سبزوار- ايرنا- مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: با توجه به اينكه شمار زيادي از مفاخر و بزرگان عرصه علم و ادب كشور از ديار سبزوار برخاسته اند، تشكيل انجمن مفاخر و آثار فرهنگي در اين شهرستان ضروري است.

به گزارش ايرنا، سيدسعيد سرابي دوشنبه شب در هفتمين همايش ملي بزرگداشت بيهقي در سبزوار افزود: اين شهرستان زادگاه بزرگان و مفاخري چون ابوالفضل و ابوالحسن بيهقي، خواجه نظام الملك طوسي، عطاملك جويني، حاج ملاهادي سبزواري، دكتر علي شريعتي، حميد سبزواري و مرجع عاليقدر آيت الله حاج عبدالاعلي سبزواري است كه هر يك چون ستاره اي در پهنه آسمان علم و ادب ايران مي درخشند.
وي ادامه داد: ثبت يك روز ملي در تقويم رسمي كشور به نام يكي از مفاخر اين شهرستان ضروري است كه بهترين شكل آن نامگذاري اول آبان ماه به نام ابوالفضل بيهقي، پدر بلامنازع نثر فارسي است.

* جايگاه رفيع بيهقي در بين تاجيك ها
رايزن فرهنگي جمهوري تاجيكستان در ايران نيز در اين همايش در سخناني گفت: ابوالفضل بيهقي، جايگاهي رفيع در ميان مردم تاجيكستان دارد و 2 كشور داراي مشتركات فرهنگي زيادي هستند كه اين موضوع سبب ارتباط زياد ميان ايران و تاجيكستان شده است.
يوري بايف مرادجان افزود: كشورهاي فارسي زبان نيز همچون جمهوري اسلامي ايران، بايد با برگزاري همايش بزرگداشت بيهقي از خدمات پدر نثر فارسي پاسداري كنند.
وي ادامه داد: زيبايي زبان مادري در كتاب بيهقي نمايان است و مردم كشور تاجيكستان همانند مردم ايران مقام و منزلت بيهقي را گرامي مي دارند.
در اين مراسم از تمبر پيشنهادي يادبود ابوالفضل بيهقي رونمايي شد.
هفتمين همايش ملي بزرگداشت بيهقي كه امروز در سبزوار آغاز شده، فردا نيز با حضور رايزنان فرهنگي افغانستان و تاجيكستان و شماري از اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و اعضاي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سبزوار ادامه مي يابد.
ابوالفضل بيهقي، تاريخ نگار قرن پنجم هجري قمري و نگارنده كتاب تاريخ بيهقي، از مورخان دوره غزنوي است كه در سال 385 قمري در قريه حارث آباد بيهق (سبزوار امروزي) متولد شد.
وي بعد از كسب فضايل به ديوان رسايل محمودي راه يافت و در خدمت خواجه بونصر مشكان به كار پرداخت و در خدمت سلاطين غزنوي به سر برد كه تا عصر عزالدوله عبدالرشيد در سال 440 قمري نيز چندي صاحب ديوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بيهقي بعد از رهايي از زندان باقي عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجري قمري درگذشت.
شهرستان سبزوار در 230 كيلومتري غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: حميد دلاوري هروي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
8145/5132