تهران- ايرنا- محققان يك شيوه طيف‌سنجي مبتني بر ليزر ابداع كردند كه امكان تشخيص گازهاي خطرناك را با سرعت و دقت بالا فراهم مي‌كند.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از ساينس ديلي، اين شيوه كه با تركيب دو تكنيك طيف‌سنجي عمل مي‌كند، علاوه بر تشخيص گازها امكان شناسايي و تشخيص مواد منفجره و ساير مواد خطرناك را نيز فراهم مي‌كند.
تكنيك اول كه تحت عنوان طيف‌سنجي يكپارچه چندبعدي شناخته مي‌شود،‌ بر اساس پالس‌هاي كوتاه ليزر عمل مي‌كند. زماني كه اين پالس‌ها به تركيب گازها برخورد مي كند و بازتابيده مي‌شود، محققان با تجزيه و تحليل و شناسايي طول موج‌هاي جذب شده، مي‌توانند مولكول‌هاي گاز را تشخيص دهند.
پيش از اين روش‌هايي براي تشخيص گاز‌هاي مستقل ابداع شده است اما تشخيص تركيبي از چند گاز با استفاده از اين شيوه‌ها نيازمند فرآيند پيچيده‌تر و استفاده از سوپررايانه ها بوده است.
شيوه جديد محققان امكان انجام اين كار را با استفاده از شيوه سنتي طيف‌سنجي يكپارچه چندبعدي، در يك بازه زماني كوتاه كه حدود 15 دقيقه تا چند ساعت به‌ طول مي‌انجامد، فراهم كرده است. براي اين منظور محققان اين تكنيك را با تكنيك ديگري موسوم به طيف‌سنجي شانه دوگانه، ادغام كرده‌‌اند.
شانه‌هاي فركانس‌، طيفي را توليد مي‌كنند كه در آن خطوط فركانس‌ها به صورت موازي و با فاصله يكسان از يكديگر قرار دارند. اين خطوط مانند خط ‌كش عمل كرده و براي اندازه‌گيري فركانس اپتيكي اتم‌ها و مولكول‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. براي تحليل ويژگي‌هاي طيفي مجموعه‌اي از مولكول‌ها مي توان يك جفت شانه فركانس را با يكديگر ادغام كرد.
با استفاده از اين تكنيك مي‌توان شيوه طيف سنجي يكپارچه چندبعدي را از آزمايشگاه خارج كرد و براي كاربردهاي عملي مانند تشخيص گازهاي خطرناك و مواد منفجره به‌ كار گرفت.
محققان از اين شيوه براي تجزيه و تحليل نمونه‌اي از اتم‌هاي روبيديم كه حاوي تركيبي از دو ايزوتوپ اتمي اين ماده بود، استفاده كردند و توانستند خطوط طيفي مختلف دو ايزوتوپ روبيديم را به سرعت و با دقت بالا شناسايي كنند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Science منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1834
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: ناهيد شفيعي
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me