به گزارش روز سه شنبه ايرنا از وزارت علوم، مجتبي شريعتي نياسر ضرورت هاي اجرايي و تاكيدات قانوني براي انجام سطح بندي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي را مورد تاكيد قرار داد و اطلاع مديران دانشگاهها و مراكز آموزش عالي از جايگاه خود در آموزش عالي كشور، ايجاد رقابت سالم ميان دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و توجه به نقاط ضعف و قوّت و تلاش موثر مديران مراكز آموزش عالي براي ارتقاي وضعيت موسسه را از جمله اهداف اين طرح عنوان كرد.
وي همچنين كمك به توسعه هدفمند آموزش عالي براساس جايگاه دانشگاهها و مراكز آموزش عالي، تقويت همكاري هاي علمي و بين المللي و بهره وري بيشتر دانشگاهها در نظام تصميم گيري كشور را از ديگر اهداف اين طرح برشمرد.
معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به اينكه در اسناد بالادستي كشور مانند قانون برنامه پنچم و ششم توسعه و نقشه جامع علمي به طور ويژه به موضوع سطح بندي و رتبه بندي مراكز آموزش عالي توجه شده است؛ افزود: هم اكنون نظام هاي رتبه بندي مختلفي از جمله تايمز، لايدن، كيو اس و وبومتريك در دنيا وجود دارد و امروز دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور براساس اين نظام هاي رتبه بندي جهاني، خود را ارزيابي مي كنند ولي اين نظام ها داراي اشكالاتي هستند كه رتبه بندي براساس آنها، براي ارزيابي دانشگاههاي كشور كفايت نمي كند.
وي افزود: يكي از طرح هاي اقتصاد مقاومتي كه به وزارت علوم واگذار شده است؛ دستيابي مراكز علمي معتبر كشور به تراز جهاني است كه رسيدن به اين هدف نيازمند توجه ويژه به جايگاه دانشگاهها در نظام هاي رتبه بندي است كه در همين راستا، رتبه بندي مراكز آموزش عالي دولتي و غيردولتي كشور از سال 1393 آغاز شد.
شريعتي نياسر خاطرنشان كرد: سطح بندي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور از خرداد 93 با سطح بندي موسسات آموزش عالي غيردولتي آغاز شد و نتايج آن در بهمن ماه 94 اعلام شد كه براساس آن تمام مراكز آموزش عالي غيردولتي در 5 سطح تقسيم بندي شدند.
وي افزود: سطح بندي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي دولتي از نيمه دوم سال 94 و با مشاركت مراكز تحقيقي و استادان رشته هاي مرتبط با اعتبارسنجي شروع شد و نتايج آزمايشي آن در خرداد 95 اعلام شد و پس از رفع اشكالات طرح آزمايشي، سطح بندي نهايي با در نظر گرفتن 140شاخص و با مشاركت حداكثري دانشگاهها انجام شد كه نتايج آن بهزودي اعلام مي شود.
معاون آموزشي وزارت علوم با اعلام اينكه، مراحل بعدي سطح بندي دانشگاهها، رتبه بندي دانشگاهها در هريك از سطوح و اعتبار سنجي است؛ تاكيد كرد: بايد سطح بندي را به بخش خصوصي و نهاد غيردولتي واگذار كنيم تا براساس شاخص هاي تعيين شده وزارت علوم اين اقدام را انجام دهند و در بيشتر نقاط دنيا نيز سطح بندي توسط مراكز غيردولتي انجام مي شود.
بنا به آخرين آمارهاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، تعداد دو هزار و ٦٤٠ دانشگاه و موسسه آموزش عالي در كشور وجود دارد.
فراهنگ**9187**1055
خبرنگار: حميدرضا بازگشا**انتشار: زينب كارگر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
تهران-ايرنا- معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: سطح بندي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور نهايي شده است و نتايج آن تا پايان ماه امسال اعلام مي شود.