مشهد- ایرنا- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قزاقستان امسال هفتمین مقصد صادراتی این استان در نظر گرفته شده و هشتمین كشور واردكننده كالا به خراسان رضوی به شمار می رود.

محمدعلی امیرفخریان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاكنون 10 هزار و 401 تن كالا به ارزش 3.1 میلیون دلار از گمركات خراسان رضوی به كشور قزاقستان صادر شد. عمده كالاهای صادراتی پسته، ظروف شیشه ای، صفحه و ورق پلیمری، چرم، چسب، مخمرهای فعال، مواد غذایی، رنگها و مواد شوینده بود.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاكنون 18 هزار و 570 تن كالا به ارز 7.2 میلیون دلار از قزاقستان وارد خراسان رضوی شده كه عمده آن آهن آلات، حبوبات، دانه، كتان، لاستیك، تفاله نشاسته و آهن آلات است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: براساس سیاستهای بازرگانی خارجی استان امسال تلاش شده اعزام هیات تجاری به قزاقستان و پذیرش هیات تجاری از آن كشور انجام شود.
وی افزود: بر این اساس دیروز نخستین هیات تجاری خراسان رضوی به ریاست استاندار با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین تجار و تولیدكنندگان خراسانی با كشور مقابل، ایجاد بازار جدید برای گروه كالاهای ماشین آلات، محصولات نباتی، محصولات ساختمانی، محصولات شیمیایی، نساجی و محصولات پلاستیكی عازم قزاقستان شد.
امیرفخریان ادامه داد: قرار است با حضور این هیات در آلماتی نمایشگاه كالای اختصاصی ایران با محوریت خراسان رضوی به مدت سه روز برپا شود كه این نمایشگاه فرصت لازم برای توسعه روابط دو كشور را فراهم می كند.
وی همچنین گفت: یكی از مهمترین مشكلات در روابط تجاری خراسان رضوی با قزاقستان وجود ناآشنایی دو طرف با ظرفیتهای اقتصادی و بازرگانی یكدیگر و نبود پرواز مستقیم از مشهد به قزاقستان بود كه در سفر هیات تجاری استان به آن كشور تلاش می شود این مشكلات برطرف شوند.
قزاقستان در آسیای میانه با 2 میلیون 725 هزار كیلومترمربع مساحت به عنوان بزرگترین كشور محصور در خشكی جهان حدود 17 میلیون نفر جمعیت دارد. 70 درصد جمعیت این كشور مسلمان هستند. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوریهای استقلال یافته از شوروی سابقه دارد و از اعضای مهم سازمان همكاری شانگهای است.
گرچه محور اصلی اقتصاد قزاقستان بر كشاورزی متكی است اما تخمین زده ‌شده صاحب دومین منابع بزرگ در اورانیوم، كروم، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و زغالسنگ است و در زمینه آهن و طلا نیز در بین 10 كشور نخست دنیا قرار می ‌گیرد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین كریم زاده
7489/1858