اهواز- ايرنا- معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت:سطح زير كشت محصولات تابستانه امسال خوزستان به دليل محدوديت در توزيع آب كاهش يافت به طوريكه تنها 66درصد اراضي موجود استان به زير كشت محصول رفت.

محمد قاسمي نژاد دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: از مجموع 224هزار و 415 هكتار برنامه كشت محصولات تابستانه در سطح اراضي استان خوزستان تنها 149هزار و 860 هكتار به زير كشت رفت.
قاسمي نژاد بيشترين مشكلات را در حوزه هنديجان، مارون و كرخه عنوان كرد و يادآور شد: در حوزه مارون كشت تابستانه به شدت محدود و تنها برخي حبوبات و كنجد به صورت كم كشت شد.
وي گفت:برنج، ذرت، حبوبات، سبزي و صيفي، دانه هاي روغني همچون كنجد و آفتابگردان كشت تابستانه را تشكيل مي دهند.
معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي خوزستان با بيان اينكه برداشت برنج از نيمه دوم آبانماه آغاز مي شود تصريح كرد: پيش بيني مي شود بالغ بر 250هزار تن برنج از مزارع خوزستان برداشت شود.
وي كيفيت محصول برنج، ذرت و دانه هاي روغني را مطلوب ارزيابي كرد و افزود : در اين خصوص عواملي همچون بكارگيري انواع نهاده ها از جمله كودهاي شيميايي ماكو و ميكرو، هدايت فني محصولات در سطح مزرعه، مديريت تاريخ كشت، مديريت تغذيه و آبياري مؤثر بوده است.
قاسمي نژاد با تأكيد بر لزوم افزايش بهره وري آب اظهار كرد: در سال 91 به ازاي هر يك مترمكعب، 300 گرم گندم برداشت مي شد كه در سال جاري اين رقم به 850 گرم در هر مترمكعب ارتقاء يافته است.
وي در پايان خواستار باز شدن آب در حوزه مارون شد و يادآور شد: انتظار مي رفت طبق مصوبه شوراي كشاورزي استان، مسئولان سازمان آب و برق نسبت به باز شدن آب همزمان با كشت چغندر قند و كلزا اقدام كنند.
استان خوزستان با توليد 14.5 ميليون تن محصول در سال يكي از قطب هاي اصلي كشاورزي در كشور محسوب مي شود كه در اين ميان سهم محصولات تابستانه حدود 20درصد كل توليدات است.
6064
خبرنگار: ندا رضا پور** انتشار دهنده: محسن بهاروند