پیشاور - ایرنا - معاون اتاق بازرگانی، تجارت و صنایع ایالت خیبرپختونخوای پاكستان از سرمایه گذاران ایرانی دعوت كرد در بخش های تولید برق آبی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی این كشور سرمایه گذاری كنند.

به گزارش شامگاه شنبه ایرنا 'نعیم بوت' معاون اتاق بازرگانی، تجارت و صنایع ایالت سرحد (خیبرپختونخوا) پاكستان در دیدار جمعی از بازرگانان ایرانی فعال در بخش های صنایع مشتقات نفتی، پتروشیمی، مصالح و ابزار آلات ساختمانی و مواد غذایی از سرمایه گذاران ایرانی دعوت كرد، در بخش های تولید برق آبی، نفت وگاز، طلاو جواهرات، سنگ مرمر، كبریت سازی، روغن های خوراكی و پتروشیمی این ایالت سرمایه گذاری كنند.
این دیدار با حضور محمدباقر بیگی سركنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و اعضای هیاتی از بازرگانان ایرانی برگزار شد.
نعیم بوت در این دیدار بر رفع موانع گسترش روابط تجاری ایران و پاكستان تاكید كرد و گفت:روابط بین دو كشور از قدمت زیادی برخوردار است و توسعه تجارت می تواند رشد اقتصادی ایران و پاكستان را تثبیت كند.
وی افزود: پاكستان اهمیت بالایی برای توسعه روابط با ایران قائل است و بر این اساس جامعه تجاری ایالت خیبر پاختونخوا نیز به گسترش روابط تجاری دوجانبه با ایران علاقه مند است.
وی ادامه داد:امید است با تعامل و همكاری بازرگانان دو كشور و رفع موانع تجارت، میزان مبادلات تجاری بین دو كشور به 5 میلیارد دلار مورد توافق سران عالی رتبه ایران و پاكستان برسد.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور نیز در این دیدار با اعلام آمادگی بخش های دولتی و خصوصی كشورمان برای توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی دو كشور، گفت:اجرایی شدن توافقات بانكی فیمابین كه خواسته بازرگانان دو طرف است، تأثیر بسزایی بر افزایش حجم مناسبات و استفاده از ظرفیتهای موجود در اقتصاد دو كشور دارد.
بیگی با اشاره به زمینه های فعالیت هیأت تجاری ایران كه به پیشاور سفر كرده است، بر لزوم تداوم تبادل هیات های تجاری اقتصادی دو كشور تأكید كرد.
اعضای این هیات، طی اقامت سه روزه خود در پیشاور دیدارهایی با دیگر فعالان تجاری ایالت خیبرپختونخوا و اعضای فدراسیون اتاق های بازرگانی این ایالت برگزار كرد.
اعضای اتاق بازرگانی و صنایع 'سرحد' پاكستان و سركنسولگری ایران در پیشاور در خصوص صدور ویزای سفر تجاری برای بازرگانان پاكستانی به توصیه اتاق، فعال سازی سیستم بانكی بین دو كشور، تبادل هیات های تجاری و برداشتن گام های مشترك برای ترویج روابط تجاری دوجانبه رسمی و غیررسمی و افزایش حجم مبادلات تجاری توافق كردند.
شهر پیشاور مركز ایالت خیبرپختونخوا است . در زبان اردو بیشتر، این ایالت را سرحد می‌نامند و از این ایالت به نام 'پختون‌خوا' به معنی ناحیهٔ پشتون یاد می‌ شود.
به گزارش ایرنا، آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاكستان، حاكی است در سال 1394، كل مبادلات تجاری رسمی میان دو كشور تنها 861 میلیون دلار بوده است.
این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز كرد.
اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاكی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاكستان در این سال، به بیش از یك میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو كشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاكستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این كشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.
شبد***6125*9122*سیدبهادر حسینی** انتشار دهنده: مهدی نعمتی