مشهد- ايرنا- معاون امور توانبخشي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي گفت: با آگاهي بخشي به جامعه و افزايش فرهنگ و شناخت مردم از معلوليت در كودكان نبايد گذاشت كودكي در كودكان معلول فراموش شود و تحت الشعاع معلوليتشان قرار گيرد.

مسعود فيروزي روز يكشنبه به مناسبت روز جهاني كودك در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بطور غالب در حوزه معلولان از جمله ظلمهاي مضاعف به كودكان معلول روا مي شود زيرا كودكي، بازيها و جست و خيزهاي كودكان معلول تحت تاثير معلوليت آنها قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: اين محدوديتها و موانع براي كودكي اين كودكان در جامعه بسيار زياد است زيرا نه مردم شناخت و آگاهي كامل از نحوه مواجهه با آنها را دارند و نه مسئولان فضاهاي لازم و امكانات مناسب را براي بازي و جست و خيز اين كودكان فراهم كرده اند.
معاون امور توانبخشي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي گفت: اغلب ديده مي شود كودكان اوتيستيك(درخود فرو مانده) درجامعه برچسب بي ادب و لوس دريافت مي كنند حال آنكه اين كودكان شرايط خاصي دارند. مشكلات و موانع كودكي كردن و بازيهاي كودكانه در كودكان معلول موجب مي شود اين افراد در بزرگسالي نيز دچار مشكلات متعدد در زمينه بهداشت روان شوند.
وي افزود: به همين دليل بايد نسبت به فراهم كردن شرايط لازم براي احقاق حقوق كودكان معلول تلاش، برنامه ريزي و اقدام شود.
فيروزي معلوليت در كودكان را به مراتب سختتر و طاقت فرساتر از بزرگسالان توصيف و بيان كرد: هم اكنون 1278 معلول زير پنج سال، 5436 معلول بين پنج تا 10 سال، حدود 15 هزار معلول زير 13 سال و 14 هزار و 24 معلول بين 11 تا 20 ساله در خراسان رضوي زير پوشش خدمات سازمان بهزيستي هستند.
وي ادامه داد: هفت هزار كودك زير 10 سال از مجموع حدود 100 هزار معلول شناسايي شده و زير پوشش در بهزيستي، جمعيتي قابل توجه و نيازمند برنامه ريزي است. حتي به كودكان سالم نيز بايد آموزش نحوه برخورد با كودك معلول از سوي خانواده ها ارائه شود تا در اين زمينه شاهد اتفاقات و برخوردهاي عادلانه و منطقي با اين طيف باشيم.
16مهر ماه 'روز جهاني كودك' نامگذاري شده است.
خبرنگار: آرزو جاوداني **انتشار: حسين كريم زاده
7496/1858