رشت - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل گفت: با تكمیل راه آهن قزوین - رشت، آخرین مسیر ریلی شمال به جنوب متصل می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خیرالله خادمی روز چهارشنبه در بازدید از روند پیشرفت راه آهن رشت - قزوین اظهار داشت: این راه آهن یكی از مهم ترین و سخت ترین خط های ریلی كشور و با حجم عملیاتی بالا در حال ساخت است.
وی با اشاره به سخت گذر بودن بخش هایی از مسیر عبور راه آهن رشت - قزوین خاطرنشان كرد: از مجموع 164 كیلومتر این پروژه، 28 كیلومتر آن از مسیر تونل و هشت كیلومتر آن از روی پل عبور می كند كه از لحاظ حجم كاری، جزو بزرگترین پروژه های ریلی كشور است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: حفاری تونل ها زمانبر و پر ریزش است كه در بسیاری از موارد ریزش ها قابل پیش بینی نبود و این امر سبب شد روند اجرای پروژه در بعضی از نقاط به كندی پیش برود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، 16 كیلومتر از زیرسازی طول پروژه باقی مانده كه حداكثر طی یك ماه آینده 12 كیلومتر آن آماده سازی می شود و در بخش روسازی هم از 34 كیلومتر باقی مانده طی یك ماه آینده، 18 كیلومتر ریل گذاری خواهد شد.
خادمی اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه را بالغ بر 250 میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: برای تكمیل كل كار و راه اندازی كامل آن بالغ بر 350 تا 400 میلیارد تومان مورد نیاز است.
وی با بیان اینكه با اتمام این پروژه آخرین مسیر ریلی شمال به جنوب متصل می شود، افزود: با ادامه خط آهن قزوین - رشت به انزلی و آستارا، یكی از مهم ترین پروژه های ریلی شمال به جنوب تكمیل می شود كه می تواند در ترانزیت كالا و مسافر نقش بارزی ایفا كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: تلاش می كنیم از محل تامین اعتبار خارجی یا صندوق ذخیره ارزی مابقی پروژه به سمت آستارا را تكمیل كنیم تا شاهد اتصال كریدور شمال - جنوب باشیم.
راه آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا به طول 388 كیلومتر ارتباط ترانزیتی كریدور شمال - جنوب را تسهیل می كند و از شهرستان قزوین آغاز و پس از عبور از شهرهای لوشان، منجیل، رشت و بندرانزلی، از شهرستان آستارا به كشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد كه در حال حاضر محور قزوین - رشت به طول 164 كیلومتر و یك قطعه از رشت - انزلی به طول 17 كیلومتر و محدوده آستارای آذربایجان تا آستارای جمهوری اسلامی ایران به طول سه كیلومتر اجرا شده است.
پروژه راه آهن قزوین رشت به سبب عبور از رشته كوه البرز، دریاچه سد سفید رود و قطع عرضی چندین باره آزادراه قزوین - رشت دارای سازه های خاص و منحصربفرد است كه تا پایان سال 92 پیشرفت فیزیكی این پروژه 52 درصد بود و در دولت تدبیر و امید و با توجه به اولویت اجرای پروژه های ریلی، در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیكی بیش از 94 درصد است.
خبرنگار: امیرپوراحمد**انتشاردهنده: امیرحسین كبیری
7296/2007