اهواز - ايرنا - معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان گفت: طرح ' ايران مهارت ' با زير پوشش قرار دادن 66 هزار نفر از دانش آموزان اول و دوم متوسطه خوزستان در سال جديد تحصيلي آغاز شد.

جمشيد كمايي سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: اجراي طرح «ايران مهارت» براي دانش آموزان اول و دوم دوره متوسطه است و در قالب اين طرح، مدارس داوطلب كلاس‌هاي مهارتي را با هدف مهارت‌آموزي براي ورود به بازار كار در ساعات فوق برنامه به اين دانش‌آموزان ارائه مي‌كنند.
وي گفت: در اين طرح حدود 500 مهارت براي دانش آموزان پيش بيني شده كه به انتخاب و علاقه دانش آموزان است؛ مدارسي كه در اين طرح ملي شركت دارند بايد اجراي اين طرح ها را با تصويب انجمن اوليا و مربيان و هيات امناي مدرسه انجام دهند.
كمايي با بيان اينكه اين طرح با هدف فرهنگ‌سازي در جهت مهارت‌آموزي دانش آموزان براي ورود به بازار كار انجام مي شود، افزود: از آنجا كه مدرسه يكي از پايگاه هاي مهم مهارت آموزي است، اين طرح توسط بخش خصوصي و سازمان فني و حرفه اي در مدارس در حال اجرا است.
وي بيان كرد: آموزش ها به صورت پودمان هاي كوتاه مدت در 20 جلسه است و همچنين كليه دانش آموزان توسط مجري طرح كه سازمان فني و حرفه اي است، در پرتال اين سازمان ثبت نام مي كنند و در نهايت براي آنان گواهينامه مهارت صادر مي شود.
كمايي خاطر نشان كرد: در صورت نبود امكان اجراي دوره در مدارس، مي توان اين دوره ها را در مراكز آموزشي فني و حرفه اي يا مراكز دولتي اجرا كرد و پرداخت هزينه دوره و ثبت نام دانش آموزان پس از تصويب انجمن اوليا و مربيان و هيات امناي مدارس و همچنين يارانه هاي آموزشي از سوي سازمان فني و حرفه اي انجام مي شود.
معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان گفت: در اجراي اين طرح آموزش و پرورش نقش نظارتي دارد و سازمان فني و حرفه اي وظيفه آموزش مربي براي آموزش و پرورش را نيز بر عهده دارد.
وي افزود: در انتخاب نوع مهارت مسايل بومي و منطقه اي در نظر گرفته مي شود و اين نيازها با هماهنگي اداره كل آموزش و پرورش انجام مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به مهم بودن موضوع مهارت براي بخش خصوصي، بايد با تغيير سبك نظام و روند آموزشي مدارس، در شكل‌دهي به علايق و توانمندي دانش‌آموزان گام هاي عملي مؤثري برداريم.
7158/ 6037
خبرنگار: زينب فرحاني ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي