مهدي جعفري روز چهارشنبه در نشست كميسيون اجرايي مديريت ايمني حمل و نقل استان در استانداري افزود: اعتبارات استان هاي فوق در مقايسه با خراسان حنوبي بسيار بالاتر است به عنوان مثال اعتبارات خراسان رضوي 10 برابر خراسان جنوبي است.
وي طول راه هاي استان را 17 هزار و 82 كيلومتر عنوان كرد و گفت: از اين ميزان، 472 كيلومتر راه اصلي چهارخطه، يكهزار و 62 كيلومتر راه اصلي، 2 هزار و 982 كيلومتر فرعي و يكهزار و 193 كيلومتر راه فرعي دسترسي است.
وي اضافه كرد: همچنين خراسان جنوبي داراي 11 هزار و 370 كيلومتر راه روستايي است كه پنج هزار و 618 كيلومتر آن آسفالت شده است.
به گزارش ايرنا جعفري اظهار كرد: در استان 2 كريدور اصلي شمال به جنوب (چابهار - زاهدان - مشهد - بندرعباس - چابهار و كرمان - ديهوك - راور و كريدور شرق به غرب (بيرجند - ديهوك - راور - طبس - اصفهان ) به طول يكهزار و 500 كيلومتر وجود دارد.
وي گفت: در كريدور شرقي استان دو محور طبس - يزد و طبس - اصفهان باند دوم در دست اجراست و راه طبس - بيرجند باند دوم در قالب بهسازي و تبديل محور به راه اصلي در دست انجام است.
وي يادآور شد: اخذ مجوز كميسيون ماده 23 براي محور بيرجند - طبس در حال پيگيري است تا رديف اعتباري مستقلي داشته باشد چرا كه رديف اعتباري ضعيف است.
مديركل راه و شهرسازي خراسان جنوبي افزود: در مجموع 569 كيلومتر كريدورهاي شرقي و غربي استان است كه تنها 77 كيلومتر آن تبديل به باند دوم شده است.
وي گفت: از 10 كريدور اصلي كشور 2 كريدور شمال به جنوب در خراسان جنوبي قرار دارد كه مجموع آنها 761 كيلومتر است و باند دوم حدود 50 درصد آن احداث شده است.
وي بيان كرد: 322 كيلومتر باند دوم اجرا و 48 كيلومتر آسفالت شده و به زودي بازگشايي خواهد شد.
جعفري افزود: كريدور بيرجند - قاين از محورهاي مهم استان است و تلاش تمامي مسئولان استان بر اين است كه اين جاده هرچه سريعتر به بهره برداري برسد.
وي گفت: عمليات دو بانده سازي جاده بيرجند - قاين توسط سه پيمانكار در حال انجام است و در حال حاضر 30.8 كيلومتر دوبانده سازي اين محور به بهره برداري رسيده، 12.5 آماده بهره برداري و 56.1 كيلومتر نيز در دست اجراست.
مديركل راه و شهرسازي استان يادآور شد: از 102 كيلومتر طول جاده بيرجند - قاين عمليات دو بانده سازي 56 كيلومتر آن انجام نشده اما تمامي قطعات در حال انجام است چراكه اولويت استان تكميل باند دوم اين محور است.
وي افزود: از راهكارهاي مختلف دنبال تكميل عمليات دو بانده سازي اين مسير هستيم و وزارت راه و شهرسازي نيز در حال رايزني براي تبديل جاده بيرجند - قاين به آزادراه چهارخطه است.
وي گفت: با توجه به پيگيري هاي انجام شده، تاكيد دادستان استان و استانداري مكاتباتي براي بازگشايي باند هاي دوم استان به ويژه در بزرگراه بيرجند - قاين انجام شد كه با هماهنگي پليس راه و راهداري از سه قطعه اين محور دو قطعه بازگشايي شد و قطعه ديگر نيز به زودي بازگشايي خواهد شد.
جعفري ادامه داد: از آنجا كه شدت تصادفات در جاده هاي دو طرفه بسيار زياد است بالاجبار اين قطعات بازگشايي شد اما موارد ايمني به صورت كامل انجام نشده است.
سايت ايرنا خراسان جنوبي: www.irna.ir/skhorasan
كانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028* خبرنگار- رقيه محمدي * انتشاردهنده- رسول محمدحسني
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
بيرجند - ايرنا - مديركل راه و شهرسازي خراسان جنوبي با بيان اينكه خراسان جنوبي ششمين استان كشور از لحاظ طول راه هاست گفت: با توجه به اينكه استان هاي سيستان و بلوچستان، كرمان و فارس هر كدام 2 اداره كل دارند، پس از استان هاي خوزستان و خراسان رضوي در جايگاه ششم قرار داريم.