تهران - ايرنا - سرمربي تيم فوتبال نوجوانان ايران روز سه شنبه گفت: براي موفقيت در مسابقات جام جهاني نوجوانان در هند برنامه داريم.

جام جهاني فوتبال نوجوانان از 6 اكتبر - 14 مهر - در هندوستان آغاز مي شود و تا 28 اكتبر - 6 آبان - ادامه دارد. فوتباليست نوجوان ايران در اين دوره از رقابت ها در گروه سه با تيم هاي آلمان، گينه و كاستاريكا هم گروه است.
«عباس چمنيان» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در خصوص روند آماده سازي فوتباليست هاي نوجوان ايران براي حضور قدرتمند در اين دوره از رقابت هاي جام جهاني گفت: دو ديدار تداركاتي برابر فرانسه و مكزيك براي ملي پوشان برنامه ريزي شده است.
تيم فوتبال نوجوانان ايران بامداد سه شنبه به منظور برگزاري اردوي تداركاتي در اسپانيا و انجام دو ديدار با تيم هاي فرانسه و مكزيك تهران را به قصد اين كشور ترك كرد.
سرمربي تيم فوتبال نوجوانان ايران هم گروهي ايران با آلمان، گينه و كاستاريكا در جام جهاني را سخت توصيف كرد و گفت: هر يك از اين سه كشور سبك فوتبالي خاص خود را دارند و كادر فني با مشاهده و آناليز فيلم ديدارهاي آنها شناخت خوبي از نقاط ضعف و قوت اين سه تيم دارد.
وي گفت: روند آماده سازي تيم فوتبال نوجوانان براي حضور قدرتمند در جام جهاني در دو مرحله برنامه ريزي شد كه مرحله نخست آن تا پايان سال 1395 اجرا شد و مرحله دوم نيز از ابتداي سال جاري تا و پيش از ديدارهاي تداركاتي با فرانسه و مكزيك است.
چمنيان گفت: فدراسيون فوتبال پس از مسابقات آسيايي، بستر خوبي را براي آماده سازي تيم نوجوانان فراهم كرد و اردوهاي خوبي داشتيم. سال گذشته در تورنمنت روسيه شركت كرديم كه فرصت خوبي بود و درس هاي فراواني براي تيم به همراه داشت. در مرحله دوم آماده سازي تيم نوجوانان چند بازيكن جديد براي پوشش نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت به تيم اضافه شد.
سرمربي تيم فوتبال نوجوانان گفت: در نتيجه برگزاري اين اردوها بازيكنان از نظر ذهني و فني به هماهنگي رسيدند و اميدواريم در روزهاي آينده و با برگزاري دو ديدار تداركاتي با فرانسه و مكزيك اين آمادگي بيشتر و بهتر شود.
وي در خصوص حريفان ايران در جام جهاني نيز گفت: تيم هاي آفريقايي معمولا در رده هاي سني جزو تيم هاي مطرح هستند و همواره فوتبالي پر قدرت و به لحاظ فني با كيفيت ارائه مي دهند و بيشتر تيم هاي اروپايي نيز استعدادهاي فوتبالي خود را بعد از مسابقات جام جهاني نوجوانان انتخاب مي كنند، بازيكنان آفريقايي همچنين از انگيزه بالايي برخوردار هستند و كيفيت خوبي از خود نشان مي دهند تا بتوانند جذب ليگ هاي اروپايي شوند.
چمنيان گفت: تيم گينه از قاعده تيم هاي آفريقايي مستثني نيست و بازيكنان خوب و سرعتي دارد. بازي اين تيم مبتني بر سرعت و استفاده از ضد حملات است. با توجه به فيلم هاي بازي اين تيم كه بدست ما رسيده، گينه تيم خطرناكي است. كلاس فوتبال آلمان نيز كلاس با احترامي است. در سال هاي اخير فدراسيون فوتبال آلمان به خوبي روي زيرساخت ها كار كرده و استعدادهاي فوتبالي را به خوبي پرورش داده است. به همين دليل فوتبال آلمان در سال هاي اخير هميشه جزو تيم هاي مطرح بوده است. با اين حال فيلم بازي هاي اين تيم را نيز ديده ايم و برنامه هايي براي كنترل نقاط قوت و استفاده از نقاط ضعف اين تيم داريم.
وي افزود: فوتبال كاستاريكا نيز مبتني بر سبك فوتبال كشورهاي آمريكاي جنوبي است. يكي از اهداف ما از برگزاري ديدار تداركاتي برابر مكزيك، آشنايي بازيكنان با سبك بازي كاستاريكا بود. بازيكنان ما تا قبل از دو ديدار تداركاتي با فرانسه و مكزيك، تنها در تورنمنت روسيه و چين شركت كرده بودند و با كلاس فوتبالي شرق اروپا از جمله مجارستان و روسيه آشنايي داشتند ولي ديدار با فرانسه موجب مي شود با كلاس فوتبال اروپاي غربي هم آشنا شوند. كاستاريكا هم تيم خوبي است و فيلم بازي آنها را ديده ايم.
سرمربي تيم فوتبال نوجوانان گفت: براي هر بازي در جام جهاني برنامه داريم. البته اولويت ما كسب امتياز از گينه است. بعد از ديدار اول، فرصت بهتري داريم تا تيم هاي آلمان و كاستاريكا را بهتر ببينيم ولي اثرگذارترين ديدار ما برابر گينه است. در حال حاضر بازيكنان به خودباوري لازم و آمادگي ذهني براي كسب نتيجه رسيده اند و به گونه اي پرورش يافته اند كه هميشه براي پيروزي بجنگند. اميدوار هستيم كه بازي هاي موفقي پيش رو داشته باشيم و در روزهاي آينده نيز انگيزه و اراده بازيكنان براي كسب بهترين نتيجه و بهترين عملكرد افزايش يابد.
چمنيان گفت: بعد از مسابقات آسيايي سال گذشته، از 23 بازيكن تيم نوجوانان، 10 بازيكن جذب تيم هاي ليگ برتري شدند و امروز در اين تيم ها بازي مي كنند، امروز هم دو سه بازيكن از بين آنها از جمله بازيكنان كليدي هستند و در جام جهاني براي ما به ميدان خواهند رفت. البته اين بازيكنان هنوز جاي كار و پيشرفت دارند ولي فكر مي كنم چند بازيكن مستعد ما حتي مي توانند در اروپا بازي كنند.
وي در خصوص استفاده از مشاوره هاي سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: با كارلوس كي روش، فريدون معيني و مرتضي محصص جلسات مستمري داريم و معتقد هستيم اين گفت و گوها و مشاوره ها در بلندمدت جواب خواهد داد. اينكه فدراسيون فوتبال بدنبال كار با ثبات و ساختاري است، قابل احترام است.
سرمربي تيم فوتبال نوجوانان ايران افزود: جزيره اي عمل كردن و موفقيت يا عدم موفقيت در اينجا زياد مهم نيست. تيم زير 16 سال ايران كه قهرمان گروه C مرحله مقدماتي قهرماني آسيا در تهران شد نيز در چارچوب همين قالب در حال حركت بود. بيشترين هدف از اجراي اين طرح نيز ارتقاي كيفيت فني و شخصيتي بازيكنان رده هاي سني نونهالان، نوجوانان و جوانان است. رده سني نوجوانان البته به نظر من اوج ارتقا و پيشرفت فوتبالي يك بازيكن مي تواند باشد.
چمنيان گفت: سرمربي تيم ملي فوتبال ايران، كميته فني و كميته جوانان ايده هاي خوبي در اختيار ما قرار مي دهند. به نظر من، نگاه توام با احترام به تيم هاي پايه حلقه مفقوده فوتبال ما بود و هر زمان تيمي تشكيل مي شد، از توجه لازم و كافي برخوردار نبود. با اين حال امروز شاهد يك تفكر با ثبات و مشخص براي تيم هاي پايه هستيم.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزشي ايران و جهان با كانال ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي**9129
خبرنگار: مهدي رهبرانتشاردهنده:علي خورسندي