بجنورد-ايرنا- صبح زود مثل روزهاي ديگر، لباس هاي تيره و روغني اش را به تن كرده تا به محل كار برود و مثل هر روز از مقابل مدرسه اش رد مي شود، اين بار مدرسه بوي ديگري مي دهد، اما او تصميش را گرفته و ديگر قصد ندارد تحصيل را ادامه دهد.

به گزارش ايرنا، اين روزها، بوي ماه مهر برايش بوي ديگري دارد، بوي غربت مي دهد زيرا بي مهري هاي روزگار اجازه رفتن به مدرسه را از او گرفته است.
تابستان امسال، در يك مكانيكي مشغول به كار شد تا كمك كار خانواده اش باشد، مادرش كه نان آور خانه شده بود، ديگر توان پاسخ به نيازهاي او و خواهرانش را نداشت از اين رو تصميم گرفت كه به كاري مشغول شود و درمعيشت خانواده به مادرش كمك كند.
نمره خوبي در امتحانات خرداد نداشت و از اين رو تابستان هم قيد درس خواندن و شركت در امتحانات را زد، در اين يكي دو ماه تابستان توانسته بود اندكي به مادرش كمك كند، همان اندك دستمزد سبب شد تا تصميم بگيرد به جاي درس خواندن به كار مشغول شود.

* فقر، علت ترك تحصيل دانش آموزان
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالي گفت: مشكلات مالي و ممانعت والدين به علت فقر اقتصادي، علت اصلي ترك تحصيل دانش آموزان در اين استان است.
عباس سعيدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در سال تحصيلي 95-96، يكهزار و 198 دانش آموز در دوره اول متوسطه از تحصيل بازماندند كه علت ترك تحصيل 345 نفر از اين دانش آموزان ممانعت والدين به علت مشكلات مالي عنوان شده است.
وي با بيان اينكه 196 نفر نيز به علت ازدواج نتوانستند در كلاس هاي درس رسمي آموزش و پرورش حاضر شوند افزود: علت ترك تحصيل 145 دانش آموز نيز عدم تمايل براي ادامه تحصيل گزارش شده است و 117 دانش آموز نيز به علت تعصبات فرهنگي و ممانعت والدين در مدرسه حضور پيدا نكردند.
وي گفت: 89 نفر به علت اشتغال به كار، 70 نفر به علت مختلط بودن كلاس ها، 88 نفر به علت مشكل هزينه هاي سرويس اياب و ذهاب مدرسه، 14 نفر به علت بيماري، 9 نفر به علت حبس در زندان، 9 نفر به علت كبر سني و 108 نفر به ساير علت ها در متوسطه اول از تحصيل بازماندند.
سعيدي درباره مشكلات جذب دانش آموزان در كلاس هاي درس گفت: بيشتر اين خانواده ها به علت مشكلات مالي، فرزندان خود را به كار گماشته اند و فرزندان به نوعي براي تامين معيشت خانواده و حل مشكلات مالي به كار مشغول شده اند از اين رو براي حضور دانش آموز در كلاس درس بايد ممر درآمدي براي خانواده ها جايگزين شود كه آموزش و پرورش راهكاري در اين زمينه ندارد.
وي افزود: بر اساس برآوردهاي انجام شده، 70 درصد از بازماندگان از تحصيل دانش آموزان روستاها و 30 درصد شهري هستند كه در شهرها بيشتر در حاشيه ها شاهد ترك تحصيل دانش آموزان هستيم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالي اظهار كرد: بيشترين آمار ترك تحصيل كنندگان نيز مربوط به دانش آموزان شهرستان بجنورد است به طوري كه درسال تحصيلي گذشته 351 دانش آموز دوره اول متوسطه در اين شهرستان از تحصيل بازماندند.
وي خاطر نشان كرد: در شهرستان مانه و سملقان 251 نفر، راز و جرگلان 216 نفر، اسفراين، 89 نفر، شيروان 164 نفر، فاروج 62 نفر، بام و صفي آباد 30 نفر، گرمه چهار نفر و جاجرم 31 نفر از دانش آموزان متوسط اول ترك تحصيل كردند.
سعيدي درباره جذب دانش آموزان در حوزه علميه گفت: از امسال با حوزه علمه هماهنگ شده ايم و قرار است شمار دانش آموزاني كه در حوزه شيعه و اهل سنت جذب شده اند رصد شود.
وي تصريح كرد: سال گذشته اين اتفاق نيفتاد و آماري از تعداد دانش آموزان كه جذب حوزه علميه شدند در دست نبود اما امسال براي نخستين بار اين آمار استخراج مي شود.
سعيدي درباره شمار دانش آموزان ثبت نام نشده در دوره دوم متوسطه طي سال تحصيلي گذشته اظهار كرد: 213 دانش آموز نيز در دوره دوم متوسطه ثبت نام نشدند كه 58 نفر پس از مهلت مقرر ثبت نام كردند، 26 نفر ترك تحصيل كردند، هفت نفر در كلاس هاي بزرگسالان و يا حوزه علميه جذب شدند و 122 دانش آموز نيز به علت ساير موارد در مدارس ثبت نام نكردند.

* 1087 دانش آموز نهم از ادامه تحصيل بازماندند
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالي خاطرنشان كرد: در سال تحصيلي گذشته، يك هزار و 87 نفر دانش آموز پايه نهم نيز از ورود به پايه دهم بازماندند و در كلاس ها ثبت نام نكردند.
وي افزود: 118 نفر در بزرگسالان و يا حوزه علميه ثبت نام شده اند، 44 نفر پس از مهلت مقرر ثبت نام كردند و 925 نفر به خاطر ساير علت ها وارد آموزش رسمي نشده اند.
سعيدي تصريح كرد: 58 نفر ترك تحصيل كرده و 767 نفر به علت ساير موارد وارد كلاس هاي رسمي آموزش و پرورش استان نشدند.
وي گفت: ترك تحصيلي دانش آموزان شاخه كار دانش در سال تحصيلي 95-96، 683 نفر و در شاخه فني و حرفه اي 123 نفر بوده است.
سعيدي با بيان اينكه حل مشكل ترك تحصيل دانش آموزان نيازمند كمك و ياري همه ارگان ها و نهادها است گفت: همت ها براي جذب دانش آموزان در ابتدايي بسيار جدي است اما دست ها براي انجام چنين اقداماتي براي جذب دانش آموزان در متوسطه بسته است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالي تصريح كرد: بار ها درخواست شده تا همانند آنچه براي جذب دانش آموزان در دوره ابتدايي انجام مي شود و فرد به فرد اين كودكان شناسايي مي شود و براي حضور در مدرسه برنامه ريزي مي شود راه كاري عملي باشد اما هنوز نشده است.
سعيدي با بيان اينكه جذب دانش آموز ترك تحصيل كرده دردوره متوسطه به سادگي دوره ابتدايي نيست گفت: به طور مثال براي حل مشكل ترك تحصيل كه علت آن اشتغال است، هيچ راهكاري نيست، براي جذب دانش آموزي كه به شغلي مشغول شده و به خانواده كمك مي كند، بايد ممر درآمدي جايگزين شود كه آموزش و پرورش چنين اقدامي ميسر نيست.
وي تصريح كرد: در اين زمينه نياز است تا با همكاري استانداري و ساير نهادها و اداره ها براي جذب دانش آموزان برنامه ريزي شود.
سعيدي درباره حل مشكل سرويس رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه گفت: در يكي از سال ها، آموزش و پروش نيمي از اين هزينه ها را تقبل و اوليا نيز نيمي ديگر را پرداخت كردند اما اين امر تنها يك سال دوام داشت و سال بعد، خانواده ها اعلام كردند توان پرداخت همان مبلغ را هم ندارند، اكنون برخي خانواده ها به علت هزينه هاي سرويس رفت و آمد، از حضور دانش آموز در كلاس درس ممانعت مي كنند.

* تصميم مديران مدارس براي ادامه تحصيل پس از ازدواج
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالي با اشاره به اينكه علت ترك تحصيل 196 نفر از دانش آموزان دوره اول متوسطه ازدواج بوده است گفت: هم دختران و هم پسران ازدواج كردند و از ادامه تحصيل در دوره هاي رسمي آموزش و پرورش بازماندند البته ازدواج در سن پايين بيشتر در دانش آموزان اهل سنت مشاهده مي شود.
وي با بيان اينكه بر اساس تصميم مدير مدرسه سه راهكار براي حضور دانش آموزان ازدواج كرده وجود دارد، گفت: اين دانش آموزان بعضا با موافقت مدير مدرسه در كلاس هاي درس حاضر مي شوند و يا اينكه بر اساس تصميم مدير، بدون حضور در كلاس درس تنها در امتحانات شركت مي كنند و در غير اين صورت بايد در كلاس هاي بزرگسالان شركت كنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالي اظهار كرد: پيش از اين پيشنهاد شد برنامه اي همانند مقطع ابتدايي اجرايي شود تا اين دانش آموزان حمايت شوند كه در اين صورت مي توان از حمايت هاي دستگاه هاي مختلف استفاده كرد.

*مشكل پراكندگي روستاها
سعيدي درباره مشكل عدم حضور دانش آموزان در كلاس هاي درس به علت مختلط بودن اين كلاس ها گفت: در برخي روستاها، دانش آموزان هر چند اقوام هستند اما تعصب خانواده ها اجازه نمي دهد كه در كلاس ها حاضر شوند و بعضا اوليا حتي اجازه حضور فرزندان در مراكز شبانه روزي را هم نمي دهند، اين در حالي است كه روستاها كم جمعيت و پراكنده هستند و امكان برگزاري كلاس هاي تك جنسيتي در اين منطق ميسر نيست.
به گفته معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالي، پراكندگي روستاها در خراسان شمالي زياد است و اين استان در اين زمينه در جايگاه سوم قرار دارد.

* برگزاري كلاس در زندان
سعيدي درباره حمايت از دانش آموزان زنداني گفت: خدمات آموزشي در زندان نيز داده مي شود و در زندان كلاس ها در مدرسه كد دار، برقرار است و دانش آموزان در زندان درس مي خوانند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالي اظهار كرد: مشكل تامين لوازم التحرير، لباس و سرويس رفت و آمد تا حدي قابل حل است و مي توان گوشه اي از مشكلات را حل كرد اما آنجا كه دانش آموز به كار اشتغال دارد نمي توان چيزي جايگزين ممر درآمد او فراهم كرد.

* پارسال 376 دانش آموز ابتدايي از حضور در كلاس هاي درس بازماندند
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز با اشاره به دغدغه ها براي انسداد مبادي بيسوادي در اين استان گفت: تحقق اهداف در اين باره نيازمند همكاري دستگاه ها ونهادهاي مختلف است.
عصمت بدخشان اظهار كرد: در سال تحصيلي گذشته 376 دانش آموز ابتدايي از حضور در كلاس هاي درس بازماندند كه از اين تعداد، نتوانستيم 249دانش آموز را پيدا كنيم.
وي تصريح كرد: با وجود اينكه آدرس و شماره ملي اين دانش آموزان در دست بود اما پيگيري هاي جدي ما براي يافتن آنان به نتيجه نرسيد.
وي گفت: سال گذشته 127 دانش آموز دوره ابتدايي در استان به علت مشكلات مالي، بي سرپرست بودن و يا داشتن سرپرست بد از حضور در كلاس هاي درس بازماندند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش خراسان شمالي افزود: علت بازماندن از تحصيل 45 دانش آموز نيز ممانعت والدين و تعصب فرهنگي گزارش شده است، 16 نفر به علت بيماري از حضور در كلاس هاي درس بازماندند و پنج نفر دانش آموز 6 تا 12 ساله نيز به علت ازدواج، ديگر در كلاس درس حاضر نشدند.
بدخشان با تاكيد بر اينكه براي تحقق انسداد مبادي بيسوادي بايد دستگاه ها و نهادهاي مختلف همكاري و حمايت داشته باشند اظهار كرد: نهاد هاي حمايتي بهزيستي و كميته امداد در زمينه كمك به دانش آموزان بي سرپرست و يا داراي سرپرست بد حمايت كنند، دانشگاه علوم پزشكي نيز در درمان دانش آموزاني كه به علت بيماري نتوانسته اند در كلاس درس حاضر شوند بيش از پيش همكاري داشته باشد.
بدخشان گفت: مشكل ممانعت والدين نيز بايد تعيين تكليف شود و با ورود نهادهاي مختلف بايد تكليف با خانواده هايي كه از حضور فرزندان در كلاس هاي درس ممانعت مي كنند مشخص شود.
به گفته وي در سال تحصيلي گذشته 99 درصد از دانش آموزان كلاس اولي در كلاس جذب شدند و ميزان پوشش تحصيلي دوره ابتدايي 98.2 درصد است.

* 3000 دانش آموز استان به علت مشكلات مالي نمي توانند وارد مدرسه شوند
مديركل آموزش و پرورش خراسان شمالي گفت: براساس آمارهاي جمع آوري شده، حدود سه هزار دانش آموز در اين استان به علت مشكلات مالي و اقتصادي نمي توانند وارد مدرسه شوند.
براتعلي حاتمي اظهار كرد: اين اداره كل براي برطرف ساختن اين مشكلات با تهيه و تامين لوازم موردنياز مانند پوشاك و لوازم التحرير از دانش آموزان حمايت مي كند تا شاهد دانش آموزان بازمانده از تحصيل در استان نباشيم.
وي اضافه كرد: اميدواريم كه كمك ها و مساعدت هاي خيران در اين راستا زمينه رشد و تحصيل دانش آموزان را كه گاهي به علت مشكلات مالي نمي توانند ادامه تحصيل دهند و يا درمقابل ديگر دانش آموزان شرمنده مي شوند، فراهم كند.
حاتمي گفت: در خراسان شمالي روستاها، مناطق حاشيه نشين و نقاط پراكنده اي وجود دارد كه دانش آموزانش خيلي نيازمند هستند و بايد در زمينه هاي مختلف از قبيل تامين پوشاك، مواد غذايي و لوازم التحرير از آنها حمايت شود.
وي با بيان اينكه در اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي 2 گروه خير در قالب گروه مدرسه ساز و مدرسه يار وجود دارد افزود: در مهر ماه سال جاري 136 كلاس درس افتتاح مي شود كه تامين نيمي از هزينه هاي آن توسط كمك هاي خيران بوده است.
حاتمي با بيان اينكه خيران مدرسه يار در تامين پوشاك و لوازم التحرير همكاري دارند اظهاركرد: 12 هزار دانش آموز در خراسان شمالي در مراكز شبانه روزي مشغول تحصيل هستند و هشت هزار نفر در اين مراكز شب خواب بوده و نيازمند كمك هاي مختلف هستند.
وي خاطرنشان كرد: دانش آموزان اين مراكز پنجشنبه و جمعه تعطيل هستند اما به علت مشكلات مالي و نداشتن هزينه هاي رفت و آمد، به كانون گرم خانواده باز نمي گردند و اين دو روز تعطيل را درمراكز سپري مي كنند.
حاتمي ادامه داد: در خراسان شمالي طي هفته سه و يا چهار دانش آموز بيمار نيزشناسايي شده كه براي درمان آنها با همكاري مراكز درماني و كمك هاي خيران اقدام مي شود.
وي همچنين گفت: يك ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار نيز براي تامين هزينه هاي كتاب درسي بين دانش آموزان خراسان شمالي توزيع شده است.
دلش را به دريا زده و مدرسه را رها، اما چشمش هنوز در حسرت كلاس درس و بازي هاي راه مدرسه است.
مهر ماه، ماه مدرسه با تمام شوق و ذوق ها فرا مي رسد، اين روزها، بيشتر از هر روز دلش براي مهر ماه و پشت ميز نشستن ها تنگ مي شود اما دست و پايش براي رفتن به مدرسه بسته است. اكنون او مانده و چشم هاي پر از حسرت براي روزهاي مدرسه.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
7185/ 6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي