سبزوار - ایرنا- رئیس دانشگاه حكیم سبزواری اعلام كرد:‌ تاریخ بیهقی نوشته 'ابوالفضل بیهقی' مملو از اندرز، اخلاق و عبرت است و ثبت این اثر ارزشمند تاریخی در میراث فرهنگی یونسكو پیگیری می شود.

به گزارش ایرنا، جواد حدادنیا روز دوشنبه در هفتمین همایش ملی بزرگداشت بیھقی در سبزوار افزود: این كتاب تاریخی متعلق به جامعه جهانی است و ثبت آثار فرهنگی نقش مهمی در پاسداری از سرمایه های معنوی كشور دارد.
وی ادامه داد: ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر فارسی، نقش مهمی ماندگاری زبان فارسی دارد و نامگذاری یك روز در تقویم كشور در انتظار تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
حدادنیا افزود: مهم ترین ویژگی كتاب تاریخ بیهقی، حقیقت گویی است كه بدون هیچ واهمه ای موضوعات مختلف را بیان كرده است.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران نیز در این همایش گفت: ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی، شخصیت مشترك میان كشورهای فارسی زبان منطقه است و وجود این شخصیت تاریخی، پیوند عمیقی از لحاظ فرهنگی میان ایران و افغانستان ایجاد كرده است.
شفیق شرق افزود: برگزاری مراسم بزرگداشت، نقش مهمی در شناسایی ابعاد مختلف شخصیت ابوالفضل بیهقی به جهانیان دارد و كشورهای فارسی زبان باید هرساله در روز اول آبان ماه مراسم بزرگداشت پدر نثر فارسی را برگزار كنند.
وی با اشاره به تاثیرگذاری كتاب تاریخ بیهقی در ایجاد وحدت میان كشورهای افغانستان و ایران، گفت: این 2 كشور دارای فرهنگ و تاریخی مشترك هستند و در تاریخ زبان و ادبیات فارسی، دانشمندان و شخصیت های ادبی بزرگی در كشورهای افغانستان و ایران وجود دارند.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان گفت: با برجسته سازی نقاط مشترك فرهنگی میان كشورهای فارسی زبان، توطئه كشورهای استكباری در ایجاد اختلاف بین این كشورها از بین می رود.
وی، پاسداری از فرهنگ دیرینه كشورها را مهم ترین عامل در جلوگیری از نابودی فرهنگ ها دانست و افزود: پاسداری نكردن از فرهنگ غنی ما، سبب می شود كه كشورهای غربی و استعمارگر بر ما غلبه فرهنگی پیدا كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه اراك نیز گفت: تاریخ نگاری ایران اسلامی با نگارش ابوالفضل بیهقی آغاز می شود و این شخصیت ادبی با زبانی شیوا، تاریخ ایران را از مرحله حماسی به سمت شیوه داستانی سوق داده است.
ابوالفضل هری با بیان اینكه كتاب بیهقی روایتگری تاریخ زنده ایران است، افزود: فرهنگ ما با تاریخ نگاری ابوالفضل بیهقی وارد عرصه زمان شد كه وی در آن تمامی رویدادهای دوران خود را به آیندگان منتقل كرده است.
وی ادامه داد: نثر بیهقی جدا از ویژگی های تاریخی صرف، به عنوان نثری زنده و پویا مورد توجه است و با مطالعه تاریخ بیهقی، صفحات تاریخ برای انسان زنده می شود چرا كه ویژگی نمایشنامه ای بودن در این نثر دیده می شود.
هفتمین همایش ملی بزرگداشت بیھقی از امروز به مدت 2 روز با حضور رایزنان فرهنگی كشورهای افغانستان و تاجیكستان و شماری از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سبزوار در حال برگزاری است.
ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده كتاب تاریخ بیهقی، از مورخان دوره غزنوی است كه در سال 385 قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار امروزی) متولد شد.
وی بعد از كسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشكان به كار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد كه تا عصر عزالدوله عبدالرشید در سال 440 قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی **‌ انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
8145/5132