كرمان - ايرنا - سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمان گفت: تامين منابع مالي يكي از چالش هاي مهم صنعت پتروشيمي است و براي استفاده از منابع بانكي بايد قانون بانكداري مورد بازنگري قرار گيرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومي استانداري كرمان محمد جواد فدايي در آيين افتتاحيه چهارمين همايش ملي نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع وابسته با بيان اينكه از پروژه هاي پتروشيمي اين استان حمايت مي كنيم افزود: صنعت پتروشيمي، صنعتي ارزش آفرين است و با توسعه اين صنعت از ارزش افزوده توليدات نفت و گاز به خوبي استفاده مي شود.
وي ادامه داد: صنعت پتروشيمي داراي سودآوري زياد و بزرگترين صنعت در بورس كشور و تامين خوراك آن به نسبت راحت و ارزان است.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمان با بيان اين كه حدود 50 مجتمع پتروشيمي فعال در كشور با توليد بيش از 45 ميليون تن در سال وجود دارد گفت: 40 درصد از سهم صادرات صنعتي كشور را صنايع پتروشيمي تشكيل مي دهند.
فدايي با اشاره به اينكه جاي كار در صنعت پتروشيمي زياد است افزود: در استان كرمان 2 طرح پتروشيمي كرمان و پتروشيمي فجر وجود دارد كه مراحل اوليه كار آنها انجام و در آستانه شروع عمليات اجرايي قرار دارد و اين پروژه ها مورد حمايت استانداري و مديريت عالي استان است.
وي به چالش هايي كه صنعت پتروشيمي با آن رو به رو است اشاره و خاطرنشان كرد: رفع بخشي از اين مشكلات بر عهده دانشگاه و بخش ديگر بر عهده وزارت نفت و نيز مديريت استان است.
فدايي ادامه داد: يكي از چالش هاي صنعت پتروشيمي براي رسيدن به افق توليد 120 ميليون تن در سال تامين منابع مالي است كه به دليل اينكه قانون بانكداري ما اشكالات زيادي دارد، در زمينه استفاده از منابع بانكي با مشكل رو به رو هستيم و بايد اين قانون بازنگري شود.
وي يكي ديگر از چالش هاي صنعت پتروشيمي را حضور در بازارهاي جهاني دانست و اظهار كرد: براي حضور در بازارهاي جهاني بايد محصولات با كيفيت بالا ارائه شود و براي بهره برداري در بازارهاي داخلي هم به صنايع پايين دستي نياز داريم.
فدايي افتراق در مديريت طرحهاي پتروشيمي را از ديگر چالش هاي اين صنعت دانست و گفت: شركت پتروشيمي ايران نتوانسته نقش حاكميتي خود بر طرح ها و پروژه هاي اين صنعت را برعهده بگيرد و اين امر موجب شده كه پروژه ها به دستگاه هاي مختلف با خط و مشي هاي متفاوت سپرده شود.
معاون استاندار كرمان ادامه داد: مشكل انتقال دانش و فناوري ديگر چالشي است كه با آن روبرو هستيم و بايد ديد ما خدمات را از كشورهاي خارجي چگونه مي خواهيم دريافت كنيم، ما تكنولوژي و دانش فني را به صورت يك بسته وارد مي كنيم و براي خدمات پس از توليد وابسته مي شويم و اين به معناي بهره وري نامناسب و پايين در صنايع است.
فدايي چالش بعدي را تامين تجهيزات مورد نياز پتروشيمي دانست و اظهار كرد: صرف نظر از مشكل تامين مالي و مديريت، دانشگاه در رفع ساير چالش هاي اين صنعت نقش اساسي دارد و بايد در اين زمينه فعال عمل كند.
معاون استاندار كرمان با بيان اينكه براي حمايت از صنعت پتروشيمي اعلام آمادگي مي كنيم گفت: سهم دانشگاه شناسايي فناوري هاي جديد و ايده هاي نو و تمركز بر روي فن آوري هاي موجود است، ضمن اين كه توجه به صنايع پايين دستي صنعت پتروشيمي و پيدا كردن راه كار براي توليد كالاهاي پرمصرف اين صنعت از جمله مواردي است كه برعهده دانشگاه هاست.
وي با بيان اينكه تامين منابع مالي براي تحقيق و پژوهش هاي اين صنعت بر عهده وزارت نفت است كه بايد به اين امر توجه داشته باشند خاطرنشان كرد: منابع خوبي هم براي اين امر در نظر گرفته شده و 9 دانشگاه فعال در زمينه اين صنعت در كشور داريم كه بايد ديد سهم دانشگاه شهيد باهنر كرمان از اين منابع چقدر است.
وي ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي استاني براي تحقق اهداف تحقيقاتي و پژوهشي و پيشرفت پروژه هاي پتروشيمي و رفع موانع و مشكلات و همچنين حمايت از شركت هاي دانش بنيان را از جمله وظايف استانداري كرمان در رابطه با اين صنعت دانست.
وي خاطرنشان كرد: تشكيل شركت هاي دانش بنيان قانون خاص خودش را دارد و شركت دانش بنيان به معناي واقعي شركتي است كه اختراع و نوآوري و يك ايده قابل تجاري سازي داشته باشد.
وي ادامه داد: ضمن اينكه يكي از شرايط تشكيل اين شركت ها داشتن حداقل يك اختراع ارزيابي و ثبت شده داخلي يا يك اختراع بين المللي است و حداقل نيمي از درآمد سالانه شركت بايد ازفروش فناوري يا كالا و خدمات دانش بنيان باشد تا بتواند از تسهيلات كم بهره مربوط به شركت هاي دانش بنيان استفاده كند.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد: برگزاري اين همايش در تبادل تجربه جهت رونق صنعت پتروشيمي در كشور مفيد و موثر باشد و همچنين اجراي پروژه هاي پتروشيمي كرمان و پتروشيمي فجر نيز به خوبي پيش برود.
آيين افتتاحيه چهارمين همايش ملي نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع وابسته كه 26 و 27 مهر ماه جاري در دانشكده فني و مهندسي دانشگاه شهيد باهنر كرمان برگزار شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسني*
3029