یاسوج - ایرنا- كارشناسان و متولیان اقتصادی معتقدند كه رشد قارچ گونه تاسیس دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی و رشته های نامتناسب با افق و آینده بازار از حدود یك دهه گذشته مهمترین عامل افزایش نرخ بیكاری به ویژه در بین دانش آموختگان دانشگاهی است.

به گزارش ایرنا، با وجود اهتمام مسئولان، متولیان امر و دلسوزان جامعه بر ضرورت اشتغال و كاهش معضل بیكاری، سالانه بر تعداد جویندگان كار به ویژه دانش آموختگان افزوده می شود.
دولت دوازدهم جدی تر از گذشته و با اولویت قراردادن موضوع اشتغال و تخصیص افزون بر 200 هزار میلیارد ریال در گام نخست برای این مهم در كشور روزنه امیدی بین افراد جویای كار به وجود آورده است.
اقشار تحصیلكرده و دانشگاهی بیش از هر طیف و گروه دیگری در معرض آسیب بیكاری قرار دارند و هر ساله نیز بر تعداد متقاضیان اشتغال افزوده می شود.

** افزایش تب مدرك گرایی از عوامل بیكاری
كارشناسان معتقدند كه تب و اشتیاق مدرك گرایی در بین جوانان و جویندگان كار به مراتب بیش از مهارت آموزی بوده و این مهم یكی از مشكلات و آفت های جدی در موضوع اشتغال و افزایش بیكاری در استان است.
جمشید عزیزی استاد دانشگاه پیام نور كهگیلویه وبویراحمد بر این باور است كه برخی موازی كاری ها و گرایش روز افزون جوانان و تحصیل كردگان به سمت مشاغل دولتی و پشت میز نشینی از دلایل عمده بیكاری در بین جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی است.
وی عدم استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در استان در سالیان متمادی، فقر و محرومیت تاریخی و حاكم در استان و ضعف سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی را از مهمترین عوامل بیكاری در این استان ذكر كرد.
عزیزی بیان كرد: كمبود زیرساخت‌ها به‌ویژه درحوزه صنعت، كشاورزی، گردشگری و نیز وابستگی شدید اقتصاد كهگیلویه وبویراحمد به منابع دولتی و بانكی از دیگر عوامل عمده در ساختار معیوب اقتصادی و مسئله اشتغال در استان است.
بخش اعظم نیروی انسانی را جوانان 10 تا 30 سال در این استان تشكیل می دهند كه به سبب عدم برخورداری از تسهیلات مالی ارزان، قادر به انجام فعالیتهای مستقل نیستند.
افزایش آموزش های مهارتی و تسهیلات مالی ارزان رهگشای اصلی توسعه فعالیت های خود اشتغالی است.
موثرترین و مناسب ترین راه حل و اقدام عملی برای توسعه فرصت های شغلی تقویت تولید داخلی و استفاده از توان بخش خصوصی است.

** وجود 28هزار جویای كار در كهگیلویه وبویراحمد
آنگونه كه آمارها نشان می دهد كهگیلویه و بویراحمد نیز در یك دهه اخیر همواره بین استان های یكم تا پنجم به لحاظ نرخ بیكاری دست و پا می زد و حتی اوج این فرآیند ناخوشایند در سال 94 با میانگین نرخ 17.8درصد رسید.
نرخ بیكاری كهگیلویه وبویراحمد در این سالها بین 14 تا بالای 17 درصد در نوسان بوده است.
البته با تدابیر، نظم بخشی اقتصادی، اهتمام ویژه مسئولان و متولیان امر به ویژه برای مناطق محرومی همچون كهگیلویه وبویراحمد، این استان بر اساس اعلام مركز آمار ایران با 5.6 درصد بالاترین میزان كاهش نرخ بیكاری در بین استانهای سراسر كشور را در بهار سال 96 كسب كرده است.
این استان همچنین در اسفند سال گذشته نیز با 4.4 درصد رتبه نخست كاهش نرخ بیكاری در كشور را از آن خود كرده بود.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینك بیش از 28 هزار جوان جویای كار در این استان از نبود شغل رنج می برند كه 10 هزار نفر از این تعداد دانش آموختگان دانشگاهی است.
صابر مظاهری ادامه داد: تعداد فارغ التحصیلان شاغل در این استان نیز بر اساس جدید ترین آمار افزون بر 38 هزار و 330 نفر هستند كه شمارجوانان بیكار در سنین 15تا24 سال حدود هفت هزار نفر است.
در یك قانون كلی نرخ بیكاری فصول در ایران با توجه به شغل های فصلی در برخی فصل ها مانند تابستان و پاییز در اكثر آمارهای بهار و زمستان نرخ بیكاری افزایش بیشتری از خود نشان می دهد.

** تغییر ساختار جویندگان كار
یك كارشناس حوزه اشتغال و كارآفرینی در اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد نیز معتقد است كه یكی از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بیكاری این استان تغییر ساختار جویندگان كار و جابه جایی آن از افراد دیپلم و زیر دیپلم به دانش آموختگان دانشگاهی با انتظاراتی به مراتب بیشتر و نبود تناسب بین رشته های دانشگاهی و نیازهای بازار كار است.
آیت ارمغانی تصریح كرد: طرح كارورزی دانش آموختگان دانشگاهی راهكاری مناسب در این راستا بوده و الگوی توانمندسازی، اشتغال پذیری و كارآفرینی دانشجویان نیز از مهمترین راهكارهای وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.
وی ابراز داشت: این الگو مجموعه ای از اقدام های منسجم و نظام مند است كه به آشنایی گسترده و علمی دانشجویان با بازار كار و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و بازار كار منجر می شود.
وی افزود كه این طرح مهم و جدید با پشتیبانی دولت و به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای به‌كارگیری نیروهای تحصیل‌كرده دانشگاهی همراه با مهارت آموزی و هدایت آنان به سوی بازار در دستور كار قرار گرفته است.

** نام نویسی هفت هزار نفر در طرح كارورزی
جمعیت بیكار 10 سال به بالای كهگیلویه و بویراحمد در سال 1393 حدود 23 هزار و 888 نفر، سال 1394 افزون بر 33 هزار و 286 نفر و سال 1395 حدود 27 هزار و 988 نفر بوده است.
مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: تاكنون 6 هزارو 796 نفر از افراد جویای كار و دانش آموخته دانشگاهی این استان از اردیبهشت سال جاری تاكنون در سامانه طرح كارورزی نام نویسی كرده اند در حالی كه سهمیه استان در این طرح 2 هزار و 25 نفر است.
قاسم رحیمی نژاد ادامه داد: از این تعداد 885 نفر دارای مدرك كاردانی، چهار هزار و 913 نفر كارشناسی و 949 نفر ارشد و دكترا هستند.
وی تاكید كرد: هم اینك 179 واحد پذیرنده كارورزی در این استان فعال است.
مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: براساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیكار در این استان حدود 10 هزار نفر است.
رحیمی نژاد بیان كرد: بر اساس آخرین آمار تعداد 6 هزار و 796 نفر در طرح كارورزی كهگیلویه و بویراحمد نام نویسی كرده اند.
وی عنوان كرد: سهمیه این استان برای طرح كارورزی 2 هزار و 25 نفر است.
مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد افزود كه سال جاری بحث اشتغالزایی و كاهش نرخ بیكاری با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با جدیت در كهگیلویه و بویراحمد پیگیری می شود.
رحیمی نژاد عنوان كرد كه طرح كارورزی اقدامی مهم برای كمك به تحقق هر چه مطلوب تر اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال افراد جویای كار دانش آموخته دانشگاهی در تمامی استانهای كشور از جمله كهگیلویه و بویراحمد است.
وی ابراز داشت: این طرح فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و كاهش نرخ بیكاری در كهگیلویه و بویراحمد بوده كه باید مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

** 179 واحد پذیرنده طرح كارورزی
مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: واحدهای پذیرنده برای اشتغال افراد جویای كار در طرح كارورزی شامل 179 كارگاه در این استان هستند.
رحیمی نژاد بیان كرد: سال 1393 تعداد چهار هزار و 172 نفر جوینده كار به مراكز كاریابی غیر دولتی زیر نظر اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد مراجعه و نام نویسی كردند از این تعداد 821 نفر مشغول به كار شدند.
رحیمی نژاد گفت: سال 1394 تعداد سه هزار و 345 نفر جوینده كار نیز به مراكز كاریابی غیر دولتی زیر نظر اداره كار،تعاون، رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد مراجعه و نام نویسی كردند از این تعداد یك هزار و 73 نفر مشغول به كار شدند.
وی عنوان كرد: سال1395 تعداد 2هزار و 733 نفر جوینده كار همچنین به مراكز كاریابی غیر دولتی زیر نظر اداره كار،تعاون، رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد مراجعه و نام نویسی كردند از این تعداد یك هزار و 120 نفر مشغول به كار شدند.
وی گفت: تعداد مراكز كاریابی در كهگیلویه و بویراحمد 14 مركز و تعداد مراكز مشاوره كارآفرینی فعال در استان 3 مورد است.

** كاهش حدود پنج درصدی نرخ بیكاری
نرخ بیكاری در این استان در حالی كه در سال 1394حدود 17/7 درصد بود در سال 1395 حدود 12/96 درصد رسید.
نرخ مشاركت اقتصادی در كهگیلویه و بویراحمد نیز در سال1393 افزون بر 30/2 درصد، سال 1394 افزون بر 34/5 درصد، سال 1395 37/7 درصد است.
بر اساس سامانه رصد اشتغال ایجاد شده از طریق دستگاه های اجرایی در سال 1395 حدود 3 هزار و 207 نفر بوده است.
پیش بینی اشتغال در سال جاری از طریق مراكز كاریابی 800 نفر، سامانه رصد چهار هزار نفر و اشتغال مشاغل خانگی نیز 500 نفر است.

**634 نفر مستمری بگیر بیمه بیكاری در كهگیلویه وبویراحمد
كارشناس حوزه اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی در كهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سال گذشته حدود 590 نفر مستمری بگیر بیمه بیكاری از اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد در این استان بودند.
پروانه نیك مرام افزود: از 634 نفر مستمری بگیر بیمه بیكاری سال جاری از اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد تعداد افراد اخراج شده از كار 244 مرد و 28 زن هستند.
نیك مرام بیان كرد: بر اساس سابقه بیمه از 6 تا 52 ماه پس از اخراج یا عدم نیاز شركت به فرد بیمه شده در صورتیكه در بیكاری خود دخیل نباشند مشمول دریافت مستمری بیمه بیكاری می شوند.
وی عنوان كرد: از این تعداد بیكار در كهگیلویه و بویراحمد 50 نفر به مراكز فنی و حرفه ای این استان در راستای آمادگی برای اشتغال دوباره معرفی شده اند.
حداقل مستمری بیمه بیكاری در كهگیلویه و بویراحمد 10 میلیون ریال است.

**ظرفیت‌های اشتغال در كهگیلویه وبویراحمد
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: 23 هزار و 395 شغل پایدار در برنامه پنج‌ساله از سال 95 تا 99 در مناطق روستایی این استان ایجاد می‌شود.
پژمان نیك اقبالی افزود: تعهد دستگاه‌های اجرایی كهگیلویه و بویراحمد در زمینه ایجاد شغل پایدار در روستاهای این استان در سال‌های 95، 96، 97، 98 و 99 به ترتیب 2 هزار و 236، چهار هزار و 239، چهار هزار و 256، شش هزار و 306 و شش هزار و 358 مورد است.
وی بیان كرد: این تعداد شغل پایدار باید از سوی كمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان‌های جهاد كشاورزی و بسیج سازندگی و اداره‌های كل بنیاد شهید و امور ایثارگران، راه و شهرسازی، بهزیستی، آموزش فنی و حرفه‌ای و تعاون، كار و رفاه اجتماعی ایجاد شود.
نیك اقبالی اظهار كرد: این شغل‌های پایدار در زمینه‌های مختلف از جمله فنی، صنایع دستی، كشاورزی، دامپروری، باغداری، خدمات و مشاغل خانگی بوده و متناسب با ظرفیت و توانمندی هر روستاست.
وی عنوان كرد: اجرای این طرح مهم فرصتی مناسب برای كمك به رشد، توسعه و پیشرفت روز افزون مناطق روستایی كهگیلویه و بویراحمد و كاهش میزان مهاجرت روستائیان به شهرهای استان خواهد بود.
نیك اقبالی ابراز داشت: باید مدیران اجرایی و ساكنان مناطق روستایی كهگیلویه و بویراحمد از این فرصت ارزنده استفاده بهینه‌ای كرده و به نحو مطلوب از آن استقبال كنند.

** برنامه‌های در دست اجرای برای كاهش بیكاری
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد گفت: اعطای تسهیلات مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در سال جاری با اختصاص اعتباری افزون بر 100 میلیارد ریال كه تاكنون 350 نفر پرونده تشكیل داده اند.
صابر مظاهری افزود: پیگیری طرح روستا تعاون و تشكیل حداقل 40 تعاونی روستایی در سال 1396 و 1397 در كهگیلویه و بویراحمد با اعطای تسهیلات به تعاونی های نوپا و بنگاه های زود بازده با اولویت رسته های پر اشتغال از برنامه های كنترل روند بیكاری در كهگیلویه و بویراحمد است.
وی تصریح كرد: اعطای تسهیلات خود اشتغالی از طریق دستگاه های اجرایی از جمله كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است.

**ظرفیت منابع سرشار آبی در استان
وجود حدود 8.5 میلیارد مترمكعب روان آب معادل 10 درصد آب كشور یكی از ظرفیت های مهم كهگیلویه و بویر احمد است كه از آن در راستای توسعه و اشتغال بهره گیری نشده است.
حدود 6.5 میلیارد مترمكعب از این میزان آب در خود استان تولید می شود.
میانگین بارندگی در این استان با بیش از سه برابر كشور حدود 678میلیمتر است.
قرارگرفتن در كریدور شمال به جنوب و همجواری با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و برخی از مناطق جنوبی از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مهم این استان ذكر كرد.

**داشتن منابع عظیم نفت و گاز در كهگیلویه و بویر احمد
استاندار كهگیلویه و بویر احمد نیز گفت: حدود 25 درصد نفت و گاز كشور در این استان تولید می شود اما این ظرفیت نیز كمكی به رونق اقتصادی و كاهش میزان نرخ بیكاری در این نقطه از ایران اسلامی نكرده است.
علی محمد احمدی سهم استان كهگیلویه وبویراحمد از منابع بانكی كشور را نیز 29 صدم درصد و نسبت مصارف به منابع در بانك های این استان نیز 133 درصد دانست.
وی معتقد است كه این مهم نیز از جمله دلایل اصلی و موانع جدی فرآروی سرمایه گذاری در استان و افزایش نرخ بیكاری شده است.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد میزان نرخ اشتغال در بخش های صنعت، خدمات و كشاورزی این استان را نیز به ترتیب 31، 50 و 18 درصد ذكر كرد.

** ظرفیت های مغفول مانده
یك استاد دانشگاه یاسوج نیز معتقد است كه استان كهگیلویه وبویراحمد گنجینه ای از داشته های خدادادی و در عین حال مغفول مانده از منابع آب، جنگل، باغ ، گیاه ، كشاورزی و ظرفیت های منحصربفرد گردشگری و منابع نفت و گاز است.
دكتر عزیز الله جعفری یكی از ظرفیت ها و مزیت های نسبی استان را وجود بیش از 2 هزار و400گونه گیاه دارویی و خوراكی در مناطق مختلف می داند.
به گفته این استاد دانشگاه از این تعداد 45گونه بومی و منحصر در منطقه حفاظت شده در شهرستان دنا وجود دارد و براین اساس این منطقه به تنهایی به اندازه 46 كشور دنیا گونه گیاهی آندومیك دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گرچه معتقد است بیش از 40 درصد از گونه های گیاهی موجود كشور در كهگیلویه وبویراحمد یافت می شود، سوء مدیریت و ضعف منابع را از دلایل اصلی در شكوفایی این ظرفیت ها ذكر كرد.
جعفری افزود: 28 درصد از مجموع هفت هزار و 500 انواع گونه گیاهان كشور در این استان رویش دارد.
وی با بیان اینكه از مجموع 2 هزار و 400 گونه گیاهی در این استان 425 گونه آن دارویی است، اظهار داشت: از هر پنج گونه گیاه كهگیلویه و بویراحمد یك گونه آن كاربرد دارویی دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است كه در كشور 725 گونه و در قاره اروپا 800 گونه دارویی وجود دارد و تنها در منطقه حفاظت شده دنا حدود یكهزار و 250 گونه گیاهی شناسایی شده است كه این میزان حدود 16درصد كل گیاهان دارویی كشور است.
بر اساس بررسی های انجام شده در صنایع دارویی كشور از 223 داروی فرموله شده 95دارو در این صنایع به كار می رود كه 18 گونه از این تعداد غیر بومی است.
در حدود هر 660 كیلومتر مربع در دنیا یك گونه گیاهی، در هر 222 كیلومترمربع در كشور یك گونه، در هر هشت كیلومتر مربع كهگیلویه و بویراحمد یك مورد و در هر یك كیلومتر مربع در منطقه حفاظت شده دنا نیز یك گونه گیاهی وجود دارد.
از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در كهگیلویه و بویر احمد 111 گونه آنها خوراكی،200 گونه دارویی، 87 گونه رنگی، 50 گونه درخت و درختچه و میوه وحشی، 12 گونه روغنی، 40 گونه صمغ دار، 87 گونه اسانس دار و 25 گونه ادویه ای هستند.
جعفری با تاكید بر ضرورت فرآوری و جلوگیری از خام فروشی در زمینه گیاهان دارویی به عنوان یكی از محورهای مهم اشتغالزایی در استان، گفت: تركیب و غنای مواد موثر گیاهان دارویی این استان نیز نسبت به سایر نقاط كشور بیشتر است.
وی البته كمبود اعتبارات تحقیقاتی و پژوهشی، ضعف ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مراكز علمی با دستگاه های متولی در حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی را از مهمترین مشكلات و چالش های فرآروی این صنعت در استان ذكر كرد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج تخصیص نیافتن بخش عمده ای از سهم اعتبارات و بودجه های ملی در نتیجه نبود پارك علم و فناوری و سایر مراكز تحقیقاتی را نیز از دیگر مشكلات و معضلات فرآروی این صنعت در استان ذكر كرد.
به گفته وی این استان شاید تنها نقطه ای در جهان باشد كه در كنار طلای سیاه دارای طلای سبز نیز است.
جنگلهای این استان هشت درصد جنگلهای كشور و 20درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را در خود جای داده و بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران 2 دهم و در این استان 1.7 دهم هكتار است كه سرانه جنگل در كهگیلویه و بویراحمد 8.5 برابر كشور و حدود 2 برابر دنیا است.

**دود و آلودگی سهم استان از نفت
شهرستان گچساران نیز با وجود تولید بیش از 20 درصد نفت و گاز اما با بیشترین میزان نرخ بیكاری به ویژه در سال های اخیر مواجه است و مسئولان و مردم این دیار سهم شان از این منابع را تنها دود و آلودگی می دانند.
گچساران با 22.3 درصد بیشترین میزان نرخ بیكاری در بین سایر شهرستان های استان را دارد.
معضل بیكاری در گچساران به یكی از دغدغه های جدی مسئولان و متولیان امر در این شهرستان به ویژه در 2 سال گذشته تبدیل شده است.

** سهم ناچیز گردشگری در اقتصاد و اشتغالزایی
گرچه مسئولان و متولیان امر در سطح ملی و استانی بارها سرمایه گذاری بر روی صنعت گردشگری را به عنوان محور اصلی توسعه این استان برشمرده اند و روی آن تاكید دارند اما به دلیل ضعف زیرساخت ها و تا حدودی سوء مدیریت ها در این بخش نیز كارایی و اثرگذاری چندانی در رفع مشكلات بویژه معضل بیكاری استان نداشته است.

** مهاجرت افزون بر 65 هزار نفر برای یافتن كار
كارشناس اشتغال و كارآفرینی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: 65 هزار و 641 نفر بین سال های 90 تا 94 از این استان به استان های دیگر مهاجرت كرده اند كه براساس بررسی های صورت گرفته بیشتر آنها با هدف یافتن كار رفته اند.
ارمغانی اظهار كرد: استان های فارس، خوزستان، اصفهان و بوشهر به ترتیب بیشترین مقصد جمعیت مهاجر كهگیلویه و بویراحمد است.
كهگیلویه و بویراحمد با داشتن هشت شهرستان بر اساس سرشماری 1395جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر دارد.
همچنین افزون بر 60 هزار نفر در دانشگاههای این استان مشغول تحصیل هستند.
گزارشگر فهیمه قهرمانی**انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
9868/8005