بجنورد- ايرنا- استاندار خراسان شمالي گفت: كاهش 25 درصدي شيوع اعتياد در جامعه از هدفگذاري هاي برنامه ششم توسعه است كه تحقق اين هدف تلاش همه اقشار جامعه را مي طلبد و هم افزايي دستگاه هاي مرتبط نيز ضروري است.

به گزارش ايرنا و به نقل از اداره كل روابط عمومي استانداري، محمدرضا صالحي سه شنبه در پنجمين نشست شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اين كه مهلت 100 روزه اعلام شده براي كاركنان معتاد رو به پايان است، خواستار آن شد تا اين افراد از باقيمانده اين فرصت براي مراجعه به مراكز ترك اعتياد بهره گيرند.
وي با بيان اين كه كاهش شيوع اعتياد در جامعه مستلزم انسجام و هم افزايي بيشتر ميان نهادهاي متولي و جامعه امكان پذير است، تصريح كرد: توان ما بايد در امر پيشگيري، درمان، مقابله و مبارزه با مواد مخدر افزايش يابد و بنابراين طرح هاي مقابله با آسيب هاي اجتماعي بويژه مواد مخدر بايستي با جديت و انسجام بيشتري پيگيري شود.
وي در ادامه به 2 طرح ملي ارانه شده از سوي سپاه و سازمان تبليغات اسلامي در راستاي مبارزه با مواد مخدر اشاره داشت و از دبيرخانه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان خواست تا بر روند اجراي اين طرح ها نظارت كافي را اعمال كند. 
صالحي با تاكيد بر اينكه تمامي دستگاه هاي اجرايي بايد اهتمام به كاهش و كنترل آسيب هاي اجتماعي را به عنوان يك مسئوليت ملي در دستور كار خود قرار دهند، بيان كرد: طرح كاهش آسيب و مبارزه محله محور با مسئوليت سازمان بسيج و طرح قرآن، درمان و آرامش با مسئوليت سازمان تبليغات اسلامي دو طرح ملي و لازم الاجراست كه بايد تمامي نهادهاي متولي مشاركت لازم را در اجرايي شدن اين طرح ها داشته باشند.
مقام عالي دولت در خراسان شمالي هم چنين فعال تر شدن تشكل ها و سازمان هاي مردم نهاد را در حوزه مقابله با مواد مخدر و پيشگيري از اعتياد خواستار شد و افزود: به منظور مردمي كردن مبارزه با مواد مخدر بايد از توان بالاي سازمان‌هاي مردم نهاد بهره مند شويم.
محمد رضا صالحي گفت: برنامه هاي پيشگيرانه فرهنگي و اجتماعي از موارد مهم و قابل توجه در مبارزه با اعتياد محسوب مي شود و نقش آموزش و پرورش و دانشگاه ها براي تحقق اين هدف بسيار مهم است.
صالحي لزوم آگاه سازي و آموزش خانواده ها در مورد انواع مواد مخدر گياهي و صنعتي و مضرات آن را گوشزد كرد و آن را يكي از راهكارهاي پيشگيرانه در اين حوزه خواند.
وي اشاره داشت: امروزه برخي تبليغات به ظاهر مثبت هم چون درمان كننده چاقي، افزايش دهنده تمركز حواس و ... براي مواد مخدر صنعتي در جامعه رواج يافته است و بنابراين فرهنگ سازي و آگاه سازي مردم از الزامات كار است چرا كه توان دولتي به تنهايي پاسخگوي مبارزه با پديده خانمانسوز اعتياد نيست.
وي بر رسيدگي به وضعيت كمپ ترك اعتياد واقع در روستاي لنگر شهرستان بجنورد تاكيد كرد و افزود: ظرفيت استان در مراكز ماده 16 ترك اعتياد بايد افزايش يابد و باتوجه به واگذاري مسئوليت اين مراكز به بهزيستي، در استان آمادگي لازم براي كمك به بهزيستي وجود دارد.
رييس شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالي با بيان اين كه مهلت 100روزه كارمندان معتاد رو به پايان است، گفت: اين حكم فقط كاركنان قوه مجريه را شامل نمي شود بلكه عموم حقوق بگيران دولت و نهادهاي حاكميتي مشمول آن هستند.
صالحي تصريح كرد: با ارائه گزارش دبيرخانه شورا در خصوص نحوه اجرايي شدن اين حكم اگر وضعيت مراجعه افراد به مراكز ترك اعتياد و درمان آنان مطلوب و رضايت كننده بود امكان تمديد اين مهلت وجود دارد و در غير اين حالت برخورد مقابله اي خواهيم داشت.
مقام ارشد دولت در خراسان شمالي خاطرنشان كرد: دستگاه هاي اجرايي عضو شورا بايد براي دريافت سهم اعتبارات خود از دستگاه هاي ملي متبوع خود، اقدام و گزارش جذب اين اعتبارات را به دبيرخانه شورا ارائه دهند.
وي ادامه داد: تمام دستگاه هاي اجرايي استان نيز بايد قسمتي از اعتبارات فرهنگي خود را براي پيشگيري از شيوع اعتياد در جامعه هزينه كنند.
صالحي اذعان داشت: برخي از كارآفرينان و توليدكنندگان در خصوص اشتغال بهبوديافتگان اعتياد و خانواده هاي آنان اهتمام دارند و انتظار ما از دستگاه هاي اجرايي بويژه دستگاه هاي عضو اين شورا آن است كه خريد از اين واحدهاي توليدي را در اولويت قرار دهند.
استاندار هم چنين بر پيگيري و اجرايي شدن طرح هميار دانشجو و طرح ساماندهي معتادان و خرده فروشان تاكيد كرد.
گفتني است، استاندار خراسان شمالي حكم جانشيني شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان و رياست كميته توسعه مشاركت هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد ذيل شورا را به مهرداد ابراهيمي معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي خود اهدا كرد.
در ادامه اين نشست فرمانده سپاه استان هم جزئيات طرح ملي حضرت جوادالائمه(ع) را با هدف كاهش آسيب هاي اجتماعي در محلات حاشيه اي شهرها ارائه كرد و گفت: طرح ملي و محله محور مبارزه با مواد مخدر با هدف كاهش آسيب هاي اجتماعي در 16 محله حاشيه اي استان تدوين شده است.
سردار مرتضوي افزود: شناسايي، آگاه‌سازي و تبليغات هماهنگ و گسترده، اقدامات قاطع، طرح اقدامات درماني بر اساس برنامه‌هاي پيش‌بيني شده ، صيانت و اعمال اقدامات مراقبتي و رصد پاك‌شدگان 6 گام اين طرح ملي است.
فرمانده انتظامي و رئيس كميته مقابله با عرضه مخدرها در استان نيز در اين نشست از كشف 1308 كيلوگرم انواع مواد مخدر در نيمه نخست امسال خبر داد و افزود: اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 22 درصد افزايش داشته است.
سردار مظاهري ادامه داد: پيگيري طرح پاكسازي نقاط آلوده در 207 مرحله، طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در حوزه مواد مخدر در 16 مرحله و هم چنين طرح كنترل محورهاي مواصلاتي در 119 مرحله از مهم ترين اقدامات كميته مقابله با مواد مخدر در 6 ماهه نخست امسال بوده است.
استان خراسان شمالي با 863 هزار نفر جمعيت در شمال شرق كشور واقع شده است.
6042 انتشاردهنده: سيدحسين قدسي