زنجان - ايرنا - به گفته معاون امورتوسعه و پيشگيري بهزيستي استان زنجان، اجراي طرح غربال گري تنبلي چشم كودكان سه تا 6 سال در پايگاههاي غير دايمي اين استان از امروز / اول آبان / آغاز شده و تا پايان همين ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ايرنا، تنبلي چشم يكي از شايع ترين دلايل كم بينايي شديد و نابينايي در ايران است كه قابل پيشگيري و درمان بوده و همه ساله توسط مربيان مهدهاي كودك ، رابطان بهداشت مربيان پيش دبستاني كه آموزش هاي لازم را ديده اند در پايگاه هاي غربال بينايي انجام مي شود.
گل نسا آقامحمدي روز يكشنبه در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: تشخيص تنبلي چشم به موقع مانع از ابتلا كودكان به نابينايي مي شود و اين موضوع از ابعاد مختلف اهميت دارد.
وي اظهار كرد: تنبلي چشم به طور معمول در سنين زير 6سال ايجاد مي شود و خوشبختانه در صورت تشخيص بهنگام براحتي قابل درمان و پيشگيري است.
به گفته آقا محمدي، مهمترين عوامل به وجود آورنده تنبلي چشم اشكالات مادرزادي در ساختمان چشم ، استرابيسم و آستيگماتيسم بوده و در اين ميان پيشگيري در سه سطح انجام مي شود.
معاون امور توسعه و پيشگيري بهزيستي استان زنجان ادامه داد: در سطح اول ،غربال توسط افرادي انجام مي شود كه بصورت تئوري و عملي آموزش ديده و با استفاده از چارت يا دستگاه و در شرايط استاندارد براي غربال كودكان اقدام مي كنند.
وي بيان كرد: در سطح دوم نيز كودك ارجاعي (مشكوك شناسايي شده در سطح اول )، توسط اپتومتريست مورد معاينه قرار مي گيرد و چنانچه بيمار تشخيص داده شود، تحت درمان لازم قرار مي گيرد و اگر نياز به معاينه و درمان تخصصي داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده شده و توسط چشم پزشك معاينات دقيق تري انجام مي گيرد.
آقا محمدي افزود: طي 21 سال گذشته پايگاههاي غربال براي شناسايي كودكان داراي تنبلي چشم در استان زنجان فعال شده و زمان پيشگيري از تنبلي چشم سن زير 6 سال است در صورتي كه اين زمان سپري شود، آسيبهاي مادي و روحي بسياري براي فرد و خانواده را به دنبال خواهد داشت .
وي خاطر نشان كرد: والديني كه داراي فرزندان سه تا 6 سال هستند، مي توانند براي غربال تنبلي چشم كودكان خود با در دست داشتن شناسنامه به پايگاههاي غربالگري در استان يا شهرستان محل سكونت خود مراجعه و از بروز نابينايي و كم بينايي فرزندان خود پيشگيري كنند.
به گزارش ايرنا ، سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان غربال شده اند كه از اين تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسايي شده و تعداد 4 هزار و 48 نفر به مراكز بينايي سنجي ارجاع داده شده اند.
بر اساس اعلام سازمان بهزيستي استان هم اكنون 360 پايگاه غير دائمي، شامل مهدهاي كودك ، پيش دبستاني ها،خانه هاي بهداشت روستايي و برخي پايگاه هاي سلامت براي اجراي سنجش بينايي كودكان در نظر گرفته شده است.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامي *** انتشار: اسماعيل جهانبخش