تهران - ایرنا- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت اتصال شبكه ریلی به مراكز بار گفت: در 4 سال گذشته میزان حمل بار با شبكه ریلی 25 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سعید محمدزاده» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: پیش از این، میزان حمل بار با قطار بطور متوسط بین 31 تا 33 میلیون تن بود اما در حال حاضر به 40 میلیون تن رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه 22 هزار واگن باری در كشور وجود دارد، افزود: برای رسیدن به حمل 195 میلیون تن بار در سال با قطار باید 28 هزار واگن باری خریداری شود.
وی افزود: البته در 3 سال گذشته 2 هزار واگن باری وارد ناوگان ریلی شده و ساخت 6 هزار واگن با فاینانس شركت روسی با شركت های ایرانی نیز در دستور كار قرار گرفته است.
مدیرعامل راه آهن یادآورشد: همزمان با افزایش میزان حمل بار توسط شبكه ریلی كشور، حق دسترسی شركت های ریلی به شبكه از 57 درصد به 23 درصد كاهش یافته و هرچه میزان حمل بار با ریل افزایش داشته باشد راه آهن تعرفه حق دسترسی به شبكه را باز هم كاهش خواهد داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: برای تأمین لكوموتیو با همكاری شركت‌های مپنا و زیمنس آلمان 150 لكوموتیو دیزل وارد بخش ناوگان باری كشور شده است و باید 150 لكوموتیو دیگر توسط بخش خصوصی وارد ناوگان ریلی كشور شود.
محمدزاده گفت: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی باید در پایان برنامه ششم سهم شبكه ریلی كشور در حمل بار به 30 درصد افزایش یابد و با توجه به برنامه ریزی دقیق در راه آهن به نظر این هدف در پایان برنامه ششم توسعه قابل دسترسی خواهد بود.
مدیرعامل راه آهن با بیان این كه در كشور سالانه حدود 260 میلیارد تن كیلومتر بار حمل می‌شود كه 27 میلیارد تن كیلومتر آن سهم راه‌آهن است، گفت: با توجه به صرفه جویی در مصرف سوخت، صیانت از محیط زیست و زیر ساخت های حمل ونقل همه ما وظیفه داریم نسبت به انتقال بار از جاده به شبكه ریلی را تسهیل كنیم.
مدیرعامل راه‌آهن تأكید كرد : به همین منظور قطارهای برنامه‌ای برای حمل بار در چند سال اخیر 4 برابر شده و از بندر شهید رجایی به منطقه آپرین تهران و یا ابومسلم خراسان بار كانتینری با قطارهای باری در بازه زمانی 40 تا 50 ساعت جابه‌جا می‌شود.
وی با اشاره به میزان بار معدنی در كشور گفت: سال گذشته 60 میلیون تن بار معدنی در كشور وجود داشت كه شبكه ریلی موفق شد 20 میلیون تن آن را جابه‌جا كند در حالی كه شبكه ریلی ظرفیت جابجایی 20 میلیون تن دیگر معدنی را داشت.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این كه هم اكنون 35 میلیارد دلار طرح توسعه فولادی در كشور وجود دارد یادآورشد: مقرر است تا سال 1404 بیش از 210 میلیون تن بار معدنی از این طرح های فولادی در سطح كشور جابجا شود و اگر 140 میلیون تن آن توسط حمل ونقل جاده ای جابجا شوند مابقی می تواند توسط شبكه ریلی حمل شود.
وی اظهارداشت: برای توسعه شبكه ریلی كشور هم اكنون عملیات دو خطه كردن مسیر بافق - اصفهان در دستور كار ما قرار گرفته كه هم اكنون در بخش زیرسازی 85 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و امسال تلاش می‌كنیم تا 250 كیلومتر از این مسیر را به صورت دوخطه افتتاح كنیم.

** برنامه راه آهن در حوزه حمل مسافر
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نوسازی ناوگان ریلی در بخش مسافری در دستور كار ما قرار گرفته به طوری كه در دو سال گذشته در دو مرحله تمام واگن های بالای 45 و 50 سال از رده خارج شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه مسافری توسعه قطارهای حومه ای یكی از اهداف مهم ما در راه آهن است تا با افزایش تعداد قطارهای حومه ای در اطراف تهران و سایر كلانشهرها از ورود خروج خودروهای اضافی به این كلانشهرها جلوگیری شود.
به گفته وی، در بسیاری از كشورهای جهان سهم قطارهای حومه ای از حمل‌ و نقل ریلی عمومی 30 درصد و حتی در برخی كشورهای اروپایی 50 درصد است در حالی كه سهم یك درصدی ما به حدود دو درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان كرد: در سال گذشته در مجموع 23 میلیون مسافر با شبكه ریلی جابجا شدند كه سهم قطارهای حومه ای 5.5 تا 6 میلیون نفر بود و انتظار داریم با تشكیل شركت قطارهای حومه ای در راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا سال 1400 سهم قطارهای حومه‌ای در جابجایی مسافر به 4 میلیون مسافر برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان كرد: هم اكنون به طور متوسط روزانه بیش از یك میلیون مسافر با بیش از 500 هزار خودرو سواری وارد تهران و یا از آن خارج می شوند و اگر این ظرفیت به قطارهای حومه ای منتقل شود در مصرف سوخت و حفظ محیط زیست شاهد صرفه جویی های بزرگی خواهیم بود، ضمن این كه اساسنامه شركت قطارهای حومه ای از طریق وزارت راه وشهرسازی به هیات وزیران ارسال شده است.
محمدزاده اظهارداشت: برای تأمین ناوگان قطارهای حومه‌ای نیز مقرر شده با همكاری تولید كنندگان داخلی با مشاركت كره ای ها ریل‌باس‌های مورد نیاز كه حدود 700 میلیون یورو ارزش دارد وارد كشور تا در اطراف كلانشهرها مورد استفاده قرار گیرد.
وی با شاره به قرارداد برقی كردن مسیر تهران - مشهد با سرعت بیش از 200 كیلومتر در ساعت گفت: انتظار داریم با توجه به نهایی شدن این قرارداد 1.8 میلیارد دلاری ال ‌سی( اعتبار نامه یا اعتبار اسنادی) آن تا دی ماه سال جاری بازگشایی شود و مطالعات برقی شدن این مسیر توسط مشاور در حال انجام است.
به گفته وی، از طرفی برای احداث مسیر 420 كیلومتری ریلی قطارهای سریع السیر در مسیر تهران - قم - اصفهان این قطار از ایستگاه مركزی راه آهن تهران به فرودگاه امام (ره) و پس از آن به ایستگاه مركزی شهر قم و اصفهان ادامه یابد و در هم اكنون در حال ساخت زیرسازی این پروژه هستیم.

** تاكنون شركت ذوب آهن نتوانسته ریل ملی تولیدی را تحویل راه آهن دهد
محمد زاده در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان در دستور كار قرار گرفته و راه آهن با تامین 100 میلیارد تومان، آمادگی خرید 40 هزار تن از این ریل را دارد، اما تاكنون ذوب آهن نتوانسته تولید ریل ملی را به راه آهن تحویل دهد.
به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی، مشكل ذوب آهن نحوه تامین مالی خرید ریل ملی است تا با ارائه مدل مالی و تامین فاینانس آن بتواند نسبت به عرضه این ریل به خریداران اقدام كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در باره خط آهن 35 كیلومتری شلمچه تا بصره برای تكمیل خط آهن ایران تا كربلا نیز گفت: با وجود هماهنگی های لازم، عراق نتوانسته سهم خود را در این مسیر ریلی در داخل خاك این كشور عملیاتی كند، هرچند كه دولت ایران موافقت كرده ساخت یك پل بزرگ بر روی اروند رود را به ارزش 150 میلیارد تومان برعهده بگیرد .
وی گفت: در حالی كه برای عزیمت قطارهای مسافری از ایران به كربلا می توان از این مسیر ریلی در داخل خاك عراق استفاده كرد، اما تاكنون دولت عراق در این زمینه كاری انجام نداده و وزارت راه و شهرسازی اخیرا برای ساخت این مسیر ریلی 35 كیلومتری مذاكراتی را با بنیاد مستضعفان آغاز كرده است.
وی در پایان با اشاره به تشكیل كارگروه ریلی در سازمان بنادر و دریانوردی برای اتصال شبكه ریلی به بنادر كشور، گفت: در این زمینه همكاری ما با سازمان بنادر به خوبی پیشرفت داشته تا بتوانیم با برنامه ریزی مناسب و اتصال شبكه ریلی به بنادر كشور سهم حمل بار از بنادر توسط شبكه ریلی را به 45 درصد افزایش دهیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام 1108*1070* 6075*خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار: زهرا هجینی نژاد