تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم در گزارشي با اشاره به ترديد در توقف توليد خودرو‌هاي سمند، 405، پرشيا، پرايد و تيبا نوشت: چندي است اخبار مختلفي درباره توقف توليد خودروهاي پرتيراژ داخلي به علت نداشتن استانداردهاي جديد، مطرح شده است.

در ادامه گزارش مي خوانيم: مهلت زماني كه سازمان استاندارد براي مقررات جديد تعيين كرده، دي‌ماه سال آينده است و پيش از اين توقف توليد پرايد، قطعي شده بود و حتي سايپا در شهريورماه اعلام كرد توليد اين خودرو را زودتر از موعد متوقف كرده و آخرين مرحله فروش آن را نيز اجرا كرد اما در روزهاي اخير سايپا از اين اقدام عقب نشست و اعلام كرد فعلا توليد پرايد ادامه خواهد داشت.

با اين حال، بررسي‌هاي جام‌جم نشان مي‌دهد سمند، پژو 405، پژو پرشيا و حتي تيبا هم فاقد شرايط استانداردهاي جديد هستند و اگر دولت در اجراي اين استانداردها جدي باشد، بايد امسال را آخرين سال توليد اين خودروهاي پرتيراژ دانست.

حذف يا ادامه توليد خودروهاي پرتيراژ داخلي براي خريداران و توليدكنندگان دقيقا يادآور ماجراي خداحافظي پيكان با خطوط توليدي كشورمان است كه براي حداقل بيش از پنج سال، بودن يا نبودنش به سوژه‌اي براي رسانه‌ها تبديل شده بود.

** اصلاح برخي خودروها منطقي نيست
احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران درباره توقف توليد برخي خودروهاي داخلي به جام‌جم گفت: براساس استانداردهاي جديدي كه از سوي سازمان ملي استاندارد ايران براي خودروها در نظر گرفته شده، برخي محصولات قديمي كه اكنون توليد مي‌شوند به‌دليل عدم توجيه اقتصادي سرمايه‌گذاري مجدد براي اصلاح آنها، احتمالا از خط توليد حذف خواهند شد.

نعمت‌بخش در ادامه افزود: شوراي عالي استاندارد به‌طور كلي براي خودروها 83 استاندارد مصوب كرده كه چهار مورد از آن مربوط به آلايندگي است و از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست بررسي و كنترل مي‌شود. اما بقيه مربوط به سازمان ملي استاندارد ايران است كه 44 مورد آن در واقع استانداردهاي قبلي هستند كه توسط خودروسازان رعايت مي‌شد، اما اين 44استاندارد، به‌روز رساني شده و از يكم دي 95 خودروسازان آنها را رعايت مي‌كنند.

دبير انجمن خودروسازان ايران در اين زمينه نيز اظهار كرد: 22 استاندارد جديد كه قرار است از ابتداي دي‌ماه سال آينده توسط توليدكنندگان خودروي كشورمان رعايت شود، به نوعي زمينه حذف برخي خودروهاي قديمي را فراهم مي‌كند، به اين معنا كه براي خودرويي مثل پرايد اصولا پاس كردن چنين استانداردهايي صرفه اقتصادي نخواهد داشت، به عنوان مثال سيستم ترمز اضطراري، سنسور خروج از خط‌كشي خيابان، استاندارد برخورد با عابر پياده با طراحي در كاپوت در فاصله ده سانتي از موتور، طراحي بدنه به‌گونه‌اي كه هنگام برخورد با عابر، مصدوم زير خودرو نرود يا طراحي محل قرارگيري برف‌پاك‌كن‌ها به‌گونه‌اي كه در صورت برخورد عابر، امكان برخورد سر وي با آنها وجود نداشته باشد.

نعمت‌بخش درباره خودروهايي كه قرار است پس از اين تاريخ با خطوط توليد جاده مخصوص خداحافظي كنند، افزود: پرايد، تيبا، نسل اول سمند، پژو 405 و پژو پارس گزينه‌هاي احتمالي توقف توليد با شرايط يادشده هستند كه خودروسازان بايد جايگزين‌هايي براي اين خودروها به بازار عرضه كنند. براي مثال ساينا و كوئيك جايگزين پرايد است.

وي با بيان اين‌كه استانداردهاي جديد، خودرو را گران مي‌كند، تصريح كرد: قطعا افزايش ضريب ايمني با استانداردهاي جديد، قيمت تمام‌شده محصولات را بالا خواهد برد؛ به عنوان مثال براي رعايت استانداردهاي جديد در خودروي پژو پارس در صورت ادامه توليد احتمال افزايش قيمت ده ميليون توماني وجود دارد.

** هدف جايگزيني خودروهاي جديد است
از سوي ديگر، مازيار بيگلو، دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو و عضو شوراي سياستگذاري خودرو با اشاره به سياست اصلي حذف برخي خودروها از خطوط توليد به جام‌جم گفت: به‌طور كلي با در نظر گرفتن شرايط موجود دوران پسابرجام و گشايش‌هاي ايجاد شده، هدف اين است كه بتوانيم خودروهاي قديمي را حذف و خودروهاي جديد با كيفيت بالاتري را جايگزين كنيم.

بيگلو افزود: اميدواريم تا يك سال و نيم آينده بتوانيم با رعايت استانداردهاي جهاني و ارتقاي كيفيت محصولات فعلي جايگاه قابل قبولي براي محصولات توليدي ايران چه در بازار داخلي و چه خارج از مرزهاي كشور ايجاد كنيم. اين عضو شوراي سياستگذاري خودرو تاكيد كرد: يكي از مشكلات اجراي چنين برنامه‌اي مربوط به پلتفرم‌هاي فعلي مورد استفاده خودروسازان است. به اين دليل 22 بند از استانداردهاي جديد به‌طور كلي مربوط به پلتفرم خودرويي است و برخي از خودروهاي پرتيراژ فعلي اصولا امكان پاس كردن آنها را ندارند. به عنوان مثال يكي از اين موارد زنگ هشدار نبستن كمربند است كه ظاهرا ساده، اما بسيار فني و پيچيده است كه نمي‌توان در برخي خودروها آن را به‌كار گرفت. بيگلو افزود: جايگزين پرايد و تيبا در خودروسازي سايپا احتمالا برخي محصولات ارزان قيمت سيتروئن خواهد بود و براي پژو 405 نيز خودروي 301 كه كلاس مشابهي دارد تعيين شده است، اما نبايد فراموش كنيم از نظر قيمتي كمي بايد انتظار افزايش قيمت را داشته باشيم.

** برخي از استانداردها هنوز براي ايران زود است
از سوي ديگر، بيوك علي‌مرادلو مشــاور خودرويي وزير صنعت، معدن و تجارت درباره احتمال خروج خودروهاي قديمي از خطوط توليد ايران به جام‌جم گفت: استانداردهاي اخير عاملي براي حذف احتمالي خودروهاي قديمي است، اما نكته قابل تأمل اينجاست كه هنوز هم تقاضا براي اين خودروها در بازار وجود دارد.

به گفته اين كارشناس صنعت خودرو، وجود استانداردهاي توليد براي خودرو منطقي و لازم است، اما بايد ديد اين استانداردها چقدر با واقعيت بازار ايران مطابقت دارد، به اين دليل كه گرچه استانداردها لازم است، اما برخي از آنها هنوز براي ايران قابل توجيه نيست، زيرا زيرساخت‌ها و امكان اجرايي شدن آنها مهيا نبوده و فقط باعث افزايش قيمت خودروها خواهند شد. مرادلو گفت: بد نيست بازنگري منطقي و دقيقي در استانداردها داشته باشيم و آنچه را مطابق با شرايط جامعه است، دوباره در نظر بگيريم يا اين‌كه زمان اجرايي شدن آنها را به تعويق انداخته تا زيرساخت‌هاي موردنياز شكل بگيرد.

**معيار شماره‌گذاري خودروها، استانداردهاي جديد است
نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران درباره خودروهاي توليدي داخل كه بايد با خط توليد خداحافظي كند به جام‌جم گفت: با توجه به لزوم ارتقاي سطح استانداردي محصولات خودرويي، تمام استانداردهاي موجود اين محصول در كشورمان ارتقا يافته و بايد توليدكنندگان خودرو آنها را رعايت كنند، بنابراين تعيين‌كننده ادامه توليد يك محصول، رعايت استانداردهاي تعيين شده است.

پيروزبخت افزود: 83 استاندارد براي خودروها در نظر گرفته شده و تمام خودروسازان بايد آنها را از ابتداي دي‌ سال آينده رعايت كنند به همين دليل هر محصولي كه نتواند اين موارد را رعايت كند و از آزمون‌هاي تخصصي موفق خارج شود، بايد از خط توليد خداحافظي كند و اين مربوط به محصول خاصي نيست بلكه شامل همه خودروها مي‌شود.

رئيس سازمان ملي استاندارد ايران تاكيد كرد: از تاريخ يادشده شماره‌گذاري خودروهاي مردود شده در آزمون‌ها متوقف خواهد شد به همين دليل توليد آنها هيچ توجيه منطقي نخواهد داشت و بايد خودروسازان به فكر جايگزين يا ارتقاي كيفي آنها باشند كه البته اين روند در جريان است و توليدكنندگان خودرو مشغول تطبيق دادن محصولاتشان با استانداردهاي جديد هستند.

*منبع: روزنامه جام جم؛ 1396،7،25
**گروه اطلاع رساني**1699**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصي