تهران- ایرنا- رئیس پلیس پیشگیری اعلام كرد: طرح و سامانه های فناورانه شورای عالی تحول كلانتری و پاسگاه ها روز دوشنبه در كلانتری نارمك رونمایی شد.

به گزارش ایرنا ، طرح و سامانه های فناورانه یاد شده شامل نسخه جدید سامانه رخدادهای انتظامی، سامانه كنترل هوشمند گشتی ها، پایش پیشگیری، تحلیل جرایم، بایگانی اسناد، ورود و وخروج، جامع پیامكی، مانیتورینگ كلانتری و دوربین البسه است
سردار محمد شرفی در مراسم رونمایی ازطرح و سامانه های فناورانه شورای عالی تحول كلانتری و پاسگاه ها گفت: شورای عالی تحول در كلانتری و پاسگاه به عنوان عالی ترین شورای سیاست گذاری با 9 كمیته در كلانتری راه اندازی شد كه یكی از كمیته ها فناوری است.
وی اضافه كرد: تحول در كلانتری و فناوری و تكنولوزی در دستور این كمیته قرار گرفت و برای تحول در این زمینه برنامه ریزی انجام شد.
شرفی اضافه كرد: خدمات در كلانتری سنتی است، 60 درصد تجهیزات فناوری در كلانتری و پاسگاه ها عمر خود را كرده است و به همین علت نوسازی تجهیزات در دستور كار قرار گرفته است و بدین ترتیب یك هزار دستگاه و تجهیزات فناوری به كلانتری ها تحویل می شود.
رئیس پلیس پیشگیری گفت: از دیگر اقدامات سامانه ای كه گشت ها را انجام می دهد، این است كه گشت های كلانتری خودرویی و موتوری به صورت برخط (آنلاین) موقعیت آنها را نشان می دهد.
شرفی اضافه كرد: ارایه مستندات فیلم های گشت برای نظارت از دیگر كاركردهای این سامانه است.
وی درباره دوربین البسه پلیس هم افزود: پلیس بخشی از نیازمندهای این دوربین را خریداری كرده است كه نظارت بر عملكرد ماموران گشت را انجام می دهد. ضبط و ثبت اقدام و ماموریت ها و نیز مستندات عملیات و همچنین ارایه به مراجع قضایی و نظارتی از كارهای این لباس هاست.

**24 میلیون بار مراجعه به كلانتری و پاسگاه طی یك سال
رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به سامانه جامع پیامكی، گفت: مردم در سال گذشته 24 میلیون بار به كلانتری و پاسگاه ها مراجعه كردند اما امسال 6 میلیون از مراجعات را از طریق این سامانه كاهش می دهیم؛ همچنین هر فردی با كلانتری تماس بگیرد خواسته اش در سامانه ، ثبت و پیامك به طرف مقابل ارسال می شود.
وی ادامه داد: خواسته مراجعه كننده اگر به رده های تخصصی هم ارجاع داده شود باز پیامكی برای وی ارسال می شود.

** اتصال سامانه پلیس به قوه قضاییه
سردار شرفی اظهار كرد: امسال سامانه های ما به قوه قضائیه متصل می شود و دستورات قوه قضائیه نیز به افراد منتقل می شود.
شرفی اضافه كرد: سامانه بایگانی اسناد از دیگر سامانه های این نسخه است كه پیش از این سنتی و فیزیكی بود ؛ اما این سامانه برای افزایش اشراف اطلاعات و سهولت در روند رسیدگی به پرونده ها و كاهش روش دستیابی به اسناد و هزینه ها رونمایی شد؛ بدین ترتیب كه به تمام اسناد به صورت الكترونیكی دست می یابیم.
وی اضافه كرد: سامانه تحلیل جرائم نیز به راحتی اطلاعات جرائم ، زمان ونوع و مكان آن را اعلام می كند. سامانه هوشمند گشت های انتظامی هم براساس داده ها، به جغرافیای جرم دست می یابد.
رئیس پلیس پیشگیری این نكته را هم اضافه كرد كه جرم های 12 گانه قابل پیش بینی شده است . ضمنا به صورت آنلاین و روی نقشه شمار تماس ها با 110 ، منطقه جغرافیایی تماس ها و اقدامات انجام شده نمایش داده می شود.
رئیس پلیس پیشگیری در خصوص سامانه پلیس هوشمند هم اظهارك رد: این سامانه به بهره برداری رسیده است چرا كه پیش از این 197 را داشتیم و تماس های كنترلی 110 نیز فعال بود.
شرفی اضافه كرد: ایستگاه های سیاری نیز پیش بینی شده است تا سرعت عمل پلیس را بالا ببرد .
اجتمام** 9105 **9136** 1776
خبرنگار: معصومه نیكنام** انتشار: لیلا خطیب زاده