شيراز- ايرنا- جمعي از كارگران كارخانه روغن نباتي شيراز يكشنبه (امروز) با حضور در مقابل اين كارخانه خواستار پرداخت حقوق معوق خود شدند.

به گزارش ايرنا، اين كارگران با اشاره به اينكه برخي از ما حدود سه ماه و برخي بيشتر است كه هيچ حقوقي دريافت نكرده ايم، از مسئولان خواستند كه به مشكلاتشان رسيدگي كنند.
به دنبال قول مساعدي كه مسئولان اين كارخانه مبني بر پرداخت بخشي از مطالبات كارگران طي روزهاي آتي دادند كارگران به محل كار خود بازگشتند.
شركت روغن نباتي شيراز در سال 1333خورشيدي در ابتدا با عنوان كارخانه پنبه پاك كني در مكاني كه در آن زمان حومه شهر شيراز محسوب مي شد و به گود خزينه اشتهار داشت و هم اكنون به بولوار چهل مقام مشهور است، در زميني به مساحت 93 هزار و 750 مترمربع احداث شد.
با افزايش گرايش مردم به جايگزيني روغن هاي نباتي به جاي روغن هاي حيواني، اين كارخانه در مسير توليد روغن هاي خوراكي و صنعتي قرار گرفت و فرآيند تصفيه اين كارخانه با ظرفيت 60 تن در روز راه اندازي و بتدريج به ظرفيت كنوني توليد و بسته بندي روزانه 450 تن و سالانه 120 هزار تن انواع روغن هاي نباتي مايع، جامد، مارگارين قنادي، و روغن هاي ويژه صنف و صنعت رسيد.
كمتر از 10 سال بعد از بنا نهادن اين واحد صنعتي، سازه هاي دانشكده ادبيات در مجاورت حافظيه برافراشته شد و هم اينك
اين واحد توليدي كه 63 سال از عمر آن سپري مي شود، همجوار ساختمان دانشكده ادبيات دانشگاه شيراز و در بافت مسكوني قرار گرفته است وبه سبب آلايندگي آن، حديث انتقال اين واحد توليدي به مكاني خارج از بافت مسكوني كلانشهر شيراز، نزديك به 2 دهه است كه مطرح است.
با تصويب قانون شهرداري ها و بر اساس بند 20 ماده 55 آن، مقرر شده كه همه صنايع آلاينده درون شهر بايد به خارج از شهر منتقل شوند.
در دهه 1380 زميني در منطقه ويژه اقتصادي شيراز براي استقرار اين واحد توليدي در نظر گرفته شد و مسئولان ذي ربط به مديران كارخانه تاكيد كردند كه هرچه زودتر اين كارخانه بايد به مكان جديد منتقل شود اما هنوز اين جا به جايي عملي نشده است.
هفتم آذر ماه 94 علي همتي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار كرد: سهامداران اين كارخانه به نقدينگي در حدود 2 هزار و 500 ميليارد ريال نياز دارند تا بتوانند اين كارخانه را به خارج از حريم شهر شيراز منتقل كنند.
وي گفت: زمين مورد نظر براي جابه جايي اين كارخانه نيز مشخص شده اما تنگناهاي مالي فراروي فرآيند انتقال اين واحد صنعتي از شهر شيراز است.
مديركل مديريت بحران استانداري فارس هم در تاريخ ياد شده و با يادآوري آتش سوزي كه در يكم آذرماه 92 در كارخانه روغن نباتي شيراز رخ داد، بيان داشت: وجود كارخانه روغن نباتي نرگس شيراز در نقطه كنوني آن يك تهديد هم براي شهروندان و هم براي محيط زيست و سلامت جامعه است.
حسن فياض پور افزود: متاسفانه با وجود خطرناك بودن تجهيزاتي كه در اين كارخانه قرار دارد از جمله مخزن آمونياك، سامانه ايمني و مهارحريق كارخانه بسيار ضعيف است.
كارخانه روغن نباتي شيراز در يكم آذرماه 92 دچار آتش سوزي شد كه مسئولان علت آن را بروز مشكل در واحد تصفيه اين واحد توليدي بيان كردند. اين حادثه تلفات جاني نداشت اما موجب مصدوم شدن سه نفر شد.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي