دزفول - ايرنا - دزفول با شرايط خاص آب و هوايي علاوه بر توليد حدود سه ميليون تن انواع محصولات زراعي و باغي به ويژه مركبات ، از ظرفيت بسيار بالايي در زمينه كشت و توليد خرما به ويژه خرماي ' مجول ' برخوردار است.

خرماي ' مجول ' كه به لحاظ كيفيت بسيار بالاي محصول ، از آن به عنوان گرانترين خرماي جهان نيز نام برده مي شود از جمله ارقام وارداتي به كشور است كه نهال هاي توليدي به روش كشت و بافت آن در اوايل سال 1382 به همت كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي در كشور توزيع و كشت شد.
نهال خرماي مجول كه در سالهاي اخير كشت آن در برخي نخلستان هاي دزفول با استقبال كشاورزان و باغداران مواجه شده از رشد خوب و ثمر‌دهي بالايي برخوردار است به طوريكه تعداد خوشه هاي خرماي يك اصله درخت بالغ اين گونه تا 14 خوشه و با وزن متوسط هر خوشه معادل 20 كيلوگرم نيز در اين شهرستان مشاهده شده است.
درشتي و كيفيت بالاي ميوه و امكان انبار داري آن با حفظ كيفيت از جمله ويژگي هاي خرماي مجول توليد دزفول است كه مورد توجه كشاورزان و باغداران اين منطقه قرار گرفته و همچنين توجه مصرف كنندگان استان خوزستان و خارج از استان را به خود جلب كرده است.
به گزارش ايرنا روش توليد نهال خرما از طريق 'كشت بافت ' نسبت به روش هاي مرسوم كاشت هسته يا پاجوش خرما از مزاياي بسياري از جمله توليد نهال هاي مرغوب و يكنواخت با سرعت رشد بالا و ثمر دهي سريع درختان توليدي از اين روش برخوردار است.
يك باغدار دزفولي كه با استفاده از كاشت درختان نخل به روش ' كشت بافت' توام با درختان مركبات در باغ خود تجربه موفقي داشته در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: كشت رقم خرماي مجول در دزفول به لحاظ موقعيت جغرافيايي و شرايط آب و هوايي همچنين وجود خاك حاصلخيز منطقه بسيار موفقيت آميز بوده است.
مهندس افشار افزود: درشتي و اندازه دانه هاي خرماي مجول توليد نخلستان هاي دزفول در مقايسه با ساير نمونه هاي توليدي در كشور و حتي كشورهاي مطرح در توليد خرماي مجول در جهان ، بزرگتر بوده و از كيفيت و مرغوبيت بالاتري برخوردار است.
وي پتانسيل توليد محصول خرماي مجول در هر اصله درخت بالغ اين رقم در دزفول را بيش از 200 كيلوگرم عنوان كرد و افزود: ساير گونه هاي خرماي كاشته شده در اين شهرستان از جمله رقم برحي نيز داراي همين پتانسيل است.
اين مهندس كشاورزي ، كاشت رقم برحي كشت بافت به لحاظ كيفيت محصول ، اندازه حبه ، خوشه ، اندازه و فرم خود درخت خرما را نيز به عنوان يكي از ارقام سازگار و موفق در اين منطقه معرفي كرد.
اين مهندس كشاورزي در مورد ساير گونه هاي موفق كشت بافت در باغ خود در دزفول به ارقام مضافتي ، زاهدي و ديري اشاره كرد و بيان داشت:تصاوير تهيه شده از محصولات اين باغ گوياي موفقيت كاشت اين ارقام در شهرستان دزفول است.
افشار در خاتمه اظهار داشت: روش كشت بافت از جمله پيشرفته ترين روش توليد نهال خرما در جهان است كه ورود اين فناوري به كشور را بايد مرهون تلاش معاونت باغباني وزارت جهاد كشاورزي دانست.
مسئول امور باغباني مديريت جهاد كشاورزي دزفول مجموع نخلستان هاي دزفول را 21 هكتار عنوان كرد و گفت: 3 هكتار از نخلستان هاي دزفول از نوع مجول ، 17 هكتار ارقام برحي و مابقي نيز ساير ارقام مي باشند.
مسعود كرمي نژاد كيفيت خرماي مجول توليد دزفول را بسيار خوب و مناسب براي صادرات دانست و گفت:به طور متوسط از هر هكتار نخلستان در دزفول بي 16 تا 18 تن محصول خرما برداشت مي شود.
سازگاري گونه هاي مختلف خرما در دزفول و عملكرد بالاي آنها نسبت به ساير مناطق كه ناشي از موقعيت جغرافيايي و شرايط آب و هوايي مناسب منطقه است زمينه را براي تشويق باغداران به كشت نخل در اين منطقه فراهم كرده است.
با برگزاري كارگاه هاي آموزشي و فعاليت هاي ترويجي در دزفول مي توان كشاورزان و باغداران منطقه را به كشت نخيلات ترغيب و با توجه به پتانسيل بالاي آن زمينه صادرات اين محصول به كشورهاي خارجي را فراهم كرد.
در دزفول بيش از 120 نوع محصول كشت و توليد مي شود.
ميزان توليد محصولات كشاورزي دزفول حدود سه ميليون تن اعلام شده است.
دزفول داراي بيش از پنجهزار هكتار باغ مركبات است.
6068
خبرنگار:محمدعلي فريدپناه