سنندج - ايرنا - اشتغال، مناسب سازي معابر و احداث سالن ورزشي ويژه نابينايان از مهمترين خواسته هاي نابينايان و كم بينايان شهرستان بانه است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، نابينايي از جمله معلوليت‌هايي است كه برخي انسان ها با آن دسته و پنجه نرم مي كند و محدوديت ‌هاي مختلفي در جامعه دارد و به همين دليل اين دست از افراد با مشكلات خاصي رو به‌ رو هستند.
نابينان و كم بينايان بخشي از جامعه هستند كه همواره با مشكلات زيادي به لحاظ امكانات رفاهي، آموزشي و ورزشي مواجه هستند و با وجود اين مشكلات تلاش مي كنند كه از يادگيري و فعاليت هاي اجتماعي از ديگر اقشار جامعه عقب نمانند.
در بانه حدود 120 نفر نابينا و كم بينا وجود دارد كه تعداد زيادي از اين افراد بر اثر انفجار مين هاي باقي مانده از جنگ هشت ساله ايران و عراق دچار اين مشكل شده، تعدادي به صورت مادرزادي و تعدادي هم براثر بيماري هاي مختلف دچار نابينايي و كم بينايي شده اند.
نابينايان و كم بينايان بانه در فعاليت هاي ورزشي، فرهنگي و هنري بويژه موسيقي فعاليت مي كنند و با تلاش آنها هر سال جشنواره سراسري موسيقي نابينايان و كم بينايان كشور در اين شهر برگزار مي شود.
تيم گلبال نابينايان و كم بينايان بانه مقام اول كشور را دارد و هفت سال متوالي در سطح استان كردستان رتبه نخست را كسب كرده است، اين تيم سال 95 به مقام قهرماني ليگ دسته يك كشور و امسال قهرمان استان كردستان شد.
هشت نفر از نابينايان شهر بانه عضو تيم گلبال و تعدادي از نابينايان علاقمند در زمينه موسيقي فعاليت مي كنند و 60 نفر نابينا و كم بينا نيز عضو انجمن نابينايان بانه هستند.
يكي از نابينايان بانه ايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ضمن تقدير از اقدامات شهرداري و شوراي شهر براي مناسب سازي معابر شهري گفت: در 2 سال اخير شهرداري و شوراي شهر با همكاري انجمن نابينايان در زمينه مناسب سازي معابر تلاش زيادي كردند و بخش زيادي از پياده روهاي مركزي شهر مناسب سازي شد.
حيدر نادري افزود: نابينايان با وجود محدوديت هاي زياد، ولي در زمينه فرهنگي و هنري فعال هستند و در تحصيل هم به موفقيت هاي زياد دست يافته اند بطوريكه تعدادي از نابينايان بانه ايي در دانشگاه ها تدريس مي كنند.
وي با ابراز رضايت از فضاي شهري بانه براي تردد نابينايان اظهار كرد: با اقداماتي كه شهرداري براي مناسب سازي معابر انجام داده نابينايان نيازي به همراهي كسي در ترددهاي درون شهري ندارند و به تنهايي در سطح شهر رفت و آمد مي كنند.
نادري نابينايي خود را ناشي از تنبلي چشم و عدم توجه به اين عارضه در سنين كودكي دانست و گفت: از يك سالگي نابينا شدم و با وجود تلاش پزشكان نتوانستم بينايي ام را دوباره بدست بياورم.
وي يادآور شد: يك سالن مناسب ورزشي براي نابينايان در بانه وجود ندارد و سالن ورزشي موجود نيز در زمان محدودي در اختيار اين قشر قرار مي گيرد و با توجه به اينكه تيم گلبال نابينايان بانه از تيم هاي مطرح كشوري است و چند مقام قهرماني كسب كرده بايد سالن ورزشي مناسبي در اختيار اعضاي اين تيم قرار گيرد.
نادري از بهزيستي نيز خواست به قشر نابينايان توجه بيشتر و خاصي داشته و امكانات لازم را در اختيار نابينايان و كم بينايان براي رشد و شكوفايي استعدادهاي آنها قرار دهد.
پدر يكي ار نابينايان هم معتقد است: نابينايي دخترم به صورت مادرزادي است و در يك ماهگي متوجه شديم او نابينا است.
عمر شايان افزود: فضاي منزل ما مناسب شرايط دخترم نيست و هنگام رفت و آمد در خانه مشكل دارد كه هنوز تنوانسته ام فضاي خانه را طوري طراحي كنم كه بتواند بدون كمك ما كارهاي خود را انجام دهند.
وي اظهار كرد: دخترم علاوه بر نابينايي با عفونت در ناحيه فك و گردن هم مواجه است و هر سال بايد 2 بار تحت عمل جراحي قرار گيرد كه اين عمل ها هزينه هاي زيادي دارد كه توان تامين آن را ندارم.
شايان با بيان اينكه تاكنون تنها بهزيستي به ما كمك كرده كه آن هم كفاف هزينه هاي دخترم را نمي دهد، گفت: پسرم تنها نان آور خانواده است كه اكنون به خدمت سربازي رفته و خودم هم توان كار كردن ندارم.
مسئول انجمن نابينايان و كم بينايان بانه نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در حوزه مناسب سازي معابر اقداماتي انجام شده اما هنوز با خواسته هاي معلولان و نابينايان همخواني ندارد.
هادي همت كه در 14 سالگي بر اثر انفجار مين بينايي خود را از دست داده است، افزود: خط كشي كه ويژه معلولان و نابينايان در معابر اجرا شده در برخي خيابان ها به تير چراغ برق و يا ديوار منتهي مي شود و نياز به اصلاح دارد.
وي اظهار كرد: مناسب سازي معابر براي معلولان و نابينايان در خيابان هاي اصلي شهر بانه انجام شده ولي در معابر فرعي شهر هنوز اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
همت يادآور شد: معلولان و نابينايان همانند ديگر اقشار جامعه نياز به اشتغال دارند در حاليكه در بانه به اشتغال نابينايان و كم بينايان در بخش دولتي و خصوصي توجه چنداني نشده است.
وي افزود: با توجه به موفقيت هاي كه نابينايان بانه در زمينه وزرشي كسب كرده اند ضروري است يك سالن ورزشي ويژه نابينايان در اين شهر احداث شود.

سرپرست شهرداري بانه در خصوص مشكلات (تير چراغ برق) سر راه تردد معلولان و نابينان در برخي معابر شهري گفت: اداره برق بايد تير برق ها را در گوشه اي از خيابان يا جايي نصب كند كه براي عابرين پياده بويژه معلولان و نابينايان ايجاد مزاحمت نكند.
ولي الله احمدي اظهار كرد: با وجود مكاتبات زياد انجام شده در بحث نصب و جابجايي تيرهاي برق در معابر عمومي، شركت برق شهرستان بانه تاكنون در اين زمينه اقدامي انجام نداده است.
وي با بيان اينكه شهرداري بانه از ايده هاي معلولان براي مناسب سازي معابر استقبال مي كند، افزود: در جلسات مختلف با معلولان و نابينايان از آنها خواسته ايم ايده ها و طرح هاي خود را براي مناسب سازي معابر شهري اعلام كنند تا در هنگام مناسب سازي و اجراي طرح هاي عمراني از اين ايده ها و طرح ها در راستاي اصلاح معابر استفاده كنيم.
احمدي تاكيد كرد: البته انجمن معلولان و نابينايان شهر نيز هنوز ايده و طرحي در ايتن خصوص به شهرداري ارائه نكرده اند اما تا جاي كه امكان داشته در معابر عمومي مناسب سازي براي تردد معلولان و نابينايان انجام شده و در ايجاد معابر جديد هم اين شرايط لحاظ خواهد شد.
وي ادامه داد: در بسياري از مسيرها كف خوابه هاي كه مانع عبور و مرور عابرين شده بود را حذف كرديم و اكنون 80 درصد مشكل مناسب سازي معابر براي تردد معلولان و نابينايان اصلاح شده است.
سرپرست شهرداري بانه اضافه كرد: در 2 سال اخير اكثر پياده روها مناسب سازي و هم سطح شده و در تقاطع ها هم رمپ ويژه براي عبور معلولان تعريف شده است.
رئيس شركت توزيع نيروي برق بانه نيز در خصوص جانمايي برخي تيرهاي برق به خبرنگار ايرنا گفت: بسياري از معابر عمومي شهر بانه كم عرض هستند و گاهي مجبوريم تيرهاي برق را در نقاطي نصب كنيم كه كم عرض است و براي تردد عابرين پياده ايجاد مزاحمت مي كند.
ارسلان محمدي تاكيد كرد: با توجه به افزايش مصرف برق شبكه هاي توزيع در بانه روز به روز در حال افزايش است و راه اندازي شبكه هاي زميني كه امكاني سهل تر براي انتقال برق است، چهار برابر شبكه هاي هوايي هزينه دارد.
وي افزود: البته براي اجراي شبكه هاي زير زميني با مشكلات زيادي نيز مواجه هستيم و گاهي در اجراي اين شبكه ها با تاسيسات زير زميني برخورد مي كنيم كه اجراي كار را چندين برابر سخت مي كند.
23 مهر روز جهاني نابينايان بود.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج واقع است.
خبرنگار: زينب طلايي ** انتشار: مجيد سليماني
7469/9102