قم - ایرنا - دبیر كنگره بزرگداشت منزلت علمی و انقلابی شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) گفت: این كنگره در نخستین روز آبان ماه سال جاری در دانشگاه تهران برگزار می شود و برنامه های جانبی آن در شهرهای تهران و قم ادامه می یابد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر، افزود: شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی نقطه آغاز خیزش مردم برای حمایت از نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب بود و به همین دلیل پاسداشت مقام والای این شهید در آستانه چهلمین سال شهادت ایشان از اهمیت ویژه ای برخورد است.
وی بیان كرد: شهید آیت الله سید مصطفی خمینی در عرصه های مختلف علمی و اخلاقی صاحب جایگاه ویژه بود و در جریان شكل گیری نهضت، همراهی بی بدیلی با امام راحل (ره) در دوران تبعید و سختی، داشت.
وی ادامه داد: از ایشان رساله ای در باب ولایت فقیه و حكومت اسلامی به جای مانده كه حاوی ادله ممتاز و مباحث عمیق فقهی و فلسفی است.
ذوعلم گفت: كنگره بزرگداشت شهید آیت الله مصطفی خمینی روز اول آبان ماه در دانشگاه تهران برگزار می شود و به همین مناسبت در همان شب بعد از نماز مغرب و عشا، مراسم یادبودی در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) ترتیب خواهد یافت؛ همچنین برنامه های متنوع دیگری در روزهای بعد از آن به منظور پاسداشت مقام شهید آیت الله سید مصطفی خمینی در شهرهای قم و تهران و سایر نقاط كشور، ترتیب می یابد.
وی بیان كرد: دشمنان در آستانه پیروزی انقلاب می خواستند مسیر نهضت را منحرف كنند؛ اما شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی این توطئه را خنثی و زمینه را برای انفجار جنبش انقلابی در میان مردم جامعه ایجاد كرد.
وی ادامه داد: بعد از این جریان، برخی رسانه های وابسته به رژیم پهلوی به امام راحل نسبت های ناروا دادند كه این توطئه نیز با هوشیاری مردم، به خصوص قیام 19 دی مردم قم در سال 56 خنثی شد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به پیروزی های متعدد جبهه مقاومت در برابر مستكبران عالم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: همان طور كه چهل سال پیش شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی مقدمه پیروزی انقلاب شد، امروز نیز شهادت رزمندگان مدافع حرم موجب پیروزی نهضت اسلامی در تمام صحنه های نبرد می شود.
وی افزود: امروز ترامپ سخن از پاره كردن برجام می زند در حالی كه باید به سرنوشت صدام كه قرارداد الجزایر را پاره كرد نگاه كند.
وی ادامه داد: همان گونه كه امام راحل (ره) در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، فرمود شاه باید برود و همین طور هم شد، امروز نیز آمریكا در مسیر فروپاشی قرار گرفته است و تهمت های ناروای رئیس جمهور آن در نهایت موجب شكست خودشان خواهد شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا جمعه گذشته، به رغم آنكه آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به برجام تایید كرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن علیه تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نكرد.
رئیس جمهور آمریكا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت: ما سپاه را تحت فشار قرار خواهیم داد؛ من به وزارت خزانه داری اجازه می دهم كه سپاه را تحت تحریم بیشتر قرار دهد و از متحدانمان می خواهم كه با ما همراه شوند.
* مروری كوتاه بر زندگی شهید سیدمصطفی خمینی
سید مصطفی خمینی، اولین فرزند امام خمینی در 21 آذر 1309 دیده به جهان گشود. او از همان سنین كودكی تحت تأثیر محیط زندگی خانوادگی خود كه به طور كامل مذهبی و علمی بود، رشد كرد و تحصیل را از مكتبخانه‏های محلی شروع كرد و پس از فراگیری آموزش های دورۀ ابتدایی در مدارس دولتی، به حوزۀ علمیۀ قم وارد شد و به فراگیری علوم و تحصیلات حوزوی پرداخت.
او پس از گذراندن دوره‏های مقدماتی، سطح و خارج در 27 سالگی به درجۀ اجتهاد نایل آمد و در كنار تحصیل و تدریس، تألیف را نیز شروع كرد كه تا پایان حیاتش هیچ گاه متوقف نگردید و آثار متعددی را به یادگار گذاشت.
سید مصطفی با تأثیرپذیری از محیط حوزۀ علمیه قم و شخصیت و دیدگاه های امام‌خمینی(ره) به فعالیت های سیاسی نیز روی آورد و با شروع نهضت امام خمینی(ره) به‌طور جدی وارد آن شد و در مقاطع مختلف نهضت در ایران، تبعید در تركیه و ادامۀ ‌تبعید در عراق تا اول آبان 1356 كه به صورت مشكوكی درگذشت؛ به فعالیتهای‌سیاسی خود ادامه داد و به عنوان یكی از اركان نهضت اسلامی، فعالیت های دامنه‏داری را انجام داد.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی