كوالالامپور - ایرنا - خروش قله آتشفشان آگونگ در جزیره بالی اندونزی و كشور جزیره ای 'وانوآتو' با ایجاد ترس و دلهره از فوران مرگبار این آتشفشان، تاكنون دستكم 130 هزار نفر را مجبور به ترك خانه و كاشانه خود كرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبكه خبر 'ای.بی.سی' استرالیا، هراس از فوران قریب الوقوع آتشفشان مزبور، دولت 'وانوآتو' را بر آن داشت تا نسبت به تخلیه كامل ساكنان جزیره 'آمبای' اقدام نماید.
تاكنون هشت هزار نفر از جمعیت 11 هزار نفری این جزیره به جزایر همجوار منتقل شده اند.
'چارلوت سالوای' نخست وزیر این كشور اعلام كرد : تخلیه اجباری این جزیره آغاز شده و تا جمعه هفته آینده تمام جمعیت آن به مناطق دیگر منتقل می شوند.
همچنین سطح خطر آتشفشان 'مانارو' در این جزیره به شماره چهار رسیده است كه از نظر خطرناك بودن به معنان 'فوران متوسط' است.
'وانوآتو' با حدود 250 هزار نفر جمعیت كشور مجمع‌الجزایری آتشفشانی است كه در فاصله یكهزار و 750 كیلومتری از شرق استرالیای شمالی، 500 كیلومتری شمال شرقی كالدونیای جدید و در غرب فیجی و جنوب جزایر سلیمان قرار دارد.
'وانوآتو' از بیش از 80 جزیره تشكیل شده كه افاته، اسپیریتو سانتو، مالكولا و تانا، كه نیو هیبرید نیز خوانده می‌ شود مهمترین آنها هستند.
شبكه خبر آسیا نیز در خبری نوشت كه تاكنون بیش از 122 هزار نفر از ساكنان جزیره بالی به دلیل فوران احتمالی آتشفشانی در این منطقه خانه و كاشانه خود را ترك كرده و به خانه اقوام خود و یا به 500 پناهگاه ساخته شده پناه برده اند.
آتشفشان كوه 'آگونگ' در فاصله 75 كیلومتری قطب گردشگری 'كوتا' از ماه اوت سال جاری برخی فعالیت های جزئی داشته كه نشان می دهد فوران احتمالی آن، زندگی ساكنان این منطقه كه بر صنعت گردشگری متكی است، تحت تاثیر قرار می دهد.
آخرین فوران این آتشفشان در سال 1963 بوده كه بر اثر آن دستكم یكهزار و 600 نفر جان خود را از دست دادند.
مقام های مقابله با بلایایی طبیعی اندونزی با نصب پنج هشدار دهنده سیار در این منطقه تلاش می كنند تا ساكنان را از فوران این آتشفشان مطلع سازند.
علاوه بر جمعیت انسانی ساكن در این مناطق كه به مكانهای دیگر منتقل شده اند، حدود 10 هزار حیوان مختلف نیز به مناطق امن، انتقال یافته اند.
مقام های رسمی اعلام كرده اند كه در شعاع 12 كیلومتری این منطقه حدود 30 هزار راس گاو وجود دارند كه دولت قصد دارد 20 هزار راس از آنها را از مناطق تحت الشعاع خطر دور سازد.
بنابر اعلام مسئولان اندونزیایی این آتشفشان روز گذشته تحركات زیادی از خود نشان داده به گونه ای كه 125 زلزله آتشفشانی از ساعت 12 بامداد تا 6 صبح روز گذشته ثبت شده كه قدرت این زلزله ها از سه درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) آغاز شده و به تدریج در حال افزایش است.
آساق**241 ** 1599 ** 1574 ** مریم شفیعی ** انتشار دهنده: محسن تهوری