اردبیل - ایرنا - در شرایطی كه با مشاركت خیران و تلاش دولت سال هاست كه نبود و یا كمبود جدی فضای آموزشی در استان اردبیل رفع شده اما با این وجود هنوز استان در این رابطه با مشكلاتی مواجه بوده و بسیاری از مدارس به صورت 2 نوبته اداره می شود.

شاید در بسیاری از مناطق كشور اكنون چیزی به نام مدارس چرخشی و یا نوبت صبح و عصر وجود نداشته باشد، اما هنوز بویژه در شهرستان های پر جمعیت استان اردبیل بسیاری از مدارس به صورت 2 نوبته اداره می شود ضمن اینكه تراكم دانش آموز در كلاس های درس نیز همچنان رقم بالایی را شامل می شود.
2 نوبته بودن مدارس عاملی است كه معمولا فرصت های آموزشی مطلوب برای دانش آموزان را از بین برده و در اداره و مدیریت مدارس نیز مشكلاتی ایجاد می كند، در بسیاری از مدارس تك شیفته فرصت مناسب برای مدیران و اولیا فراهم می شود تا اقدام به برنامه ریزی برای اجرای برنامه های آموزشی ، فرهنگی و یا تقویتی كنند امری كه درشهرستان های با تراكم زیاد دانش آموز ممكن نبوده و یا بسیار مشكل می باشد.
یك مادر مشگین شهری می گوید: فضای آموزشی در این شهرستان كم است ، مدارس اكثرا 2 شیفته اداره می شود و در كلاس دخترم نیز حدود 30 دانش آموز وجود دارد كه این مسائل باعث می شود كه آموزگاران چندان فرصت جدی رسیدگی به امور درسی دانش آموزان را نداشته باشند.
زهرا عینی افزود: این امر باعث شده كه بازار انواع آموزشگاههای تقویتی و كلاس های خصوصی رونق بگیرد زیرا برای جبران كاستی ها ناگزیر به استفاده از این آموزشگاهها هستیم.
احمد آموزگاری كه فرزندش در پارس آباد مغان در دوره اول متوسطه تحصیل می كند نیز می گوید: در دورانی كه در بسیاری از كشورها و حتی در دیگر شهرهای ایران صحبت از كلاس ها و آموزش های هوشمند ، كمك گیری از ابزارهای نوین كمك آموزشی می باشد هنوز در این شهرستان مرزی در تامین فضای مناسب آموزشی برای دانش آموزان مانده ایم.
لیلا محمدی یك خانم میانسال در شهر اردبیل نیز می گوید: چرخشی بودن مدارس موجب شده كه نتوانیم برنامه ریزی مناسبی نه برای خانواده و نه برای فرزند دانش آموز انجام دهم.
مسوولان آموزش و پرورش استان اردبیل می گویند: در سال های گذشته گام های بزرگی با كمك خیران مدرسه ساز برای رفع كمبود فضای آموزشی در استان صورت گرفته و تقریبا از وضعیت نامناسب در این زمینه عبور كرده و امور به سمت بهبود در حركت است.
به گفته آنها ، در بسیاری از شهرستان ها كمبود فضاهای آموزشی به حداقل رسیده اما هنوز در برخی شهرستان های پرجمعیت مشكلات در این زمینه قابل توجه بوده و نیاز به توجه بیشتر می باشد.

** كمبود 30 تا 55 درصدی فضای آموزشی در اردبیل ، مشگین شهر و پارس آباد مغان
احمد ناصری ، مدیركل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در سه شهرستان پارس ‌آباد ، مشگین‌ شهر و اردبیل با كمبود فضای آموزشی مواجه می باشیم ، هنوز در شهرستان اردبیل ۳۰ درصد مدارس ، پارس ‌آباد ۵۵ درصد و مشگین ‌شهر نیز ۵۰ درصد مدارس به صورت 2 نوبته اداره می شوند.
ولی ملكی ، نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دانش آموزان این شهرستان با مشكل كمبود فضای آموزشی مواجه می باشند.
وی بیان كرد: در كنار كمبود فضای آموزشی عمر برخی از واحدهای آموزشی فعال منطقه از 64 سال تجاوز می كند و بهبود این شرایط نیازمند عزم خیران و توجه بیشتر اداره كل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل است.
فرماندار خلخال نیز گفت كه در این شهرستان نیز كمبود فضای آموزشی وجود دارد و اداره كل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل برای تكمیل پروژه های آموزشی در حال اجرا باید بیش از پیش تلاش كنند.
فریدون بابایی افزود: مشكل كمبود فضای آموزشی خلخال ناشی از عمر بالای بیشتر مدارس و طولانی شدن زمان اجرای پروژه های آموزشی در دست اجرا بوده و این مشكل در مدارس ابتدایی منطقه آموزش و پرورش خلخال بیش از سایر مقاطع تحصیلی این شهرستان است.
وی گفت: هم اكنون عمر برخی از مدارس مورد استفاده دانش آموزان خلخال بیش از 70 سال بوده و این در حالی است كه برخی از مدارس نوساز نیز نیاز به تعمیرات اساسی و زیربنایی دارند.

** وجود مدارس كانكسی در استان
در حالی كه مسوولان از تلاش برای رفع مشكل فضای آموزشی و تك شیفته شدن مدارس سخن می گویند اخباری در باره وجود مدارس كانكسی در این استان گزارش می شود، مدارسی كه مدیركل آموزش و پرورش با تائید موضوع وجود آنها را به دلیل برخی شرایط استثنایی می داند.
احمد ناصری در این زمینه گفت: هنور 37 مورد مدرسه كانكسی در استان بنا به ضرورت فعال می‌باشد، این كانكس ها به مساحت 70 متر در نقاطی راه اندازی شده كه جمعیت دانش آموزی اندكی در آنجا وجود دارد و احداث ساختمان مقرون به صرفه نیست.
وی بیان كرد: كانكس های راه اندازی شده در مدارس كاربردهای مختلفی دارد كه از جمله برای استفاده به عنوان نمازخانه ، كتابخانه و یا آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
ناصری گفت: كانكس ها همچنین در روستاهای صعب العبور كه دارای دانش آموزانی كمتر از تعداد انگشتان دست هستند مورد استفاده قرار می گیرند.

** عزم آموزش و پرورش و خیران مدرسه ساز برای رفع مشكل فضای آموزشی در استان اردبیل
در این حال برای رفع مشكل كمبود فضای آموزشی اقدام های خوبی از سوی مسوولان و بویژه خیران صورت گرفته و هم اكنون طرح های قابل توجهی نیز در حال اجرا می باشد.
ناصری از افزوده شدن 14 مدرسه آماده شده با تجهیزات كامل به آموزش وپرورش استان خبر داد و افزود: 2 مدرسه دیگر نیز در دست تجهیز است كه بعد از تكمیل به آموزش و پرورش تحویل داده می شود.
وی بیان كرد: با مشاركت خیران وهمچنین استفاده از اعتبارات ملی و استانی 30 طرح مدرسه سازی در استان بویژه در شهرهای دارای مشكل فضای آموزشی درحال اجرا می باشد كه با تكمیل آنها مشكلات تا حد زیادی حل خواهد شد.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اردبیل هم گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز استان تاكنون یك هزار و 400 كلاس درس در قالب 253 مدرسه در استان احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است.
جواد قرآن نویس افزود: در حال حاضر چند مدرسه خیر ساز دیگر نیز در حال اجرا می باشد و پیش بینی می شود تا سال تحصیلی آینده بیش از یكصد كلاس درس تكمیل شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.
مدیركل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز گفت: این اداره كل ساخت و تكمیل 9 مدرسه با 46 كلاس درس را تعهد كرده بود كه مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش شد.
دولت لطفی به خبرنگار ایرنا گفت: این مدارس با استاندارد لازم در شهرستان های پارس آباد ، اردبیل ، گرمی ، بیله سوار ، خلخال ، نمین و نیر ساخته شده است.
او همچنین با اشاره به مشاركت خیرین در مدرسه سازی افزود: مشاركت خیران در سال های اخیر در مدرسه سازی افزایش یافته هم مجمع خیرین مدرسه ساز استان اردبیل و هم بنیاد بركت مشاركت و تعامل خوبی با نوسازی مدارس دارند طوری كه سال گذشته بنیاد بركت احداث 6 مدرسه در قالب 32 كلاس درس را با تامین اعتبار لازم به عهده گرفته و كار ساخت آن را شروع كرد.
به گزارش ایرنا ، سه هزار و 395 مدرسه در استان اردبیل وجود دارد و 19 هزار فعال فرهنگی در سال تحصیلی جدید حدود 230 هزار دانش آموز را در آنها تحت پوشش آموزشی قرار داده اند.
هم اكنون در استان اردبیل نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۹.۹ درصد ، در دوره اول متوسطه ۹۲.۷۳ درصد و در دوره دوم متوسطه نیز ۷۷.۶۰ درصد است.
گزارش : مینا میرقاسمی ** موسی زاده ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/3006