كرمانشاه- ایرنا- بازهم تاسوعا و عاشورایی دیگر از راه رسید تا بیرق های عزا بر فراز هر كوی و برزن برافراشته و طنین 'حی علی العزا' از زمین و زمان به گوش برسد و عرشیان و فرشیان سوگوار حسین بن علی (ع) امام تشنه لب شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماه محرم، ماه غم و اندوه و مصیبت مسلمانان و بلكه آزادی خواهان جهان است، ماهی كه در آن درس استقامت، مبارزه با ظلم و فدا كردن عزیزترین كسانت در راه اعتقادات را به انسان ها می آموزد.
محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و حكایت آزاده ترین انسان هایی است كه حاضر شدند در سخت ترین شرایط ممكن سختی تیغ و شمشیر را بر خود بخرند اما دست از حمایت امام و مولای خود برندارند.
محرم، ماه سردار رشیدی است كه در شب عاشورا امان نامه دشمن را به صدها تكه تبدیل می كند و بانگ برمی آورد كه 'هیهات اگر دست از یاری مولای خود حسین بر دارم'.
محرم، ماه آن بانوی جلیله ای است كه بر فراز گودال قتگاه، تیغ دشمن را بر گلوی برادر دید اما بر این مصیبت عظما صبر كرد تا طاقت از كف اهل حرم نرود.
و محرم، ماه آن امام شهیدی است كه در عصر روز عاشورا، یكه و تنها در میان صدها تن از دشمنان فریاد 'هل من ناصر ینصرنی' سر داد اما كسی نبود كه لبیكش بگوید و به یاری و حمایتش بپا خیزد.
حال پس از گذشت یك هزار و 378 سال از واقعه جانسوز عاشورا، مسلمانان جهان و بلكه همه آزادی خواهان در این ایام رخت عزا بر تن می كنند، بر سر و سینه می زنند و در غم بی پایان مولا و مقتدایشان اشك ماتم می ریزند.
نماینده مردم استان كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و یكی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به نحوه صحیح عزاداری بر سرور و سالار شهیدان و همچنین فضائل عزاداری توضیحاتی ارائه كردند.

**اشك ریختن بر مصائب امام حسین (ع) گناهان شخصی انسان را پاك می كند
آیت الله امان نریمانی نماینده مردم استان كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در خصوص فضیلت عزاداری بر امام حسین و اشك ریختن بر مصائب ایشان، اظهار كرد: در این فضیلت همین بس كه عزادار سیدالشهدا (ع) اگر قطره اشكی در مظلومیت آن امام شهید بریزد گناهان شخصیش پاك می شود.
وی، منظور از گناهان شخصی را از آن دسته از معصیتی عنوان كرد كه طرف حساب فرد خاطی، خداوند رحمان باشد نه اینكه حق الناسی بر گردن وی قرار گیرد.
آیت الله نریمانی افزود: گناه حق الناس تا زمانی كه آن فرد راضی نشود پاك نمی شود اما گریه بر امام حسین (ع) گناهان شخصی انسان كه حاصل غفلت به درگاه پروردگار بوده را پاك می كند.
نماینده كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مقام و مرتبه امام حسین (ع) آنقدر بالاست كه رسول اكرم (ص) در خصوص ایشان فرمودند كه 'حسین از من است و من از حسین هستم'، جمله ای كه بار مفهومی زیادی در بردارد.
وی گفت: پیامبر اكرم (ص) بار رسالت امت اسلامی را بردوش داشتند و امام حسین (ع) این بار رسالت عظیم را با نثار جان خود بر دوش كشیده و اجازه ندادند تا اسلام ناب محمدی (ص) از بین برود.
آیت الله نریمانی یادآور شد: امروز و پس از گذشت حدود 1400 سال از واقعه عاشورا شاهد هستیم كه مراسم عزاداری امام حسین (ع) با شور و حرارت خاصی در بسیاری كشورهای جهان و بخصوص كشور خودمان برگزار می شود.
این كارشناس مذهبی افزود: چگونگی نحوه عزاداری مسئله بسیار مهمی است كه هیات های عزاداری ما باید به آن توجه و از هرگونه بدعت گذاری در این آئین جلوگیری كنند.
وی گفت: ورود شیوه جدید عزاداری به مراسم محرم، قمه زنی، قلاده بستن به گردن و دست و پا و خود را سگ امام حسین (ع) خواندن همان بدعت هائی است كه آسیب جدی به روح عزاداری ها وارد می كند.
آیت الله نریمانی با بیان اینكه حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و سایر بزرگان دین، بهترین شیوه عزاداری را سبك سنتی آن می دانند، افزود: بهتر است در برپایی مراسم عزاداری به همین شیوه رفتار كنیم تا بدعتی وارد دین و مراسم ماه محرم نشود.

** آمرزش گناهان و استجابت دعا از مهمترین فوائد عزاداری برای امام حسین (ع) است
یكی از مدرسان حوزه و دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار كرد: آمرزش گناهان و استجابت دعا مهمترین فوائد عزاداری خالصانه برای مظلومیت حضرت سیدالشهداست كه نباید از آن غافل شویم.
حجت الاسلام عبدالله كریمی خاطرنشان كرد: طبق روایات، اگر كسی وارد جلسه عزای امام حسین (ع) شود و عزاداری كند، گناهان او آمرزیده و بهشت بر او واجب می‌شود.
وی ادامه داد: از دیگر فوائد عزاداری، استحابت دعا است چرا كه انسان در مجلس عزای امام حسین (ع) توجه قلبی بسیار بیشتری به خداوند پیدا می كند و همین نیز اجابت دعای عزادار را نزدیكتر می گرداند.
حجت الاسلام كریمی، به ثواب فراوان عزاداری بر سرور و سالار شهیدان نیز اشاره كرد و گفت: در روایاتی كه از معصومین (ع) نقل شده ثواب شخص عزادار بر امام حسین (ع) به اندازه فردی است كه مراسم حج را به جا آورده است.
مدرس حوزه علمیه و دانشگاه های كرمانشاه، عاقبت بخیری را از دیگر فضیلت های عزاداری بر حضرت سیدالشهدا (ع) برشمرد و گفت: در روایات داریم امام حسین (ع) در محفل عزاداری خود دست عنایت روی سر عزاداران خود می كشد و به این واسطه، از عاقبت سوء و سرنوشت بد، مصون و در امان خواهند ماند.
وی تصریح كرد: یكی دیگر از فوائدی كه برگزاری محفل عزاداری امام حسین (ع) دارد تقویت اسلام و افزایش همدلی و همبستگی در بین آحاد مختلف جامعه است.
حجت الاسلام كریمی گفت: زمانی كه در اماكن متعددی، تعداد افراد بسیار زیادی یك هدف را دنبال می كنند و برای مظلومیت شخصی خاص به عزاداری می پردازند روحیه همدلی و اتحاد بین آن ها تقویت و زمینه برای گسترش اسلام فراهم می شود.
7458/8066 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشار دهنده:علی مولوی