«مهرزاد حمیدی» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: «سلامت نسل كنونی و ارتقای سلامت نسل های آینده برای دولت یازدهم و دوازدهم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و این مساله در ایجاد ردیف مستقل تربیت بدنی و ارتقای چشمگیر اعتبار این بخش كاملا مشهود است، به گونه ای كه اعتبار معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش در همه بخش ها از 12 میلیارد تومان در سال 92 به 400 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.
وی خاطرنشان كرد كه یكی از مهمترین منابع تامین اعتبار یادشده، موافقت مجلس با اختصاص 27 صدم درصد ارزش افزوده و مالیات بر دخانیات برای ورزش دانش آموزی بوده است به گونه ای كه مبلغ 300 میلیارد تومان بودجه ورزش مدارس فقط از این محل تامین می شود.
حمیدی گفت: افزایش اعتبار ورزش دانش آموزی در طول چهار سال دولت تدبیر و امید حكایت از اهتمام و توجه مدیران كشور به سلامتی دانش آموزان به عنوان زنان و مردان آینده دارد و این روند در سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.
** تغییر هرم ورزش دانش آموزی طی چهار سال گذشته
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در چهار سال اخیر هرم ورزش دانش آموزی نیز تغییر كرده و از تمركز روی برنامه های سراسری به سوی فعالیت های مدرسه محور سوق یافته است.
وی نخستین گام در این زمینه را تغییر و تدوین محتوای كتاب های راهنمای تربیت بدنی برای تمامی كلاس ها از اول تا دوازدهم برشمرد و توضیح داد: محتوای كتاب های راهنمای تربیت بدنی تمام كلاس ها براساس استاندارهای علم حركت در جهان و اقتضائات كشور به لحاظ بومی و حتی روستایی و عشایری توسط استادان دانشگاه و متخصصان ویژه آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است.
حمیدی خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه سواد حركتی از مدارس آغاز می شود و در صورت كمی فعالیت تربیت بدنی دانش آموزان نه تنها با نسلی ناتوان مواجه می شویم بلكه ورزش كشور نیز با معضل یافتن ورزشكارانی كه توانایی انجام مهارت های پیچیده و حرفه ای دارند مواجه خواهد شد، وجود درس تربیت بدنی و كیفیت آن بسیار اهمیت دارد.
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: یكی از گام های موثر ما برای دستیابی به این هدف، افزایش مدت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان سال یازدهم از سال تحصیلی جاری ( 97_96 )، از یك ساعت به دوساعت بوده است، ضمن اینكه دو ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان كلاس دوازدهم (پیش دانشگاهی ) نیز طراحی شده كه با موافقت و تایید شورای عالی آموزش و پرورش از سال آینده در سراسر مدارس كشور به اجرا گذاشته می شود.
حمیدی، ایجاد دو ساعت درس بهداشت، محیط زیست و مدیریت خانواده و در مجموع 6 ساعت آموزش در بخش سلامت در كنار سه ساعت آموزش تربیت بدنی برای سال یازدهم و دوازدهم را از جمله تلاش های معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش طی چهار سال گذشته بیان كرد.
وی همچنین از افزایش تجهیزات مناسب به عنوان گام دوم در تغییر هرم ورزش دانش آموزی نام برد و گفت: تجهیزات ورزشی متناسب با محتوای كتاب های راهنما و مقتضای سنی دانش آموزان تهیه می شود زیرا تجهیزات مورد نیاز برای بازی ها و ورزش دانش آموزان دوره های مختلف با یكدیگر متفاوت است .
حمیدی با بیان اینكه در تابستان و هفته نخست سال جاری تحصیلی طی دو مرحله تجهیزات ورزشی مناسب در اختیار مدارس مناطق مختلف كشور قرار گرفته است، تاكید كرد كه همه این تجهیزات، استاندارد است.
** جذب همه فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت وگوی تفصیلی خود با خبرنگار ایرنا، بهسازی نیروی انسانی را گام سوم در تغییر هرم ورزشی دانش آموزان دانست و خاطرنشان كرد: در حال حاضر ما 33 هزار فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی داریم كه همگی جذب وزارت آموزش و پرورش شده اند.
وی با بیان اینكه در بخش بهسازی نیروی انسانی نیز شاهد تغییر جدی شاخص ها در آموزش و پرورش هستیم، افزود: ما 15 سال پیش 19 میلیون دانش آموز داشتیم با 20 هزار معلم تربیت بدنی اما در حالی كه امروز 13 میلیون دانش آموز در كشور در مدارس تحصیل می كنند ما 33 هزار معلم تربیت بدنی در اختیار داریم كه حاكی از وضعیت خوب ما در بخش نیروی انسانی متخصص است.
حمیدی با اشاره به اینكه اكنون نه تنها تعداد 6 میلیون دانش آموز نسبت به دهه 70 كمتر شده بلكه 13 هزار معلم تربیت بدنی نیز افزایش یافته است، ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان رشته تربیت بدنی را در پردیس های خود آموزش می دهد و در آزمون استخدامی سراسری نیز سهمیه خوبی برای جذب فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفته شده است.
** وجود پنج هزار مدرسه با كمتر از 4 دانش آموز
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال كه آیا با افزایش تعداد معلمان تربیت بدنی هم اكنون همه مدارس كشور برای تدریس تربیت بدنی از معلمان متخصص استفاده می كنند؟، گفت: هم اكنون ما یكصد مدرسه یكنفره در كشور داریم و بیش از پنجهزار مدرسه با كمتر از 4 دانش آموز دارند. علاوه بر این، در برخی روستاها مدارس چند پایه وجود دارد كه تنها با یك یا دو معلم اداره می شوند.
حمیدی توضیح داد: بنابراین، امكان استفاده از معلم ورزش در مدارس یادشده امكانپذیر نیست ولی برگزاری كلاس های توجیهی برای معلمان و مدیران این مدارس می تواند مشكل تدریس درس تربیت بدنی را حل كند.
** افزایش سه ساعت درس تربیت بدنی در همه مدارس
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:با توجه به اینكه امسال و سال آینده در مجموع سه ساعت درس تربیت بدنی به دروس تمامی مدارس كشور اضافه می شود كمبود سه هزار و 500 معلم تربیت بدنی رخ خواهد داد.
حمیدی با اشاره به افزایش یك ساعت درس تربیت بدنی سال یازدهم به دو ساعت در سال جاری گفت: ما امسال با كمبود یكهزار معلم برای تدریس این درس مواجه شده ایم كه نزدیك 500 نفر آنان از طریق آزمون استخدامی و بیش از 600 نفر نیز از طریق جذب حق التدریسی ها تامین می شود.
وی ادامه داد: اگر چه در حوزه بهسازی نیروی انسانی به باز آموزی وسیع پرداخته ایم اما به نظر می رسد تا پنج سال آینده نیز این فرصت پیش نیاید كه همه كلاس ها معلم ورزش داشته باشند. بنابراین، برخی از معلمان موردنیاز باید از طریق فیلم های آموزشی و كتاب های راهنمای تدریس تربیت بدنی آموزش ببینند.
این مسئول ورزش دانش آموزی تصریح كرد: در بحث توسعه فضاهای ورزشی نیز با توجه به اینكه امكان ایجاد فضای ورزشی در مدارس ساخته شده و در حال فعالیت میسر نیست براساس تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، كلیه مدارسی كه از این پس احداث شوند باید فضای ورزشی روباز و سرپوشیده داشته باشند.
** ساعت درس تربیت بدنی تكافوی نیاز فعالیت های ورزش دانش آموزان نیست
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما معتقدیم با توجه به تغییر مدل زندگی ایرانیان و فقر حركتی شهروندان ، بین 90 دقیقه تا دو ساعت درس تربیت بدنی نمی تواند تكافوی نیاز حركتی دانش آموزان باشد و آنان نیاز به فعالیت های فیزیكی بیشتری دارند.
وی تصریح كرد: بر این اساس معاونت تربیت بدنی برنامه دیگری با نگاه به توسعه ورزش همگانی و قهرمانی تدوین و برای اجرای آن، سه پروژه تعریف كرده است.
حمیدی گفت: نخستین پروژه برای افزایش فعالیت فیزیكی دانش آموزان، برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای شامل رقابت های درون كلاسی ، بین كلاسی و نهایتا مدرسه ای است كه جدای از برگزاری رقابت ها همه مراحل یك المپیاد اعم از برافراشته شدن پرچم ، افتتاحیه ، اختتامیه و سوگند ویژه در اجرای آنها برگزار می شود.
وی یكی از مهمترین اهداف اینگونه المپیادها را مشاركت تعداد بیشتری از دانش آموزان در فعالیت های ورزشی بیان كرد.
به گفته این معاون وزیر آموزش و پرورش، المپیادهای درون مدرسه ای از اواخر مهر تا اواخر اسفند به منظور افزایش فعالیت های فیزیكی دانش آموزان به طول می انجامد و در پایان نیز دانش آموزان روی سكو رفته و مورد تقدیر قرار می گیرند.
وی با بیان اینكه سال گذشته چهارو نیم میلیون دانش آموز در رقابت های المپیادهای درون مدرسه ای شركت كردند، گفت: برای پانزده سال آینده ما تصویر تمامی ملی پوشان ایران را در نخستین سال های فعالیت آنان در مدارس در اختیار داریم .
به گفته حمیدی، دومین پروژه معاونت تربیت بدنی برای افزایش فعالیت های فیزیكی دانش آموزان پروژه ' حیاط پویا و حیات پایا' است كه با اجرای ترسیم بازی های خاص كف و دیوار مدارس با كمترین هزینه قابلیت اجرا داشته و موجب افزایش فعالیت های فیزیكی دانش آموزان می شود.
وی سومین پروژه را ورزش صبحگاهی معرفی كرد كه هم اكنون در بیش از 45 هزار مدرسه از مجموع 107 هزار مدرسه در سراسر كشور در حال اجرا است.
معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما با اجرای این سه پروژه، فعالیت های فیزیكی و بدنی تعداد زیادی از دانش آموزان را افزایش داده ایم .
** تبدیل مدارس به كانون های ورزشی
حمیدی با اشاره به طرحی باعنوان ' كانون مدرسه 'گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر سه هزار ورزشگاه دارد كه هفت هزار كانون ورزشی در آن ها فعالیت می كنند اما جوابگوی نیاز همه دانش آموزان در كشور نیست.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه هزینه های سنگینی در كشور برای ساخت و ساز مدارس صورت گرفته است عملا بسیاری از مدارس از ساعت 14 تعطیل هستند و این سرمایه ها بدون استفاده باقی می ماند.
این استاد دانشگاه افزود: برای استفاده از این ظرفیتها، ما اجرای طرحی را آغاز كرده ایم كه بر اساس آن، برخی مدارس با عنوان كانون های ورزشی شناخته می شوند و امكانات و فضای مناسب را برای فعالیت های مختلف ورزشی در اختیار دانش آموزان محلات و مدارس پیرامونی قرار می دهند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: به این ترتیب، عملكرد دانش آموزان در دو مرحله از نظر توانمندیهای ورزشی ارزیابی می شود كه مرحله اول در مدارس با اجرای درست تربیت بدنی و پروژه سه گانه المپیادهای درون مدرسه ای ، حیات پویا و ورزش صبحگاهی و ، مرحله دوم، كانون مدرسه ها است.
وی همچنین به كانون های قهرمانی آموزش و پرورش با عنوان «كانون های برون مدرسه ای» اشاره كرد و اظهارداشت: محل تلاقی ورزش دانش آموزی با ورزش حرفه ای و قهرمانی بحث استعدادیابی است. به همین دلیل، معلمان تربیت بدنی در مدارس پس از شناسایی دانش آموزان مستعد، آنان را به دو كانون برون مدرسه ای معرفی می كنند.
حمیدی ، این دو كانون را «كانون قهرمانی آموزش و پرورش» و « كانون های ویژه هیات های استانی» برشمرد.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر نظام استعدادیابی ورزشی كشور را كه در گذشته وجود نداشت، طراحی و اجرا كرده ایم و در این راستا، از معلم های سرآمد تربیت بدنی در رشته های مختلف چون والیبال، بسكتبال یا سایر رشته ها در كانون های برون مدرسه ای استفاده می كنیم ضمن اینكه دیگر كسی نمی تواند مدعی شود كه دانش آموزان غربال نمی شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین كسی نمی تواند ادعا كند كه افراد به طور اتفاقی به تیم های رشته های مختلف ورزشی راه یافته اند زیرا در مدارس یك غربالگری 13 میلیونی داریم كه بین چهار و نیم تا پنج میلیون نفر آنان در كلاس های تربیت بدنی و كانون های ورزشی مدارس شناسایی شده و به كانون های قهرمانی و ویژه معرفی شده اند.
** اعزام دانش آموزان به مسابقات ورزشی خارج از كشور
حمیدی گفت: ما از سال 92 نحوه اعزام تیم های دانش آموزی را تغییر داده ایم . به این ترتیب بهترین تیم های مدرسه ای در صورت صعود از رقابت های منطقه ای و كشوری با كمترین تغییر و با همان كادر مربیگری به عنوان نماینده ایران به رقابت های برون مرزی اعزام می شوند زیرا این مدل، موتور محركه تیم های دانش آموزی ، گرم شدن رقابت های منطقه ای و استانی و انگیزه فعالیت های ورزشی دانش آموزان است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: ما امسال 68 رویداد ورزشی در 15 رشته فعال در مدارس برگزار كردیم كه این 68 رویداد در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان در دو بخش دختران و پسران انجام شده است.
به گفته حمیدی ، وزارت ورزش مربیان و كارشناسان ورزشی فدراسیون های ورزشی را با پذیرفتن تمامی هزینه ها به این رقابت ها دعوت می كند تا آنان بتوانند در جریان رقابتهای كشوری مستعدترین دانش آموزان را برای حضور در تیم های رده های مختلف شناسایی كنند.
وی در خصوص رشته های ورزشی فعال در مدارس نیز گفت: برخی رشته ها قابلیت اجرا در مدارس را ندارند و ما با توجه به سهم مدال آنان در المپیك ، امكان فعالیت دانش آموزان را در كانون های قهرمانی یا برون مدرسه ای فراهم می كنیم .
این استاد دانشگاه و معاون اسبق سازمان تربیت بدنی اضافه كرد: وظیفه اصلی ما اجرای درس تربیت بدنی در مدارس است اما تلاش كرده ایم با مشاركت والدین ، شهرداری ها و استانداری ها مسابقات درون مدرسه ای و استانی را نیز برگزار كنیم و در صورتی همكاری برخی فدراسیون ها حاضریم در برخی رشته ها همچون دوچرخه سواری نیز كانون هایی در مدارس ایجاد كنیم تا دانش آموزان در چنین رشته هایی نیز فعالیت كنند.
به گفته معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش، اگر این معاونت بخواهد فعالیت های ورزشی دانش آموزان را در 50 رشته فعال در كشور بسط دهد ، باید همه ساله 300 رویداد ورزشی برگزار كند كه تحقق چنین كاری تنها با همكاری و تعامل همه بخش ها میسر است و آموزش و پرورش به تنهایی از عهده هزینه های آن بر نمی آید.
** نظام جامع تربیت بدنی وجود دارد
حمیدی با بیان اینكه من از طراحان نظام جامع تربیت بدنی بوده ام، اظهارداشت: مطابق بررسیهای صورت گرفته، مشكل این نظام فعال نبودن آموزش و پرورش در استعدادیابی و نبود یك نظام یكپارچه و هدفمند برای ورزش قهرمانی كشور بود اما امروز با جرات اعلام می كنم كه آموزش و پرورش مهم ترین نقش را در استعداد یابی ورزشی كشور دارد و از یك نظام هدفمند و یكپارچه در حوزه قهرمانی نیز برخوردار است .
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در باره بودجه ورزشی مدارس گفت: در برنامه سوم توسعه پول خوبی به سازمان تربیت بدنی داده شده بود تا دانش آموزان بتوانند از فضاهای ورزشی استفاده كنند اما متاسفانه به دلیل حساسیت های خاص مدیران این سالن ها و مراكز عملا هیچوقت اجرایی نشد.
وی ادامه داد: برای حل این مشكل، چهار سال پیش وزارتخانه های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تفاهم نامه ای را امضا كردند كه دوسال پیش نیز آن را تمدید كردند. این تفاهم نامه به دانش آموزان امكان استفاده از اماكن ورزشی موجود در استان ها را می داد اما با توجه به مسایل امنیتی برای دانش آموزان و مدیریت برخی از این اماكن، اجرایی شدن آن با مشكلاتی مواجه شد.
** وجود 780 پروژه نیمه تمام ورزشی در آموزش و پرورش
حمیدی با بیان اینكه آموزش و پرورش در حال حاضر علاوه بر سه هزار سالن و فضای ورزشی فعال در سراسر كشور ، 780 پروژه نیمه تمام ورزشی دارد ،گفت: طی سال جاری مبلغ 150 میلیارد تومان اعتبار برای تكمیل این فضاها اختصاص داده شده كه 230 مورد آن استخر است.
او با اشاره به اینكه احداث این پروژه ها از سال 90 متوقف شده است ، افزود: با پایان این پروژه های نیمه تمام، آموزش و پرورش دیگر هیچ فضا یا سالن ورزشی خارج از مدارس احداث نمی كند.
حمیدی دلیل این تصمیم را كاهش هزینه های جانبی در بخش مدیریت و خدمات برای نگهداری از این سالن ها عنوان كرد و گفت: دانش آموزان مشتریان این تك سالن ها و فضاهای ورزشی هستند و نزدیكی این اماكن به مدارس، تمایل و انگیزه دانش آموزان برای فعالیت های ورزشی را در حد قابل توجهی افزایش می دهد.
وی با بیان اینكه در حال حاضر برنامه یك دهه ورزش دانش آموزی تدوین و راهبردها و اولویتهای آن مشخص شده است، تصریح كرد: به اعتقاد من باید 90 درصد اعتبارات عمرانی كشور برای دانش آموزان هزینه شود زیرا آن را تنها راه سلامت و نجات نسل حاضر و آینده می دانم .
حمیدی گفت: تصمیم گیران و تصمیم سازان كشور باید همواره به دنبال حفظ سلامت نسل های آینده باشند و یكی از مهمترین لوازم تحقق آن، تامین فضاهای آموزشی استاندارد و اماكن ورزشی درون مدرسه ای است.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی 1828 ** 1551
خبرنگار: خدیجه روزبهانی ** انتشار: محمدرضا نادری
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
تهران- ایرنا - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه ای تفصیلی با ایرنا از برنامه دولت برای تقویت سلامت نسل، افزایش ساعات ورزش دانش آموزان در مدارس، افزایش چندبرابری بودجه و تجهیزات ورزشی مدارس و نیز، استخدام تمامی فارغ الحصیلان رشته تربیت بدنی دانشگاهها خبر داد.