زاهدان - ایرنا - رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان مركز سیستان و بلوچستان گفت: جهانی شدن روستای كلپورگان، نخستین تور گردشگری سفالگران كشور با حضور 40 نفر از هنرمندان این رشته را جذب سیستان وبلوچستان كرد.

وحیده رخشانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعضای این تور متشكل از سفالگران تهران و انجمن سفالگران كشور در این سفر پنج روزه با ظرفیت های هنری و سفالگری و هنرمندان سفالگر استان آشنا می شوند.
وی افزود: برنامه های این تور با دیدار از آثار سفالگری موجود در موزه منطقه ای جنوب شرق مستقر در زاهدان همراه با همایش آموزشی آغاز شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان اظهار داشت: سخنرانان در این سمینار آموزشی در رابطه با فرهنگ، آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان و نقوش شكل گرفته بر سفال های كشف شده اطلاعاتی را در اختیار این مهمانان كشوری قرار دادند.
رخشانی افزود: دیدن آثار تاریخی و باستانی استان از جمله كوه خواجه و شهرسوخته زابل، روستای كلپورگان، روستای ناهوك و جذابیت های شهرستان های ایرانشهر، بمپور و خاش از دیگر برنامه های اجرایی برای این تور گردشگری است.
وی ادامه داد: با توجه به ثبت جهانی روستای كلپورگان این تور به منظور آشنایی بیشتر هنرمندان سفالگر كشور با سفال استان به ویژه سفال كلپورگان برگزار شده است.
وی گفت: نمایشگاهی از آثار نقاشی و سفالگری دانش آموزان روستای كلپورگان سراوان قرار است در حاشیه حضور این تور در منطقه برگزار شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان افزود: تعدادی دفتر نقاشی توسط انجمن سفالگری كشور برای هدیه به این دانش آموزان تهیه شده است.
به گزارش ایرنا شورای جهانی صنایع دستی، اخیرا كلپورگان سراوان را بواسطه هنر سفال هفت هزار ساله اش به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان، ثبت كرد.
سفال كلپورگان شاهكار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه های تاریخی است.
كلپورگان روستایی در 25 كیلومتری شهر سراوان و 390 كیلومتری جنوب شرق زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نامست و آنچه امروز كلپورگان را از سایر نقاط متمایز كرده هنر سفالگری آن است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی