زاهدان- ایرنا- دبیركمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز سیستان و بلوچستان گفت: سه هزار و 206 راس دام قاچاق امسال در استان كشف شد كه در مقایسه با هزار و 806 راس كشفیات سال گذشته، رشد 77 درصدی را نشان می دهد.

محمد شریف خالقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه عمده قاچاق در استان احشام است اظهارداشت: با توجه به اهمیت این حوزه در سالهای اخیر برای مبارزه با قاچاق دام اقدامات مناسب و مطلوبی نظیر پلاك كوبی دام های سنگین و شتر در استان به اجرا در آمده است.
وی ادامه داد: هم اینك پلاك كوبی دام در حدود 90 درصد دام های سنگین و 60 درصد شترهای سیستان و بلوچستان انجام شده است.
دبیركمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی كه كاهش اشتغال، تضعیف تولید كنندگان داخلی، صدمه زدن به وارد كنندگان قانونی كالا، انباشت ثروت و آسیب پذیری مرزهای كشور از جمله اثرات مخرب قاچاق كالا و ارز است مبارزه با این پدیده شوم به صورت جدی در دستور كار این كمیسیون قرار دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر دام امسال سه میلیون و 447 هزار و 440 نخ سیگار،260 هزار و 531 قلم انواع لوازم آرایشی،341 هزار و 927 كیلوگرم برنج، 26 هزار و 868 كیلوگرم چای، چهار میلیون و 380 هزار و 54 لیتر سوخت و 859 هزارو 366 قلم انواع دارو نیز در این مدت در سیستان و بلوچستان كشف شد.
دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز سیستان و بلوچستان گفت: یكی از راههای مبارزه با قاچاق كالا كه هم اینك در استان مورد توجه جدی قرار گرفته كنترل كالا درمسیرهای ارتباطی است كه در این زمینه امسال 159 دستگاه نفت كش با 300 هزار لیتر موادسوختی توقیف شدند.
خالقی قاچاق البسه دست دوم را از دیگر مشكلات سیستان و بلوچستان ذكر كرد و گفت: در سال 93 با ورود جدی این نهاد 570 واحد عرضه كننده البسه دست دوم در استان شناسایی شدند كه بخش وسیعی از آنها دارای پروانه فعالیت بودند.
وی ادامه داد: بعد ازورود جدی این نهاد به این بخش برای جلوگیری از قاچاق، از سال 93 به بعد هیچ پروانه كسب در این زمینه صادر نشد و واحدهایی كه تاریخ اعتبار پروانه فعالیتشان به اتمام رسید نیز باطل می شوند.
وی افزود: برای جلوگیری از وارد شدن مشكلات اقتصادی برای فعالان این حوزه و ترغیب آنان به سمت مشاغل مناسب در استان نیز با همكاری بانك ها و دستگاههای مختلف برنامه ریزی های لازم نظیر اعطای تسهیلات برای نوسازی، فروش و تغییر واحدهای صنفی در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 كیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت كشور) و بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان كشور محسوب می شود كه با كشورهای افغانستان و پاكستان و حوزه دریای عمان هم مرز است.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @