قم- ايرنا- مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور گفت: ترويج ارزش هاي عاشورايي انقلاب و حماسه دفاع مقدس از ويژگي هاي حوزه انقلابي است و در اين زمينه گام هاي موثري برداشته شده است.

به گزارش عصر سه شنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان قم، آيت الله عليرضا اعرافي در ديدار مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اظهار داشت: در زمينه ترويج ارزش هاي دفاع مقدس بر اساس تفاهمنامه بين حوزه هاي علميه و سازمان نشر آثار و ارزش هاي مشاركت روحانيت در دفاع مقدس، گام هايي برداشته شده تا طلاب جوان در مسير تحصيل خود با اين فرهنگ به خوبي آشنا شوند.
وي افزود: بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس پيشگام ترويج و پاسداشت و زنده نگهداشتن حماسه سال هاي ايثار و شهادتي است كه از جريان عاشورا نشات گرفته شده است.
وي با اشاره به اين كه حضرت سيدالشهدا(ع) براي ماندگاري پيام حماسه عاشورا مهندسي ويژه اي داشتند، تاكيد كرد: بيش از 10 ويژگي در جريان عاشورا وجود دارد كه به نهضت حسيني(ع) جلوه خاصي بخشيده و از آن يك جريان ماندگار خلق كرده است.
رئيس جامعه المصطفي العالميه با اشاره به ارتباط اين مركز علمي با بسياري از كشورهاي جهان، خاطرنشان كرد: در اين كشورها مي بينيم كه آيين عزاداري سرور و سالار شهيدان هر سال تجلي و شكوه بيشتري نسبت به سال قبل پيدا مي كند و امروز پرچم سيدالشهدا(ع) در نقاطي از عالم برافراشته شده كه كسي تصورش را هم نمي كرد.
وي محو شدن جريان عاشورا را خطر بزرگي براي آن برشمرد و افزود: امام حسين(ع) از ابتدا براي اين كه عاشورا محو نشود تدابيري اجرا كردند كه خطر محو و نابودي، اين جريان عظيم و شهادت ياران باوفايش در كربلا را تهديد نكند و لذا با آن كيفيت دست به قيام عليه ظلم زدند تا پيام آن به طور كامل منتقل شود.
وي پيوند پيام عاشورا با مفهوم شهادت را راز ماندگاري آن خواند و يادآور شد: امروز ثبت و ضبط حماسه سال هاي انقلاب و دفاع مقدس و فرهنگ ايثار و شهادت، استمرار جريان عاشوراي حسيني(ع) است.
وي ماندگار ماندن هر قيام و نهضتي را از بايسته هاي آن نهضت برشمرد و افزود: حضرت امام خميني(ره) هم مرتب ثبت و ضبط جريان هاي انقلاب را مورد تاكيد قرار مي دادند.
اعرافي بيان كرد: انقلاب اسلامي از درون و برون موج و جريان سازي داشته و ماندگار بوده است و بايد همانند جريان عاشورا توام با پيام رساني و حفظ آثار آن باشد.
وي افزود: در بسياري از كشورها سرمايه گذاري هاي كلاني شده است تا خاطرات جنگ ها و رشادت هاي سربازان شان زنده نگهداشته شود و به خصوص اين موضوع در كشور ما به لحاظ انطباق با منطق ديني و دنيايي و بشري و مسئوليت نسبت به فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس، از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
رئيس جامعه المصطفي العالميه با اشاره به وضعيت ممتاز قم در دوران انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان كرد: قم پايگاه انقلاب اسلامي و ذخيره و گنجينه بي پاياني از خاطرات و حوادث مهم است و به خصوص امروز افرادي از هر روستا و شهر كشور و از حدود 120 كشور جهان در اين شهر حضور دارند.
امام جمعه موقت قم، ترويج فرهنگ انقلاب را داراي ظرافت ها و پيچيدگي ها و نيازمند كار و تلاش روزافزون دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ابزار هنر در ترويج ارزش ها تاكيد دارند و در همه كارها ضمن رعايت اخلاص، بايد توجه به انتقال هنرمندانه و افزايش جذابيت آن براي نسل جوان نيز مدنظر قرار گيرد، لذا سرمايه گذاري مناسب، كار روانشناسي و كارشناسي و بهره مندي از نظر صاحبنظران به منظور اثربخشي مضاعف در اين زمينه بسيار ضروري است.
اعرافي با اشاره به ضرورت تشكيل كارگروهي براي احصاء مدخل هاي دانشنامه انقلاب و دفاع مقدس قم در بخش حوزه هاي علميه و همچنين موزه آرايي انقلاب و دفاع مقدس قم و حماسه جبهه مقاومت و مدافعان حرم، افزود: هر اقدامي كه در استان قم انجام مي شود، فرااستاني است و به استان ها و شهرهاي ديگر نيز منتقل مي شود و بازتاب وسيعي نيز در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت خواهد داشت و ان شاءالله موزه قم محل شايسته اي براي آشنايي زائران و ميهمانان خارجي با جريان تاريخ انقلاب و هشت سال دفاع مقدس شود.
احمد حسيني مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان قم نيز در اين ديدار، گزارشي از اقدام هاي صورت گرفته در زمينه برنامه ريزي مراسم انتقال، تشييع و تدفين شهداي گمنام و ساخت يادمان هاي مربوطه، دانشنامه، موزه انقلاب و دفاع مقدس و ساختار هيات امنايي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس ارائه كرد.
پنجشنبه هفته جاري استان قم ميزبان هشت شهيد گمنام دوران دفاع مقدس است.
8138/ 1175 تنظيم كننده: فرزانه پيري ** انتشار: رضا عليمحمدي