا 12 و پخش مستقيم مراسم تجمع نوجوانان عاشورايي از ميدان امام حسين (ع) تهران با عنوان «احلي من العسل» ويژه حضرت قاسم (ع) در روز ششم محرم مصادف با چهارشنبه 5 مهر، پيش از اذان ظهر از ساعت 10تا 12 پخش خواهد شد.
يكي ديگر از برنامه هاي پخش زنده اين شبكه، گزارش مراسم ويژه بانوان عاشورايي از مهديه تهران است كه دوشنبه 10 مهر، ساعت 15 تا 17پخش مي شود.
از ديگر برنامه هاي اين شبكه «كوي محبت» است كه با حضور كارشناسان، شاعران و مداحان اهل بيت (ع) هر شب ساعت 19:30 به صورت زنده از كربلاي معلي و حرم حضرت سيدالشهدا (ع) تقديم مخاطبان مي شود.
اين برنامه كاري است از گروه اجتماعي فرهنگي به تهيه كنندگي سيد مصطفي موسوي كه سلسله برنامه هاي خود در ماه محرم را با موضوع بررسي ابعاد قيام امام حسين(ع) و تبيين برنامه اهل بيت براي آينده بشريت، همچنين گزارش هاي متعددي از حال و هواي كربلا و حرم ابا عبدالله (ع) تهيه كرده و در شبهاي تاسوعا و عاشورا ساعت 23 تقديم مخاطبان مي كند.
سريال «شكوه يك زندگي» كاري از گروه فيلم و سريال شبكه دو به تهيه كنندگي اميرعباس كني و كارگرداني رضا بهشتي نيز در شبهاي ماه محرم ساعت 21:30 پخش مي شود.
اين سريال با توجه به همزماني هفته دفاع مقدس با دهه اول محرم، تكريم همسران شهيدان جاويدالاثر را كه با استقامت و اميدواري ‌ سالها به تنهايي بار زندگي خود و فرزندانشان را به دوش كشيده اند، در نظر دارد.
افزون بر اين جشنواره فيلم هاي دفاع مقدس با پخش آثار برتر اين حوزه در هفته دفاع مقدس ساعت 24 به نمايش در مي آيد.
همچنين مستند پيشكسوتان دفاع مقدس با محور نمايش رشادتها و دلاوري هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در هفته دفاع مقدس ساعت 14:30 پخش خواهد شد.
برنامه «از آسمان» نيز با رويكرد روايت زندگي حماسه آفرينان دفاع مقدس و شهداي مدافع حرم اهل بيت (ع) در هفته دفاع مقدس از اين شبكه به صورت ويژه اي پخش مي شود.
اين برنامه كاري است از گروه اجتماعي فرهنگي به تهيه كنندگي امير خورشيدي فرد كه جمعه 31 شهريور و پنجشنبه و جمعه 6 و 7 مهرماه ساعت 16 تقديم بينندگان شبكه دو سيما خواهد شد.
برنامه «عصر خانواده» كاري از گروه خانواده است كه به تهيه‌كنندگي علي‌اكبر كريمي در ايام محرم با رويكرد تقويت و ترويج مباني عزاداري و سوگواري سالار شهيدان در بستر خانواده و لزوم انتقال نسل به نسل باورهاي ديني و محبت اهل‌بيت (ع) از شنبه تا چهارشنبه ساعت 17:50 به نمايش در مي آيد.
فراهنگ**1055
دريافت و انتشار: زينب كارگر