بوشهر- ایرنا- برخی از اهالی بخش ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر در اقدامی برای جلب توجه مسئولان نسبت به انجام بهسازی و تعریض جاده دسترسی به شهر و روستاهای این بخش تابلوهایی از تصایر افرادی را كه بر اثر حوادث جاده ای در این راه جان باخته اند، در محل تصادف ها نصب كرده اند.

به گزارش ایرنا، راه اصلی ارتباطی بخش ارم به شهر برازجان مركز شهرستان دشتستان و دیگر نقاط كشور به طول 45 كیلومتر بدلیل كوهستانی و كم عرض بودن، وجود گردنه ها و نقاط حادثه خیز سالانه جان شماری از مردم منطقه و مسافران را می گیرد كه تعریض، ساماندهی و ایمن سازی آن از خواسته های مردم است.
رئیس شورای اسلامی بخش ارم در این باره به ایرنا، گفت: مسیر اصلی و ارتباطی بخش ارم جاده 45كیلومتری از پل نمازگاه به شهر تنگ ارم است كه بسیار كم عرض و بدلیل شرایط كوهستانی دارای شیب های تند و گردنه های خطرناك است.
ناصر زارعی افزود: این مسیر با عرض پنج متر در برخی نقاط نیز دچار فرسودگی است و از لبه پرتگاه ها و دره های خطرناك عبور می كند و سالانه افرادی بدلیل سوانح رانندگی جان خود را در این مسیر از دست می دهند، طوریكه هر 500 متر این جاده تاكنون یك كشته داشته است.
وی گفت: تابلوهای تصاویر اموات در مناطق مختلف این راه كه بازماندگان برای یادبود نصب كرده اند نشان دهنده عمق مشكل است و از طرفی نبود پوشش تلفن همراه در مسیر برای امدادرسانی بموقع و بتازگی حضور خودروهای شوتی ( خودروهای سواری كه كالای قاچاق جابه جا و با سرعت زیاد در جاده تردد می كنند) بدلیل دور بودن از چشم پلیس نیز مشكل تردد در این مسیر را چند برابر كرده است.
زارعی بیان كرد: شاید این مسیر درسالیان دور كم رفت و آمد بود اما با توجه به توسعه حمل و نقل و شهرنشینی، شرایط خاص اقلیمی و خوش آب و هوایی، وجود فضاهای گردشگری و باستانی و كشاورزی منطقه اكنون و بویژه در ایام تعطیل از مسیرهای پرتردد كشور به شمار می رود.
رئیس شورای بخش ارم بیان كرد: پلیس راهور در تعطیلات نوروز 96 این مسیر را از جمله جاده های پرترافیك و حادثه خیز كشور اعلام كرد.
زارعی اضافه كرد: این درحالی است كه اهالی منطقه بطور مكرر شاهد تصادفات دلخراش و از بین رفتن افراد و جوانانی از منطقه و یا مسافرانی از سایر نقاط كشور بوده اند وبیش از یك دهه است كه حل این مشكلات از مطالبات جدی مردم و در دستور كار مسئولان است.
وی اظهار داشت: در سال جاری وزیر راه و شهرسازی تا ورودی مسیر و معاون وی كل مسیر را بازدید كردند و قرار شد 200 میلیارد ریال برای برطرف كردن مشكلات ترافیكی این راه در نظر گرفته شود.
زارعی ادامه داد: حدود یك سال پیش در قسمتی از این مسیر در گردنه نارمنج تعمیرات و عملیات برطرف كردن حادثه خیزی این نقطه آغاز شد اما مدتی است آین طرح تعطیل است.
وی همچنین به اقدامات شایسته اداره راه در تعریض جاده تنگ ارم به دهرود با اعتبار هشت میلیارد ریال و پیشرفت مناسب این طرح و تاثیر آن در رفاه و امنیت تردد مردم در مسیر اشاره كرد.
یكی از شهروندان شهر تنگ ارم مركز این بخش گفت: در این مسیر با توجه به اینكه از بركات دولت و تلاش مسئولان استان چند سالی است كه شناسنامه دار شده و در سطح ملی مورد توجه قرار گرفته انتظار می رود كه در مورد امنیت تردد و حفظ جان مسافران اقدامات فوری صورت گیرد.
شهرام تنگ ارمی اضافه كرد: این مسیر یكی از خطرناكترین مسیرهای پرتردد كشور است كه سالانه حوادث ناگواری را رقم می زند.
وی اظهار كرد: هم اكنون مردم منطقه بدلیل نبود امكانات لازم در این بخش ناچار به تردد شبانه روزی برای انجام كارهای لازم اداری و بیمارستانی به مركز شهرستان هستند كه در این مسیر خطر جان آنها را تهدید می كند كه در این زمینه باید چاره اندیشی شود.
تنگ ارمی بیان كرد: تعریض این مسیر از خواسته های بحق و جدی مردم منطقه است كه با توجه به اینكه این مسیر شناسنامه ملی دارد باید فرا استانی و بصورت كارشناسی شده مورد توجه قرار گیرد.
یكی از شهروندان بخش ارم نیز با ارسال نامه ای برای نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری برای بازسازی مسیر تنگ ارم – برازجان به عنوان یكی از مطالبات دیرینه مردم این بخش شد.
بنیامین نیكنام در این نامه كه نسخه ای از آن به خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان بوشهر نمابر شده خطاب به نماینده مردم دشتستان در مجلس آورده است: شما به عنوان نماینده ما در مجلس شورای اسلامی بطور كامل از وضعیت خرابی جاده این بخش اطلاع دارید كه بازسازی آن به عنوان مهمترین اولویت و مطالبه مردم از مسئولان است.
این نامه یادآور شده است: چند سالی است كه مردم بخش ارم چشم انتظار رسیدگی به تنها مسیر ترددشان به مركز شهرستان دشتستان هستند ولی خواسته های بجای آنان تاكنون بی نتیجه مانده است.
وی در این نامه افزوده است: راه ارتباطی تنگ ارم- برازجان به عنوان یكی از قدیمی ترین و خطرناك ترین مسیر در استان بوشهر به شمار می رود كه سالانه در این مسیر مرگبار و پرپیچ خم شاهد پرپر شدن جان افراد زیادی به خاطر تصادفات هستیم.
نیكنام اضافه كرده است: یكی دیگر از خطرات این مسیر علاوه برباریكی و تاریكی آن در شب این است كه مدتهاست جولانگاه امنی برای خوروهای شوتی شده است كه این خودروها با كمك پیچ های خطرناك كوهستانی و دره های عمیق در كمین جان افراد هستند.
وی از نماینده دشتستان خواستار پیگیری موضوع بازسازی و تعریض جاده بخش ارم از وزیر راه و شهرسازی به عنوان یكی از انتظارات دیرینه كه وزیر وعده اش را به مردم این بخش داده است، شد.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره كل راه و شهرسازی استان بوشهر در این ارتباط اظهار داشت: با توجه به نامناسب بودن وضعیت جاده اصلی بخش ارم از پل نمازگاه به سمت شهر تنگ ارم، مطالعات آن صورت گرفته و بصورت یك طرح در كمیسیون ماده 23 توجیه فنی آن انجام شده است.
عبدالحسن مشایخ افزود: این طرح در سطح وزارتخانه مصوب شده و به سازمان برنامه و بودجه برای گرفتن ردیف اعتبار ملی ارسال شده اما هنوز ردیفی برای آن باز نشده است.
وی اضافه كرد: با توجه به اینكه این مسیر نیازمند بازسازی و اقدامات كلی و پرهزینه است باید بصورت ملی تامین اعتبار شود زیرا در سطح استانی تامین اعتبار آن امكان پذیر نیست.
مشایخ گفت: در نقاطی از این مسیر اقداماتی برای برطرف كردن نقاط حادثه خیز در دست اجراست اما با توجه به اینكه بصورت امانی و با امكانات اداری اجرا می شود با كمبود اعتبار و تعطیلی روبرو شده است.
وی اضافه كرد: امیدواریم كه با تلاش نماینده مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی این اعتبار ملی در بودجه سال 1397دیده و با تامین اعتبار ملی مشكلات مسیر برطرف شود.
بخش ارم با 20هزار نفر جمعیت شامل شهر تنگ ارم و 45 روستا و آبادی منطقه ای خوش آب و هوا و تاریخی و باستانی و یكی از قطب های كشاورزی استان بوشهر در 70كیلومتری شرق شهر برازجان مركز دشتستان واقع شده است.
7213/6043**
خبرنگار: سیده حلیمه حسینی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه