مشهد- ایرنا- رئیس كمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی در این استان 200 شركت حمل و نقل بین المللی را در اختیار دارد.

احمد زمانیان روز دوشنبه در نشست كمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان رضوی در مشهد افزود: حمل و نقل و ترانزیت یك فرصت بسیار طلایی برای ایران در ابعاد اشتغالزایی، سرمایه گذاری و انتقال و مراوده فرهنگی است.
وی گفت: ترانزیت در ایران می تواند جایگزین نفت شود و می توان حجم ترانزیت كالا را از سالانه 10 تا 11 میلیون تن به 30 تا 40 میلیون تن رساند.

* فرسودگی ناوگان حمل و نقل بین المللی
رئیس كمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان رضوی گفت: پس از گذشت هفت سال از طرح موضوع فرسودگی ناوگان حمل و نقل و ترانزیت كشور آن هم توسط دستگاههای دولتی هنوز هیچ اقدامی برای حل این مشكل صورت نگرفته است.
وی گرانی این كار، فقدان شفافیت و روان نبودن تسهیلات در این حوزه را علت محقق نشدن شعار نوسازی ناوگان حمل و نقل عنوان كرد.
او افزود: تاكنون شاید تنها حدود دو درصد شركتها و فعالان حمل و نقل خصوصی كشور از تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل بین المللی استفاده كرده باشند.

* نگاه به ترانزیت به عنوان پدیده قاچاق
رئیس كمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نگاه به ترانزیت به عنوان بخشی از پدیده قاچاق كالا كه در برخی از دستگاههای دولتی و مسئولان حاكم است قلب تمام فعالان این بخش را آزار می دهد.
زمانیان افزود: از دیدگاه اتاق بازرگانی خراسان رضوی ترانزیت یك فرصت و بخشی از اقتصاد كشور است كه درآمدزاست و وجود قاچاق در ترانزیت از دید ما مردود است. قاچاقی كه هم اتفاق افتاده خارج از حیطه مدیران شركتهای حمل و نقلی و ترانزیتی كشور بوده است .

* نبود متولی خاص دولتی در بخش حمل و نقل و ترانزیت
وی گفت: هم اكنون 18 سازمان و دستگاه از جمله راهداری و حمل و نقل جاده ای، گمرك، وزارت كشور، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز همه خود را متولی امر ترانزیت می دانند اما در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.
او افزود: در مناطقی از دنیا كه ترانزیت رونق دارد یك دستگاه دولتی به عنوان متولی این كار وجود دارد كه همه سازمانها زیر مجموعه آن دستگاه هستند. برای رسیدن به سقف 30 یا 40 میلیون تن ترانزیت كالا از كشور وجود این دستگاه متولی خاص ضروری است.

* مشكلات فرامرزی
رئیس كمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشكلات فرامرزی در درجه نخست دامنگیر رانندگان كشور ما می شود. هیچكدام از سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران اطلاعات حمل و نقلی ندارند و حتی با مقررات حمل و نقلی كشوری كه در آن مامور هستند نیز آشنا نیستند لذا انتصاب رایزن حمل و نقلی در كشورهای آسیای میانه كه بیشترین مراودات خراسان رضوی با آنهاست جز تقاضاهای ما است.
وی افزود: این رایزنی می تواند به صورت آزمایشی ابتدا در یكی دو كشور آسیای میانه برای حل مشكلات آن سوی مرزها راه اندازی شود و سپس در صورتی كه تجربه موفقی بود به سایر سفارتخانه ها هم تسری یابد.

* نبود حمایت بانكی
رئیس كمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: طی 25 سالی كه حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی راه اندازی شده هیچ حمایت بانكی از این صنعت به عمل نیامده و این در حالی است كه در قانون حمل و نقل و عبور كالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران تصریح شده كه بانك باید از شركتهای حمل و نقل بین المللی حمایت كند.
زمانیان افزود: نه تنها بخش حمایت بانكی در قانون عبور كالای خارجی اجرا نشده است بلكه هیچ بخشی از این قانون اجرایی نشده و به بوته فراموشی سپرده شده است.

* مالیات
وی گفت: مالیاتهایی كه هم اكنون از بخش حمل و نقل بین المللی و ترانزینت در كشور ما اخذ می شود واقعا آزاردهنده شده زیرا وقتی ركود اقتصادی در تمامی شئون اقتصاد كشور سایه افكنده حمل و نقل و ترانزیتی هم انجام نمی شود اما دارایی اخذ مالیات را بیش از 100 درصد افزایش داده است.
او افزود: كمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی به موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده از این بخش ورود كرد و در شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی خراسان رضوی مصوب شد كه حمل و نقل بین المللی استان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد.
وی گفت: اداره كل امور مالیاتی و دارایی خراسان رضوی اما هیچ وقعی به این مصوبه ننهادند كه باعث شد نسبت به اعتبار مصوبات شورای گفت و گو تشكیك شود.
زمانیان وجود تصمیمهای آنی و خلق الساعه دولتی در بخش حمل و نقل و ترانزیت را باعث بروز مشكلات بیشتر در این حوزه ذكر و بیان كرد: هرگونه تصمیم گیری در این حوزه باید از قبل پیش بینی و اطلاع داده شود.
وی گفت: بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت خسته نمی شود و ما این مسائل را پیگیری می كنیم و در این حوزه هرقدر روانسازی و تسهیل قوانین صورت بگیرد منافعش به سود كشور است.
35 درصد ترانزیت كالاهایی كه از كشور صورت می گیرد از مرزهای خراسان رضوی به مقصد كشورهای آسیای میانه و افغانستان انجام می شود.
خبرنگار: كامیار اسماعیل پور **انتشار: حسین كریم زاده
1922/1858