قصرشيرين- ايرنا- فرماندار قصرشيرين گفت: تمام تلاش ها معطوف به تامين امنيت و رفاه حال زائران اربعين حسيني است و همه ظرفيت ها را براي تحقق اين مهم به كار گرفته ايم.

فرامرز اكبري روز دوشنبه در حاشيه برگزاري جلسه ستاد اربعين استان كه با حضور استانداران كرمانشاه و ديالي عراق در مرز خسروي برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: زيرساخت هاي بسيار خوبي در قصرشيرين و مرز رسمي خسروي از سوي دستگاه هاي مختلف ايجاد شد و هم اكنون علاوه بر مرز خسروي، اقدام هايي نيز در مرز منذريه براي آماده سازي زيرساخت هاي عزيمت زائران و خدمات رساني به آن ها صورت گرفته است.
وي اظهار كرد: طبق تفاهم نامه صورت گرفته بين وزيران كشور جمهوري اسلامي ايران و عراق، خسروي يكي از مرزها براي تردد زائران اربعين حسيني تعيين شد كه اقدام هاي بسيار خوبي براي ايجاد بسترهاي پذيرش و عزيمت زوار در اين مرز انجام شده است.
فرماندار قصرشيرين بيان كرد: همسو با اين تفاهم نامه، نشستي بين استانداران ديالي و كرمانشاه نيز برگزار شد كه 2 طرف اعلام آمادگي كردند كه تردد زائران از مرز خسروي - منذريه به عتبات عاليات انجام شود.
اكبري ادامه داد: در نشست امروز ستاد اربعين استان كرمانشاه در مرز خسروي نيز استاندار ديالي از استقبال مردم اين استان از زائران اربعين خبر داد و ابراز اميدواري كرد تردد زائران ايراني به عتبات عاليات بدون كوچكترين مشكلي از اين مرز انجام شود.
فرماندار خانقين استان ديالي عراق نيز گفت: از آمادگي كاملي براي ميزباني زائران ايراني اربعين حسيني برخورداريم.
محمد ملاحسن، افزود: همه توان خود را براي تامين امنيت و خدمات رساني به زائران اربعين حسيني به كار خواهيم گرفت و اميد است كه تردد زائران مايه خير و بركت براي استان ديالي و خانقين باشد.
وي از آمادگي براي هرگونه همكاري با قصرشيرين به منظور حمايت از زوار و خدمت رساني به آن ها خبرداد.
جانشين رييس ستاد اربعين استان كرمانشاه نيز از تلاش چند ماه براي آماده كردن مرز خسروي و زيرساخت هاي لازم براي تردد زائران از اين مرز رسمي خبر داد.
جعفر همتي در جلسه ستاد اربعين استان كرمانشاه كه با حضور استانداران كرمانشاه و ديالي عراق در مرز خسروي برگزار شد، افزود: كميته هاي مختلفي در راستاي خدمات رساني به زائران تشكيل شد و براي عزيمت زائران به عتبات عاليات هيچ مشكلي وجود ندارد.
وي اظهاركرد: عبور روزانه 50 هزار تن از زائران از مرز خسروي و مساله تغذيه، اسكان، بهداشت و حمل و نقل اين زائران كار مشكلي است و با اين حال تمام توان خود را براي خدمت رساني شايسته به زوار به كار گرفته ايم.
وي گفت: زائران هفت استان كشور قرار است از مز خسروي عازم عتبات عاليات شوند و از اين رو تامين امنيت منطقه به منظور رفاه حال زائران مهم ترين خواست ما از طرف عراقي است.
قبل از بسته شدن موقت مرز خسروي ، روزانه سه هزار زائر از اين معبر رسمي به عراق و داخل كشورمان تردد مي كردند كه از اين تعداد يك هزار و 500 زائر عراقي وارد ايران مي شدند و به همين تعداد نيز زائران ايراني به عتبات عاليات سفر مي كردند.
طبق تصميم ستاد مركزي اربعين قرار است امسال 500 هزار تن از زائران كشورمان و زائران اتباع خارجي از مرز رسمي خسروي در ايام اربعين حسيني به كربلاي معلا عزيمت كنند.
شهرستان قصرشيرين داراي 14 واحد اقامتي شامل هتل و مهمانپذير درجه يك تا سه با 322 اتاق و يك هزار و 200 تخت است كه بيشتر اين اماكن در اوايل دهه 80ساخته شده است تا زائران عتبات عاليات در مسير تردد خود به عراق يك شب را در اين منطقه مرزي اقامت داشته باشد.
مرز خسروي نزديكترين نقطه از كشورمان به بغداد، كربلا، كاظمين و سامراست كه اين مرز رسمي تا بغداد پايتخت كشور عراق 190، نجف 380، كربلا 300، كاظمين 203 و تا سامرا 326 كيلومتر فاصله دارد.
عمليات ساخت پايانه بين المللي مرز خسروي از سال 77 در نقطه صفر مرزي آغاز شد و اين مجموعه در سال 81 با 75 ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري رسيد.
قصرشيرين با 27 هزار تن جمعيت در غرب كرمانشاه، بيش از 186 كيلومتر مرز مشترك با عراق دارد و در امتداد اين مرزهاي طولاني 2 مرز رسمي خسروي و پرويزخان قرار دارد كه اولي هم مرز با حوزه حكومت مركزي (بخش عربي) و دومي هم مرز با اقليم كردستان عراق است.
مرز خسروي در 20 كيلومتري شهر قصرشيرين واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنين باباخاني ** انتشار دهنده:علي مولوي