يزد - ايرنا - 25 مهرماه سال 1375، راديو يزد راه اندازي شد و به قول راديويي ها، امسال اين رسانه يزد 21 ساله شده است.

راديو يزد به عنوان يكي از رسانه هاي فراگير استان طي سال هاي گذشته نشان داده كه توليد برنامه هاي متنوع، پرمخاطب و جذاب را در دستور كار قرار داده كه نسيم صبح، پنج دري، ترانه هاي درخواستي و ... از جمله برنامه هاي اين رسانه است كه با استقبال مخاطبان همراه شده است.
يكي از آنها برنامه هاي پرمخاطب و قابل تامل راديويي يزد نسيم صبح است كه بعد از خبر ساعت هفت صبح آغاز و تا ساعت هشت ادامه دارد.
اجراي مناسب و گزارشگري حرفه اي در اين برنامه بر گيرايي آن افزوده واين برنامه نقش پل ارتباطي ميان مسوولان و مردم با هدف رفع مشكلات شهري را ايفا مي كند.
مديران و مسوولان روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي استان به اهميت برنامه راديويي نسيم صبح پي برده اند و صبح ها گوش به زنگ راديو هستند تا بشنوند كه چه زماني نام دستگاه آنها در راديو برده مي شود تا پاسخگوي مواردي كه شهروندان در اين برنامه مطرح مي كنند باشند.
همانطور كه همه برنامه ها و اصولا هر چيزي، علاوه بر نقاط قوت، نقاط ضعفي هم دارد، در اين يادداشت كوتاه نكاتي چند در خصوص برنامه نسيم صبح راديو مركز يزد بيان مي شود، تا اين برنامه كه خود منتقد ساير بخش هاست، نيز از قاعده نقد مستثني نشده باشد.
يكي از بخش هاي برنامه نسيم صبح، ارتباط با مسوولان و كارشناسان استان و بويژه آن دسته از مسوولاني است كه بيشتر مورد توجه شهروندان هستند، مثل هواشناسي، راهنمايي و رانندگي، پزشكان متخصص و شهرداران نواحي مختلف استان در اين ارتباط شايد يك طرفه به قاضي رفتن در مورد برخي مسائل شهري، به هم ريختن اذهان شهروندان در مورد برخي مسائل پزشكي و طب سنتي، تمركز گزارشگر برنامه به برخي موضوعات كليشه اي و دور ماندن از برخي مسائل كليدي شهر از نقدهاي وارد به اين برنامه باشد.
اينكه مدام با يك متخصص طب سنتي گفت و گوي زنده انجام دهيم و اين متخصص هم از چيزهايي بگويد كه مردم ما خلاف آن را شنيده اند جاي تامل دارد.
بعنوان مثال، سال هاي سال است كه در طب نوين گفته مي شود كه روزانه هشت ليوان آب بخوريد، چشم پزشكان قطره هاي چشمي تجويز مي كنند و يا پزشكان مي گويند مواظب باشيد سرما نخوريد و يا گوشت قرمز كمتر مصرف كنيد و... كه اذهان مردم به آن عادت كرده و به آنها اعتقاد پيدا كرده اند.
اما متخصص طب سنتي در برنامه زنده رادويي نسيم صبح اعلام مي كند كه خوردن هشت ليوان آب، ضرر دارد و تا تشنه نشديد آب نخوريد و يا قطره هاي چشمي داراي مواد اسيدي و زيان آور براي چشم مي دانند در حاليكه چشم پزشكان تجويز مي كنند و يا كارشناس ياد شده اين برنامه مي گويد: سرما خوردگي، گاهي خوبه است و طرح چنين مواردي اين تقابل را ايجاد مي كند كه بالاخره طب نوين درست مي گويد يا طب سنتي؟!.
موضوع دوم، گفت و گوي زنده با مسوولان راهنمايي و رانندگي و توصيه آنها به رعايت قوانين و مقررات در برنامه نسيم صبح كه بسيار خوب است اما چرا با رانندگان هم گفت و گويي انجام نمي شود تا سوال كنند چرا براي خيلي از رانندگاني كه جريمه مي شوند پيامك ارسال نمي شود يا نامه مكتوب دريافت نمي كنند، رانندگاني كه آدرس شان درست است و شماره همراهشان نيز تغيير نكرده و در سيستم ثبت شده است.
جا دارد نسيم صبح با برخي كارشناسان شهري، جامعه شناسان و حتي مردم كوچه و بازار هم صحبت كند و نظراتشان را در اين زمينه دريافت كند.
نكته بعدي در مورد گزارشگر خوب و حرفه اي برنامه نسيم صبح است كه با وجود مهارت در طرح و بررسي برخي موضوعات از بعضي مسائل غافل مي ماند و بعضا مشاده مي شود كه تمركز بر روي چند موضوع محدود در اين برنامه است.
ريختن نخاله و زباله در شهر، كمبود فضاي سبز، گفت و گوي مداوم با شهرداران، آسفالت فلان خيابان و حتي پرسش از حال و هواي شهروندان در صبحي زيبا خوب است اما مردم يزد، مسائل و مشكلات ديگري هم دارند كه بد نيست به آن پرداخته شود و از طريق اين برنامه پر مخاطب به گوش مسوولان برسد.
سرگرداني و رفت و آمدهاي مكرر مردم در نواحي شهرداري، وضعيت خيابان هاي كم عرض شهر، وقوع تصادفات رانندگي در اغلب صبح ها و ايجاد ترافيك سنگين، گله هاي مردم از كمين برخي ماموران راهنمايي و رانندگي و .... مي تواند بخشي از مشكلاتي باشد كه مردم روزانه با آن سر و كار دارند و مي تواند سوژه گزارشگر برنامه نسيم صبح باشد.
سالروز تاسيس راديو يزد را به همه دست اندركاران صدا و سيماي استان و بويژه راديو يزد تبريك مي گوييم و براي همه آنها آرزوي موفقيت داريم.
6197 / 6014/ يادداشت از: محمدحسين فلاح** انتشار: كاظم شاملو