گچساران - ايرنا -رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: طرح هاي آبياري نوين قطره اي و باراني در سه هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي اين استان در حال اجراست.

جعفر گوهرگاني روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گچساران افزود: اين ميزان آبياري نوين در شهرستان هاي مختلف كهگيلويه و بويراحمد با 670 ميليارد ريال اعتبار در حال اجراست.
وي اظهار كرد: براي هرهكتار اجراي طرح نوين آبياري 100 ميليون ريال اعتبار هزينه شده كه 85درصد آن از سوي دولت و به صورت بلاعوض تامين اعتبار شده است.
وي بيان كرد: تاكنون بيش از 29 هزار و 500 هكتار زمين كشاورزي دركهگيلويه و بويراحمد به سامانه‌هاي آبياري قطره‌اي و باراني تجهيز شده كه بيش از 9 هزار هكتار آن در دولت يازدهم انجام شده است.
گوهرگاني افزايش بهره‌وري، سهولت آبياري، امكان آبياري زمين‌هاي شيب دار و جلوگيري از شست و شوي بي‌رويه خاك، صرفه جويي در نيروي كار و پيشگيري از كارهاي سخت را از جمله مزاياي استفاده از روش‌هاي نوين آبياري ذكر كرد.
گوهرگاني مهمترين مانع اجراي طرح هاي آبياري نوين را تامين سهم آورده كشاورزان دانست كه به دليل درآمد كم مردم ،تامين آن براي بهره برداران مشكل است.
وي ميزان زمين هاي كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد را 270 هزار هكتار برآورد كرد و افزود: از اين ميزان 82هزار هكتار آبي است.
گوهرگاني از اجراي سه هزار 800 هكتار آبياري تحت فشار در دولت يازدهم در شهرستان گچساران خبر داد و تصريح كرد: اين درحالي است تا قبل از سال 92 ،چهار هزار و 200 هزار هكتار آبياري نوين در اين شهرستان اجرا شده بود.
وي از برنامه ريزي براي تامين آب 40 هزار هكتار زمين كشاورزي در كهگيلويه و بويراحمد خبر داد و افزود: 20 هزار هكتار از اين ميزان در شهرستان هاي گچساران و باشت قرار دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد آب مورد نياز چشم انداز 30 ساله كشاورزي اين استان را 2 ميليارد متر مكعب برآورد كرد.
يه گفته مسئولان اجراي طرح‌هاي آبياري تحت فشار سبب صرفه جويي 120 ميليون متر مكعب آب سفره هاي زيرزميني استان شده است.
اين استان سالانه افزون بر 10ميليارد متر مكعب از آب هاي سطحي كشور را توليد مي كند .
استان كهگيلويه و بويراحمد يك درصد مساحت ايران را در اختيار دارد و جمعيت آن طبق سرشماري نفوس و مسكن سال 95 از مرز 713 هزار نفر گذشته است.
خبرنگار: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: مسعود عليزاده
8143/1662