تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

همدان- ایرنا دشت میشان به عنوان یكی از مناطق بكر ارتفاعات كوهستانی همدان، منزلگاه بهشتی كوهنوردان این شهر محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، دشت یا همان میدان میشان بیش از نیم قرن اقامتگاه موقت كوهنوردانی است كه در سرما و گرمای سال برای صعود به قلل مرتفع رشته كوه الوند از این مسیر تردد می كنند.
این دشت در واقع در مسیر اصلی صعود به قله الوند قرار دارد و وسعت آن حدود یك هكتار و ارتفاع آن از سطح دریا به 2 هزار و 600 متر می رسد.
در گذشته عشایر غرب و جنوب غربی كشور از این دشت به عنوان كوچ ییلاقی خود استفاده می كردند؛ چرا كه میدان میشان مملو از آب‌های روان، چمن زار و مناظر زیبای طبیعی و محیطی امن برای استقرار چادرسیاه بود.
گستردگی سطح این دشت با پوشش چمن، از نیم قرن پیش به عنوان جایگاهی همیشگی برای استراحت و اتراق كوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
البته در كنار این دشت، مناطق بكر نظیر تخت نادر، چمن شاه ‌نظر و تخت رستم نیز برای اقامت كوهنوردان از موقعیت مناسب برخوردار است؛ منتهی احداث پناهگاه دشت میشان سبب شد تا كوهنوردان كه علاقه مند به فعالیت گروهی هستند، از این مكان برای اجتماع و استراحتگاه خود استفاده كنند.
در واقع این دشت پهنه وسیعی است كه كوهنوردان از آن عبور می‌كنند تا به پناهگاه دوم و قله الوند صعود كنند.
این دشت در بهار و پاییز، به ویژه در تعطیلات یكی از مناطق مورد استقبال عموم مردم به شمار می رود و احداث تله كابین گنج نامه طی سال های گذشته مسیر دسترسی به این مكان را هموار ساخته است.

*** پناهگاهی كه 51 ساله شد
پناهگاه دشت میشان به عنوان یكی از قدیمی ترین پناهگاه های استقرار كوهنوردان ایران به شمار می رود. این پناهگاه تاریخی در آستانه پنجاه و یكمین سال از تاسیس خود قرار دارد و به عنوان پناهگاه دوم ارتفاعات الوند محسوب می شود.
مسئول كارگروه پیشكسوتان هیات كوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان پیرامون چگونگی ساخت پناهگاه دشت میشان می گوید: در سال 1345 پناهگاه اول میدان میشان به همت هیات كوهنوردی همدان توسط آقایان «فریدون اسماعیل زاده» دبیر هیات، «اكبر سلاحی» خزانه دار و «عربعلی شروه» منشی هیات و عموم كوهنوردان همدان و با حمایت رئیس هیات كوهنوردی وقت «عبدالله حاجیلو» احداث شد.
نعمت الله اخضری اضافه كرد: این پناهگاه كه دومین پناهگاه كوهنوردی ایران پس از پناهگاه «شیرپلا» محسوب می شد با حضور جمع كثیری از گروه های كوهنوردی، كوهنوردان همدان و كوهنوردان آزاد ساخته شد و مدت اجرای ساخت آن سه ماه تابستان و با هزینه حدود 180 هزار ریال و مورد تائید و پشتیبانی تربیت بدنی، فرمانداری و فدراسیون كوهنوردی بود.
وی بیان كرد: ساخت پناهگاه الوند موجب شد كه كوهنوردان با شب مانی در میدان میشان، برای صعود قله های «الوند»، «كلاغ لانه»، «دائم برف» و «قزل ارسلان» فعالیت و زمان بیشتری داشته باشند.
مسئول كارگروه پیشكسوتان هیات كوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان افزود: از طرف دیگر باتوجه به ارتفاع منطقه كلاغ لانه، اقامت كوهنوردان در این پناهگاه سبب شد تا آنها برای صعود به این منطقه فعالیت چشمگیری داشته باشند.
اخضری خاطرنشان كرد: احداث پناهگاه دشت میشان بهانه خوبی شد تا بعد از سالهای 1350 فكر ساخت پناهگاهی در منطقه برف خیز كلاغ لانه به پیشنهاد فریدون اسماعیل زاده قوت بگیرد و امروزه شاهد استفاده از این پناهگاه ها هستیم.

*** استفاده هفتگی 10 هزار كوهنورد از پناهگاه های ارتفاعات الوند
رئیس هیات كوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان نیز با اشاره به استقبال مطلوب كوهنوردان از پناهگاه های میدان میشان و یخچال، گفت: به طور هفتگی، 10 هزار كوهنورد از پناهگاه های ارتفاعات الوند استفاده می كنند.
علیرضا گوهری با ابراز خرسندی از شرایط موجود جهت خدمات دهی مناسب به كوهنوردان، افزود: پناهگاه های یخچال و میشان همدان جزو مجهزترین پناهگاه های كوهنوردی كشور به شمار می روند.
وی با بیان اینكه هم اكنون 7 پناهگاه كوهنوردی در سطح ارتفاعات استان همدان وجود دارد كه 6 پناهگاه مربوط به شهر همدان است، گفت: قله یخچال همدان نیز بواسطه قرار گرفتن در 'طرح صعود به 31 قله بلند 31 استان ' دارای یكی از بهترین پناهگاه های حال حاضر كشور است.
گوهری اضافه كرد: در راستای اجرایی شدن این طرح ، 16 هزار كوهنورد كشور با صعود به قله یخچال همدان از پناهگاه این منطقه نیز استفاده كرده اند.
وی خاطرنشان كرد: پناهگاه های همدان در ارتفاع 2 هزار و 600 متری به بالا قرار دارند و از مجهزترین امكانات برخوردار هستند.
7520/2090
گزارش از: میثم ناصرنژاد** انتشار دهنده: سعید زارع كندجانی