تهران- ایرنا- معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با اشاره به اهمیت پارك های علم و فناوری گفت:امروزه بعضی مقامات استانی با حضور در وزارت علوم خواستار تاسیس این پارك ها در استان خود می شوند كه نشان دهنده رسوخ بحث علم و فناوری به لایه های میانی مدیریت كشور است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر وحید احمدی روز چهارشنبه در بیست و ششمین نشست روسای پارك های علم و فناوری با سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت این پارك ها در تحقق اقتصاد‌ مقاومتی با اشاره به اینكه اكنون 41 پارك علم و فناوری در كشور وجود دارد، ادامه داد: 4400 شركت و واحد فناور اكنون در این پارك ها مستقر است و پارك ها مفاهیم جدیدی مانند فن بازار، صندوق خطرپذیر/ وی سی، كارگزاران تجاری سازی، ابزار مورد نیاز، نظام مالكیت فكری و فناوری، برندسازی و همكاری های بین المللی و ملی را وارد عرصه اقتصاد كشور كرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاكید كرد: با وجود توسعه خوب پارك ها هنوز مشكلاتی از قبیل نبود زمین، بودجه بسیار كم و نبود ساختار نظام مند در حوزه های مختلف داریم كه در مورد بودجه پارك ها سازمان برنامه و بودجه قول همكاری را برای بودجه 97 داده است.

* پارك های علم و فناوری نباید از مسیر اصلی منحرف شوند
وی در ادامه با اشاره به كسب تجربه خارجی در تاسیس پارك های علم و فناوری بیان كرد: پارك ها نباید از مسیر خود منحرف شوند و همراه با آموزش و فراهم آوردن ابزار لازم برای تقویت شركت های دانش بنیان، ایجاد ارتباطات داخلی و خارجی و ارتباط قوی سفارش دستگاه های داخلی را به خود جلب كنند.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاكید بر ارائه توانمندی هر پارك گفت: مدیران پارك ها توانایی خود را در توسعه فناوری و هر بخش تا سال 1400 اعلام كنند و هر پاركی باید بیان كند بر اساس شاخص های اقتصاد مقاومتی هر كدام توانایی افزایش كدام‌ شاخص را دارند.
دكتر احمدی یادآور شد: پارك‌های علم و فناوری برای ایجاد كنسرسیوم بین خود تلاش كنند تا بتوانند مناقصه های بزرگ وزارت خانه های نفت و نیرو را در دست بگیرند.
وی همچنین بر ارتباط با واحدهای پژوهش و توسعه شركت های بزرگ تصریح كرد و گفت: پارك ها باید با این شركت های بین المللی و بزرگ نیز ارتباط پیدا كنند، ارتباط با اتحادیه پارك های اوراسیا و شبكه پارك های فناوری كشورهای اسلامی از دیگر نكاتی است كه نباید فراموش شود.
دكتر احمدی گفت: 5 پروژه اقتصاد مقاومتی شامل ایجاد دانشگاه كارآفرین، ارتباط با صنعت، مهارت افزایی و صلاحیت و تاسیس 5 دانشگاه و پژوهشگاه برتر از ماموریت های ستاد اقتصاد مقاومتی است كه پارك های علم و فناوری نیز می توانند در تحقق آنها نقش داشته باشند.
به گزارش ایرنا پارك های علم و فناوری یكی از نهادهای اجتماعی مؤثر در توسعه فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال زایی تخصصی بوده و محیط هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای شركت های فناور كوچك و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی به شمار می آیند.
مهمترین فعالیت های پارك های علم و فناوری بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالكیت فكری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.
همكاری های بین المللی برای استفاده از تجارب جهانی و حضور مؤثر در بازارهای فناوری جهان از اهداف راهبردی پارك های علم و فناوری به شمار می رود.

***به سوی افزایش ارتباطات بین المللی می رویم
مدیر كل دفتر امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اقدامات این دفتر در زمینه پارك های علم و فناوری گفت: از ۳۶ پارك در سال ۹۳ به ۴۱ پارك در سال ۹۶ رسیده ایم، همچنین پارك های فناوری تخصصی با همكاری بخش خصوصی یا دستگاه های اجرایی گسترش یافته، توسعه مراكز رشد واحدهای فناور از ۱۵۴ مركز در سال ۹۳ به ۱۷۹ مركز در سال جاری رسیده است.
خسرو پیری همچنین به صدور مجوز برای پارك ها اشاره كرد و افزود:، ۵ مجوز اصولی در سال ۹۶ و ۱۹ مجوز نوآوری برای بخش خصوصی و دولتی در سال ۹۶ صادر شده است.
وی تدوین برنامه راهبردی پنجساله را از دیگر اقدامات دفتر امور فناوری وزارت علوم برشمرد و گفت: تایید نهایی برنامه راهبردی ۱۲ پارك علم و فناوری توسط هیات امنا، تنظیم برنامه عملیاتی پارك های علم و فناوری بر اساس برنامه های راهبردی مصوب هیات امنا، تهیه شاخص های كلان ارزیابی پارك های علم و فناوری مراكز رشد، تدوین سند آمایش فناوری با حضور پارك های علم و فناوری، تهیه نقشه راه فناوری و ارائه شاخص های ورودی، فرآیندی و خروجی مربوط به دانشگاه كارآفرین و تدوین مدل همكاری پارك های علم و فناوری با دانشگاه ها از دیگر اقدامات دفتر در سال جاری است.
پیری در مورد توسعه تعامل بین المللی نیز توضیح داد: حضور در كنفرانس جهانی پارك های علم و فناوری استانبول و برگزاری اولین فروم علم، فناوری و نوآوری ایران و ایتالیا همچنین برنامه ریزی برای برگزاری دومین نشست دو كشور در همین حوزه در شهر ناپل ایتالیا تدابیری است كه برای افزایش ارتباط بین المللی اندیشیده ایم.
پیری همچنین در بخشی از سخنانش به لغو مجوز برخی از مراكز رشد اشاره كرد و گفت: این مراكز زیرساخت لازم را نداشتند و مجوز آنها به درخواست مدیران پارك ها لغو شد.
وی همچنین از تهیه مقدمات اولیه آمایش فناوری خبر داد و افزود: اداره كل پژوهش وزارت علوم موضوع آمایش پژوهشی را دنبال می كند و بعد از پیگیری این دو موضوع آمایش پژوهش و فناوری منتشر می شود.
مدیر كل دفتر دفتر امور فناوری وزارت علوم گفت: كارگروه دانشگاه كارآفرین در اداره كل فناوری معاونت پژوهشی وزارت علوم ایجاد شده است. تلاش می كنیم پارك های دانشگاهی متفاوت از پارك های استانی شكل بگیرد.
علمی9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن