تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷

روزنامه ایمان قم در شماره روز دوشنبه اول آبان ماه گزارشی با عنوان«كمبود شدید دكه های مطبوعاتی در شهر قم» را منتشر كرد.

در این مطلب می خوانیم:
زیبنده شهر فرهنگی قم نیست كه در هسته مركزی این شهر كه محل تردد طلاب و روحانیون ، دانشجویان و كارمندان ، كسبه و اقشار مختلف است، هیچ كیوسك روزنامه فروشی وجود نداشته باشد .مسئولان شهری و فرهنگی باید در این خصوص چاره اندیشی كنندو نسبت به ایجاد مراكز عرضه مطبوعات درهسته مركزی و و دیگر نواحی و مناطق و شهرك ها وشهرهای تابعه اقدام نمایند. .
كیوسك های روزنامه فروشی یكی از مهمترین مراكز عرضه مطبوعات، روزنامه ها و محصولات فرهنگی است كه علی رغم برگزاری برخی نشست ها و جلسات و نیز تصمیم گیری ها بهبودی در وضعیت این دكه ها به وجود نیامده و موجب نارضایتی مردم، مدیران روزنامه ها و دكه داران استان قم شده است. قم به عنوان یكی از شهرهای فرهنگی و مذهبی و ام القری جهان اسلام شناخته شده است و مطبوعات، كتاب و محصولات فرهنگی نیز یكی از شاخصه های فرهنگی مهم محسوب می شود این در حالی است كه وضعیت مطبوعات در این استان به دلیل مشكلاتی در سیستم عرضه آن وجود دارد ، بسیاری از بخش های فرهنگی را تحت الشعاع قرار داده است.قم به دلیل وجود مراكز علمی، آموزشی و حوزوی از شهرهای مهم فرهنگی كشور به شمار می رود و همچنین وجود بارگاه ملكوتی حضرت فاطمه معصومه(س) نیز بستر حضور زایران زیادی را در این شهر فراهم كرده است كه این امر بستر اقدامات فرهنگی گسترده ای را ایجاد كرده كه كتاب و مطبوعات یكی از این اقلام تاثیرگذار فرهنگی است.با توجه به حضور طلاب از 98 كشور جهان، دانشجویان و زائران فراوان در قم باید از این فرصت برای گسترش فرهنگ دینی و اسلامی بهره برد و این امر مستلزم عرضه صحیح محصولات فرهنگی است.عرضه محصولات فرهنگی یكی از بخش های مهم در ارتقاء فرهنگ جامعه است كه محصولات و اقلام فرهنگی به راحتی و با تنوع بالا، برای مردم قابل دسترس باشد و روزنامه ها به عنوان یكی از این محصولات است كه متاسفانه چرخه عرضه و توزیع آن در قم به درستی نمی چرخد..

** سردبیر روزنامه ایمان: كمبود شدید دكه های مطبوعاتی در سطح شهرقم
قائم مقام مدیرمسئول و سردبیر روزنامه ایمان نیز دراین خصوص گفت: توسعه فعالیت های فرهنگی یكی از بخش های فعالیتی شهرداری است و اینكه روزنامه ها و دیگر مطبوعه های فرهنگی به اندازه دیگر اجناس، به وفور و سهل الوصول در دسترس عموم مردم باشد، از جمله فعالیت های فرهنگی است كه شهرداری باید در این بخش نیز اقدامات موثری انجام دهد.
حسین عبداللهی با اشاره به اینكه كمبود شدید دكه های روزنامه فروشی در سطح شهرقم احساس می شود اظهارداشت : كار فرهنگی درآمد و بازده مالی چندانی ندارد و نمی توان با فروش آنها اجاره بهای دكه ها را پرداخت كرد.
وی بیان كرد: با توجه به فرهنگی بودن شهر و تعدد مراكز فرهنگی در استان قم و تاثیرگذاری بالای این مراكز ،تعدد روزنامه ها، نشریات و مجلات تخصصی دسترسی راحت مردم به آن باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد چراكه نبود چنین فضایی و یا كمبود آن تاثیرگذاری فرهنگی را كم می كند.
قائم مقام مدیرمسئول و سردبیر روزنامه ایمان تاكید كرد: رفع مشكلات كمبود دكه های مطبوعاتی نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و همكاری در همكاری در سطوح بالا میان شهرداری و مسئولان فرهنگی استان است.عبداللهی یادآور شد: اگر این مشكلات در سطح شهر رفع نشود و محصولات فرهنگی در زمان و مكان درست آن به دست مردم نرسد مهمترین كارهای فرهنگی نیز انجام شود، تاثیر چندانی نخواهد داشت.
وی در پایان سخنان خود گفت : طرح مدونی در این زمینه تهیه كرده است و در صورت اعلام نیاز مسوولان آن را ارائه خواهم كرد.

** مدیر مسئول روزنامه 19 دی : باید در سیاست های اجاره دكه های مطبوعاتی در قم تجدید نظر شود
مدیر مسئول روزنامه 19 دی نیز در این خصوص گفت: وضعیت عرضه مطبوعات درهسته مركزی شهرقم بسیار ناگوار است.
مرتضی داستانی افزود: زمانی در هسته مركزی شهر قم كه عمده فعالیت ها و رفت و آمدها را دارد 10 دكه روزنامه فروشی بود ولی الان یك دكه هم وجود ندارد.وی تاكید كرد: شهرداری در همه جای شهر مجوز می دهد جز هسته مركزی شهر قم كه نیاز اساسی مردم و روزنامه ها است.وی در ادامه با اشاره به اینكه حتی برخی از دكه های مطبوعاتی به عرضه محصولات غیرمطبوعه می پردازند، گفت: تنها اسم این دكه ها به نام مطبوعات است ولی به كام دیگر محصولات تمام می شود.
داستانی عنوان كرد: برای برون رفت از این مشكل باید ساز و كار دیگری اندیشیده شود و اگر شهرداری تنها به فكر تامین منافع مالی خود باشد قطعا مسیر نادرستی را در حق مطبوعات رفته است و باید در سیاست های اجاره داری از دكه ها حتما تجدید نظر شود چراكه مطبوعات و محصولات فرهنگی برای دكه داران اصلا درآمدزا نیست.

**كاظمی مدیر توزیع نشریات استان قم : اجاره دكه های مطبوعاتی در قم بالاست
مدیر توزیع نشریات استان قم نیزدر این خصوص گفت: كمبود مراكز عرضه مطبوعات در استان قم به شدت احساس می شود و در سطح شهر دكه جز چند دكه كه به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد، دیده نمی شود.
محمد كاظمی افزود: مطبوعات با زحمت و هزینه زیاد تولید می شود، با هزینه گزاف چاپ شده و به استان های مختلف به صورت شبانه حمل و ارسال می شود تا صبح روزنامه ها روی دكه روزنامه فروشی ها در دسترس مردم قرار گیرد ولی متاسفانه در استان قم جایی برای توزیع وجود ندارد.وی تاكید كرد: حتی در مركز شهر نیز كه محل تردد مردم، طلاب، دانشجویان و دانش آموزان است هیچ دكه ای وجود ندارد و با توجه به تعداد كم دكه ها برای عرضه محصولات فرهنگی و روزنامه چطور می توان انتظار داشت كه مردم تمایل بالایی به مطالعه و خرید روزنامه داشته باشند.
وی بیان كرد: در حال حاضر برخی كتابفروشی ها و سوپرماركتی ها اقدام به فروش روزنامه ها می كنند كه اولا این محل ها چندان شناخته شده و در دید مردم نیست و همچنین فروش و یا عدم خرید روزنامه ها اهمیتی برای این مغازه داران ندارد.
كاظمی عنوان كرد: روزنامه ها با هزینه های بالا برای این مغازه داران ارسال می شود ولی در نهایت جز فروش چند شماره از رونامه ها مابقی به دفتر روزنامه ها ارجاع داده می شود.
وی همچنین بر بالا بودن اجاره دكه های روزنامه فروشی تاكید كرد و گفت: هزینه های دكه ها از محل فروش روزنامه ها و محصولات فرهنگی تامین نمی شود بنابراین دكه داران كنار این محصولات، اجناس دیگری نیز عرضه می كنند.وی یادآور شد: نگاه شهرداری به این دكه ها كاملا تجاری است و فرقی میان این دكه های مطبوعاتی با دكه های غیرمطبوعاتی 72 تن در ورودی شهر وجود ندارد.كاظمی افزود: استان قم یك شهر فرهنگی است ولی متاسفانه به ا ندازه كافی دكه روزنامه فروشی ندارد این در حالی است كه برخی استان های كوچك همجوار استان از تعداد بالایی دكه مطبوعاتی برخوردارند.وی خاطر نشان كرد: همچنین اغلب دكه های مطبوعاتی تنها نام مطبوعات را یدك می كشندو به دلیل اجاره بهای بالای دكه آنها مجبورند دیگر محصولات و اقلام را برای فروش در دكه های خود عرضه كنند. وی در پایان سخنان خود به این نكته اشاره كرد كه فضاهای مجازی تاثیر منفی زیادی بر روی فعالیت مطبوعات، مجلات و روزنامه ها گذاشته است و روزنامه نیز برای ماندگاری و رقابت با دیگر رسانه ها باید اقدام به تهیه محتوای تولیدی، تخصصی و حرفه ای كنند.

** یكی از دكه دران قدیمی استان قم: اجاره دكه های مطبوعاتی در قم بالا است
برخی از دكه داران استان قم نیز با اعلام نارضایتی از وضعیت دكه ها خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسوولین امر به وضعیت آنها شدند.
محمد بهرامی راد یكی از دكه دران قدیمی استان قم گفت: به دلیل مشكلات زیاد دكه داری بسیاری از دكه داران این شغل را رها كرده و آن را تعطیل كرده اند.
وی بالابودن اجاره بهای دكه ها را یكی از مهمترین مشكلات آنان عنوان كرد و گفت: فروش محصولات فرهنگی به هیچ وجه جوابگوی كرایه بالای دكه ها نیست و دكه داران مجبور به فروش دیگران اقلام می شوند چراكه محصولات فرهنگی فروش چندانی ندارد.
وی یادآور شد: دكه داران مجبورند برای تامین كرایه دكه خود به شهرداری اقلام و محصولات دیگری نیز در دكه ها عرضه كنند در غیر این صورت نمی توانند اجاره بهای دكه خود را بپردازند.بهرامی خاطر نشان كرد: دكه داران تحت حمایت و پوشش هیچ نهاد و سازمانی نیستند و به دلیل كم بودن تعدادشان هیچ اتحادیه و صنفی نیز ندارند كه پیگیر مشكلات و خواسته هایشان باشد.وی با اشاره به قدیمی بودن برخی از دكه ها گفت: دكه مستقر در ابتدای خیابان 45 متری صدوق عمر بالایی دارند بطوری كه عمر این دكه ها از صاحب آن بیشتر است و رسیدگی خاصی نیز به آن نمی شود به طوری كه قدیمی ترین دكه دار استان قم در خیابان چهارمردان اكنون این دكه را تعطیل كرده است.

** یك شهروند قمی: مراكز عرضه مطبوعات دردسترس مردم نیستند
شهروند قمی نیز از وضعیت كمبود دكه های مطبوعاتی نیز گله مندند محمد قاسمی در این زمینه گفت: برای خرید یك روزنامه باید ساعتها وقت بگذاریم و نباید دكه مطبوعاتی در نزدیك خیابان مردم را بسیار به زحمت می اندازد.
وی خاطر نشان كرد: در دكه ها محصولات مختلفی عرضه می شود كه بعضی اوقات بسیار ضروری است ولی چون دكه مطبوعاتی در خیابان ما نیست كار را مشكل می كند.وی تاكید كرد: برای خرید ماهنامه و مجلات تخصصی باید یك ساعت وقت گذاشته و با صرف هزینه خود را به دكه مطبوعاتی برسانیم كه این سختی ما برای برای خرید شماره های بعدی آن منصرف می كند.
مریم سخایی یكی دیگر از شهروندان قمی گفت: گاهی خرید یك روزنامه خاص آنقدر دشوار است كه برای تهیه آن مجبور هستیم تا به دفتر آن روزنامه مراجعه كنیم.وی ادامه داد: در گذشته و چند سال قبل تعداد دكه های مطبوعاتی در سطح شهر بیشتر شده بود و روزنامه ها و مجلات به راحتی در دسترس مردم قرار می گرفت ولی اكنون بسیاری از آن دكه ها تعطیل شده است.

** ارشاد به تنهایی نمی تواند مشكلات دكه های مطبوعاتی را رفع كند
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این زمینه گفت: برای ساماندهی و نظم بخشی و صدور مجوزهای دكه های مطبوعاتی در حال مكاتبه با سازمان میادین شهرداری قم هستیم تا به وضعیت این دكه ها رسیدگی شود.
محمدجواد محرابی افزود: تاكنون 21 مجوز دكه مطبوعاتی به متقاضیان داده شده است ولی تعداد فعال این دكه ها به این میزان نیست و اغلب غیرفعال هستند.
محرابی تصریح كرد: بر اساس گزارش سازمان میادین 11 دكه به ارائه محصولات فرهنگی و مطبوعاتی می پردازند و 37 دكه نیز دكه غیرمطبوعاتی هستند..
وی با اشاره به تعاملات برقرار شده با سازمان میادین گفت: قرار است با مذاكراتی با دكه داران این دكه های غیرمطبوعاتی انجام شود تا این دكه ها نیز محصولات فرهنگی و مطبوعاتی را عرضه كنند در مرحله اول برای این اقدام با دكه داران مذاكره خواهد شد.
وی با اشاره به ساماندهی دكه های مطبوعاتی از دغدغه های این اداره كل است، تاكید كرد: عواید دكه ها باید به قدری باشد كه بتوان آنها را توسعه داد و این هدف نیاز به تدبیر و برنامه ریزی دارد.
محرابی تصریح كرد: ساماندهی و رفع مشكلات در زمینه دكه های روزنامه فروشی یك امر بین دستگاهی است و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی تواند به تنهایی آن را حل و فصل نماید.
وی در ادامه از برگزاری جلسه ای با شهرداری در این زمینه خبر داد و گفت: باید در خصوص جانمایی ها و عرضه محصولات در این دكه ها با شهرداری به تفاهم برسیم.وی بیان كرد: شهرداری برای اجاره بهای دكه های مطبوعاتی و غیرمطبوعاتی تفاوت قائل است و اجاره بهای دكه مطبوعاتی بسیار پایین تر از دكه های غیرمطبوعاتی و تجاری است.

** آماده افزایش مراكز عرضه مطبوعات در سطح شهر قم هستیم
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در 11 نقطه پُر رفت و آمد از سطح شهر كیوسك های مطبوعاتی تحت نظارت سازمان میادین فعالیت می نمایند.
علیرضا مظفری با توجه به موافقت مناطق و تعداد متقاضیان در سطح شهر؛ كیوسك مطبوعاتی وجود دارد، افزود: ضمن اینكه وجود فضای مجازی و سرعت در انتشار اخبار به صورت آنلاین اقبال عمومی را نسبت به مطالعه نشریات و جراید كم رنگ نموده است.
وی در خصوص گله مندی بهره برداران در خصوص اجاره بهای بالای كیوسك های مطبوعاتی گفت: اجاره بهای غرفه های مطبوعاتی در سطح شهر نسبت به سایر كیوسك ها نظیر عرضه مایحتاج و تنقلات قیمت ناچیزی دارد و همین اجاره بهای ناچیز هم با توجه به نظر كارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود و چناچه كاربری غیر مطبوعاتی داشته باشند با توجه به محل قرارگیری غرفه های مطبوعاتی قیمت بالاتری خواهند داشت.
وی تصریح كرد: با توجه به جلسات مشترك فی مابین سازمان میادین و اداره كل ارشاد و همچنین معاونت مطبوعاتی تصمیم گیری شد نسبت به استقرار كیوسك های مطبوعاتی در مكان هایی كه پُر رفت و آمد تر هستند و در معرض دید بیشتری می باشند اقداماتی انجام شود.
مظفری بیان كرد: همچنین افزایش فضای عرضه مطبوعات و گسترش شبكه توزیع جراید، نشریات و محصولات فرهنگی از جمله اقدامات سازمان میادین در آینده می باشد.
وی در راستای نوسازی و بازپیرایی كیوسك های مطبوعاتی یادآور شد: چناچه كیوسكی دارای مشكل خاصی باشد؛ چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ فنی؛ نسبت به رفع موارد و ایرادهای آن اقدام مقتضی انجام خواهد گرفت. وی تاكید كرد: برای توسعه فرهنگ در این شهر مقدس قم باید اقدامات اساسی انجام شود و سازمان میادین آمادگی دارد همانطور كه پیش تر گفته شد جهت افزایش فضای عرضه مطبوعات و گسترش شبكه توزیع جراید، نشریات و محصولات فرهنگی اقدامات موثری انجام دهد.
از آنجا كه در سالهای اخیر كمبود مراكزعرضه مطبوعات در شهر قم نارضایتی همه دست انداركاران تولید و عرضه و خریداران مطبوعات را به همراه داشته است مسئولان فرهنگی و شهری قم باید در اسرع وقت برایاین مشكل چاره اندیشی كنند چرا كه ادامه این روند زیبنده شهر مقدس قم كه ام القراء جهان اسلام است نیست.
7404/ 6133/ تنظیم كننده: محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی