سبزوار- ايرنا- مديركل دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: يكي از مهمترين ارزشهاي تاريخ بيهقي توجه به جزئيات رويدادها مي باشد لذا ابوالفضل بيهقي بنيانگذار ادبيات غيرداستاني است.

علي اصغر سيدآبادي شامگاه سه شنبه درميزگرد پژوهشي و داستانخواني بيهقي درسبزوار افزود: ابوالفضل بيهقي از احياكنندگان نثر فارسي و يكي از مورخان برجسته تاريخ ايران است.
وي به جايگاه تاريخ ادبيات فارسي اشاره و بيان كرد: در حوزه شعر چهره هاي درخشان در ادبيات فارسي وجود دارند ولي در حوزه نثر افراد صاحب نام كمتر هستند. در تاريخ بيهقي پيامها به صورت دقيق به مخاط منتقل مي شود. بيانگذار نثرهاي مختلف همانند بيهقي و واعظ كاشفي از شهرستان سبزوار به دنيا معرفي شدند كه بايد از اين ظرفيت مفاخر به خوبي استفاده شود.
او همچنين بر لزوم ثبت 'روز بيهقي' در تقويم رسمي كشور تاكيد و بيان كرد: با توجه به ارزش ابعاد شخصيتي بيهقي تحقق اين موضوع ضروري است و مسئولان شهرستان سبزوار بايد اين موضوع را با جديت پيگيري كنند.
هفتمين همايش ملي بزرگداشت بيهقي به مدت 2 روز با حضور رايزنان فرهنگي افغانستان و تاجيكستان و شماري از اعضاي هيات علمي دانشگاهها و اعضاي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سبزوار برگزار شد.
ابوالفضل بيهقي، تاريخ نگار قرن پنجم هجري قمري و نگارنده كتاب تاريخ بيهقي، از مورخان دوره غزنوي است كه در سال 385 قمري در قريه حارث آباد بيهق (سبزوار امروزي) متولد شد.
وي بعد از كسب فضايل به ديوان رسايل محمودي راه يافت و در خدمت خواجه بونصر مشكان به كار پرداخت و در خدمت سلاطين غزنوي به سر برد كه تا عصر عزالدوله عبدالرشيد در سال 440 قمري نيز چندي صاحب ديوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بيهقي بعد از رهايي از زندان باقي عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجري قمري درگذشت.
سبزوار در فاصله 230 كيلومتري غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: حميد دلاوري هروي **انتشار: حسين كريم زاده
8145/1858