گنبدكاووس - ایرنا - تعطیلی چندباره فرودگاه كلاله درشرق گلستان به هر دلیل كه باشد، مرثیه ای سوزناك برای مردم و مسئولان این خطه از ایران است كه باید برای آن چاره اندیشی شود.

فرودگاه شهرستان كلاله كه حدود نیم قرن قدمت دارد، به منظور استفاده اختصاصی یكی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی، درسال 1350 و در سه كیلومتری شمال غربی شهر كلاله و در زمینی به مساحت 315 هكتار تاسیس شد.
این فرودگاه پس از پیروزی انقلاب همچنان كاربری هواپیماهای سمپاش را داشت تا اینكه با صرف هزینه های میلیاردی، بار نخست درسال 1374 و بار دوم در سال 1391 باحضور رئیس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری درمسیر تهران - كلاله (هفته ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما به دلیل استقبال كم رنگ مسافران، پس از دو ماه فعالیت تعطیل شد.
فرودگاه كلاله پس از یك وقفه چهار ساله و برای بار سوم 28 مهر 1395 مجددا در این مسیر یعنی تهران - كلاله راه اندازی شد اما با وجود كاهش 50 درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت های دیگر، باز هم به دلیل استقبال كم رنگ مسافران در كمتر از دو ماه از آغاز فعالیت، مجددا با توقف پرواز و تعطیلی مواجه شد.
با این حال برخی مسئولان منطقه از فرمانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته تا استاندار، معاونین و مدیركل فرودگاه های استان گلستان و محمدرضا رضایی رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تماما در مراسم ها و سخنرانی های خود همچنان معتقد بوده و هستند كه فرودگاه كلاله ظرفیت خوبی برای توسعه و رونق منطقه شرق استان است و براین اساس برای بار چهارم پروازهای این فرودگاه را در 18 مرداد 96 مجددا در مسیر تكراری تهران - كلاله راه اندازی كردند.
پس از راه اندازی فرودگاه كلاله برای بار چهارم، مشكل اساسی استقبال كم مسافران، باز هم این فرودگاه را كه به قول برخی ها طلسم شده است، به تعطیلی موقت كشاند و امروز (اول ابان) رامین آذری مدیركل فرودگاه های استان گلستان خبر تعطیلی موقت پروازهای فرودگاه كلاله را پس از دو ماه فعالیت، به دلیل كاهش مسافران اعلام كرد.
وی در این خصوص به ایرنا گفت كه پروازهای این فرودگاه با ظرفیت زیر 50 درصد لود مسافر (ظرفیت هواپیما و تعداد مسافرین در هنگام پرواز) انجام می شد و این از لحاظ اقتصادی برای شركت طرف قرارداد به صرفه نبود و باعث شد تا پروازهای كلاله - تهران به طور موقت و تا بعد از ایام اربعین حسینی، لغو شود.
آذری ادامه داد: از هواپیماهای مسافربری 'آنتونف 74' فعال در مسیر تهران - كلاله در خط پروازی نجف از شهرهای دیگر كشور استفاده می شود.
با این حال هر چند بخت فرودگاه كلاله هر از چند وقت یك بار گشوده و پس از یكی دو ماه فعالیت مجددا بسته می شود، اما بخت فرودگاه گرگان هر روز بازتر از دیروز شده و بر تعداد پروازهای آن افزوده می شود.
آذری دراین خصوص نیز گفته است، هم اكنون در فرودگاه بین المللی گرگان درهفته 90 پرواز ورودی و خروجی در مسیرهای تهران، مشهد، كیش، زاهدان و نجف اشرف انجام می شود و قرار است 2 خط هوایی دیگر نیز در این فرودگاه بزودی راه اندازی شود.
اینكه چرا فرودگاه كلاله با این همه امكانات و زیرساخت هایی كه برای آن فراهم شده قادر به لود كردن 40 مسافر از حدود یك میلیون جمعیت ساكن درشرق استان گلستان در هر پرواز در مسیر تهران به كلاله نیست، معمایی است كه باید برای آن حل آن چاره اندیشی شود.
یكی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی در شرق گلستان معتقد است كه زمان پروازهای فرودگاه كلاله نه تنها مناسب نیست بلكه تعداد آن نیز كم است و به همین دلیل استقبال مسافران كم است.
وی كه خواست نامش در گزارش ذكر نشود به ایرنا گفت: علاوه بر این از فرودگاه كلاله با توجه به بافت قومیتی و جمعیتی شرق استان گلستان می توان در مسیرهای زاهدان و مشهد استفاده كرد.
سخنی كه فرماندار كلاله و رئیس فرودگاه كلاله نیز به آن اشاره داشتند و علت راه اندازی نشدن خط پروازی در مسیر مشهد و زاهدان را نداشتن تانكر سوخت رسان اعلام كردند.
نصرت برزگر فرماندار كلاله روز دوشنبه به ایرنا گفت: مشكل فرودگاه كلاله، نبود مخزن سوخت‌ رسان است تا هواپیماها با سوخت ‌گیری مجدد، بتوانند در مسیر مشهد و زاهدان پرواز داشته باشند.
وی با انتقاد از مدیریت فرودگاه های استان و شركت نفت گلستان كه یك ماه است با وجود نامه نگاری درخصوص ارسال تانكر سوخت رسان و تعهد اخلاقی در این خصوص، به درخواست فرمانداری كلاله توجه نكرده اند، افزود: با استقرار تانكر سوخت رسان، پروازهای كلاله به زاهدان و مشهد نیز راه اندازی می شود.
برزگر اما از خبر تعطیلی فرودگاه كلاله كه امروز از قول مدیركل فرودگاه های استان در برخی رسانه های گروهی منعكس شده، نیز غافلگیر شد و گفت: فعالیت فرودگاه كلاله در دور جدید كه از نیمه دوم مرداد ماه امسال آغاز شد، طبق برنامه قرار بود به مدت سه تا چهار ماه ادامه یافته و برای استمرار پروازهای آن برنامه ریزی شود.
همچنین رئیس فرودگاه قدس كلاله نیز چند روز پیش در گفت و گو با ایرنا تاخیر در ارسال تانكر سوخت رسان هواپیما از فرودگاه مركز استان به این شهرستان را مانع برقراری پروازهای كلاله - زاهدان دانسته بود.
عبدالخلیل صادقی با اشاره به آماده بودن جایگاه سوختگیری هواپیما در فرودگاه كلاله گفته بود: با وجود قول مساعد مسئولان استانی برای تامین و حمل تانكر سوخت رسان از گرگان به كلاله و نصب آن در جایگاه سوخت، اما تاكنون این وعده ها محقق نشده است.
وی ادامه داده بود: با تامین این تانكر سوخت رسان، خط پروازی كلاله به زاهدان و بالعكس در كوتاهترین زمان راه اندازی و جمع زیادی از مسافران منطقه از خدمات این خط هوایی بهره مند می شوند.
بااین حال و به گفته برخی افراد آگاه و محلی، انتقادات مسئولان شهرستان كلاله از مدیریت فرودگاه های استان گلستان در ارسال نكردن تانكر سوخت رسان درتعطیلی موقت فرودگاه كلاله بی تاثیر نبوده است.
فرودگاه كلاله برای استمرار پروازها و نقش آفرینی در توسعه و رونق اقتصادی منطقه، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح در مسیرهای پروازی است كه مسافر دارد و گرنه برقراری هراز چند گاه پرواز در مسیر تهران - كلاله با توجه به اینكه افراد كمتری از منطقه شرق گلستان به مقصد تهران و از طریق هوایی و فرودگاه كلاله اقدام می كنند، ره به جایی نمی برد و تجربه شكست خورده ای است كه چندین بار تكرار شده است.
فرودگاه كلاله كه به گفته فرماندار این شهرستان، تاكنون میلیاردها ریال برای تكمیل و تجهیز بخش های فنی و پروازی آن از بیت المال كشور هزینه شده، اكنون با لغو مكرر پروازها هرچند به صورت موقت، بلااستفاده می ماند و این وجهه خوبی در نزد مردم ندارد.
هم اكنون فرودگاه كلاله دارای بسیاری از زیرساخت های لازم برای نشست و برخاست هواپیماهای بدنه متوسط شامل باند به طول 2 كیلومتر و عرض 30 متر، دستگاه كمك ناوبری NDB، برج مراقبت پرواز و ساختمان اداری، تكنیكال بلاك و آتش نشانی، پایانه كوچك مخصوص مسافران اختصاصی و پاركینگ هواپیما می باشد.
شهرستان كلاله با افزون بر 130 هزار نفر جمعیت درشرق گلستان واقع است.
/3039/1860
گزارش : علی لكزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری