تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷

ساری - ایرنا - برنج ' دونوج ' مازندران در نخستین روز از فصل پائیز با برداشت شالی رتون از شالیزارهای استان وارد بازار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، برنج دونوج (رتون) از پرورش دوباره ساقه های شالی پس از برداشت محصول اول به دست می آید.
نخستین برداشت شالی رتون از شالیزارهای روستای ' منگل ' سوادكوه شمالی آغاز شد ، جائی كه به گفته مدیر جهاد كشاورزی شهرستان ، به دلیل تداوم هوای گرم ، شالی رتون زودتر از موعد مقرر به مرحله برداشت رسیده است.
قاسم حكمت شعار روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : شالی دونوج برداشت شده از طارم محلی زودرس مشهور به 75 روزه است .
وی افزود : امسال از یكهزار و 624 هكتار شالیزارهای این شهرستان حدود 500 هكتار به روش دونوج كشت شده است.
** افزایش قیمت برنج كشت اول
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد محصول جدید دونوج با قیمت هر كیلو 11تا 12 هزار ریال هم اكنون در شالیكوبی های مازندران عرضه می شود .
هر ساله با ورود این برنج ، قیمت انواع برنج كشت اول از جمله طارم محلی در شالیكوبی های استان اندكی افزایش می یابد.
برنج طارم محلی كه پیش از این بین 93 تا 102 هزار ریال عرضه می شد ، هم اكنون به 97 تا 105 هزار ریال در هر كیلوگرم رسیده است.
علت بالا بودن قیمت برنج دونوج در مقایسه با دیگر ارقام ، تولید آن به صورت بیولوژیكی و استفاده نكردن از سموم ،برخورداری از ارزش غذایی زیاد ،كیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.
برنج رتون اغلب به صورت سفارشی و با مقدار كم توسط رزازان عرضه می شود و این موضوع نیز یكی از دلایل بالا بودن قیمت این رقم به شمار می رود .
** كشت دونوج در 50 هزار هكتار
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی مازندران هم امروز به خبرنگار ایرنا گفت كه امسال در 50 هزار هكتار از شالیزارهای استان پرورش ساقه برای برداشت برنج دونوج انجام شده است.
عزیزالله شهیدی فر افزود : علاوه بر این ، 35 هزار هكتار از زمین های شالیزاری استان هم پس از برداشت محصول كشت اول ، دوباره نشا كاری شده است .
وی وضعیت كشت دوباره برنج و پرورش ساقه را مطلوب ارزیابی كرد و گفت كه برداشت برنج دونوج در استان آغاز و همزمان وارد بازار شده است .
معاون جهاد كشاورزی مازندران دلیل اصلی افزایش قیمت و بالا بودن تقاضای برنج طارم محلی كشت دوم و رتون را كمبود عرضه و طعم مناسب تر آن عنوان كرد.
مشتریان برنج دونوج علاوه بر خریداران سنتی ، بیشتر صاحبان هتل ها و رستوران های صاحب برند از اقصی نقاط كشور هستند.
این نوع برنج علاوه بر خوش طعم و عطر بودن ، در مقایسه با برنج كشت اول از كم ترین میزان سم و كود در تولید آن استفاده می شود و بسته به وضعیت آب و هوایی ، میزان شكستگی آن هم به مقدار زیادی كمتر از انواع دیگر است .
خوش پخت بودن و حجیم شدن هنگام پخت بدون این كه كیفیت و یا شكل دانه ها تغییری پیدا كند ، از دیگر ویژگی های این نوع برنج است ، وضعیتی كه مادران مازندرانی از آن به عنوان ' پجا ' (پر بركت ) بودن یاد می كنند.
بر اساس آمار جهاد كشاورزی مازندران ، امسال 213 هزار هكتار از زمین های مازندران زیر كشت اول شالی رفته است و مقدار تولید نیز از 950 هزار تن سال گذشته امسال به حدود یك میلیون و 50 هزار تن رسید.
مازندران 42درصد برنج كشور را تولید می كند.
خبرنگار : سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654