«كامران سپهري» امروز (چهارشنبه) در حاشيه نخستين نشست سازندگان پلتفرم جديد ايران خودرو در شركت ساپكو در پاسخ به ايرنا افزود: از امروز تا 2 سال و نيم آينده دست توليدكنندگان خارجي خودرو در دست توليدكنندگان داخلي قرار داده شده و قرار است از همان ابتداي همكاري، قابليت هاي طراحي، توليد و ساخت قطعات به سازندگان داخلي منتقل شود.
به گزارش ايرنا، طرح پلتفرم جديد شركت ايران خودرو شامل همه فرآيندهاي طراحي، مهندسي، اجرا، ارزيابي و توليد است.
در اين طرح شركت هاي «پينين فارينا» از ايتاليا، «ماهله» آلمان و «هيونداي پاورتك» كره جنوبي در زمينه طراحي و توسعه خودرو با بيش از 100 عرضه كننده و توليدكننده داخلي مشاركت دارند.
نخستين محصولات اين پلتفرم جديد در سال 2020 ميلادي (1399 خورشيدي) وارد بازار مي شود كه با هدف صادرات 30 درصدي محصولات و بومي سازي 70 درصدي توليد مي شوند.
سپهري ادامه داد: توسعه اين پلتفرم جديد 2 سال و نيم به طول مي انجامد و فرصت مناسبي براي ارتقاي همكاري توليدكنندگان خارجي و داخلي است تا در اين مدت به 70 درصد داخلي سازي دست يابند.
وي بيان داشت: همكاري طراحي شده با ساير انواع همكاري ها از جمله ارسال قطعات به صورت سي.كي.دي (قطعات منفصل) يا «تحت ليسانس» متفاوت است.
«در اين طرح يك كنسرسيوم 10 جانبه متشكل از پنج طرف خارجي و پنج طرف داخلي شكل گرفته است كه بسته به شرايط و در طول اجراي طرح، مشاركت ها مي تواند افزايش يابد».
وي افزود: بسته به قرارداد در هر مورد، از حداقل سرمايه گذاري تا 100 درصد سرمايه گذاري در يك همكاري مشترك قابل پيگيري است.
** بازه قيمتي 12.5 تا 15 هزار دلاري خودروهاي جديد
معاون طراحي و توسعه محصول و پلتفرم شركت ايران خودرو اعلام كرد: با هدفگذاري انجام شده، نخستين خودرو توليدي اين پلتفرم كه يك سدان كلاس سي - C - (خودرو خانوادگي صندوق دار) است 12 هزار و 500 تا 15 هزار دلار قيمت خواهد داشت.
وي گفت: علاوه بر صادرات خودرو، صادرات قطعه به صورت سي.كي.دي، صادرات لوازم يدكي، صادرات خدمات فني و مهندسي و در مجموع صادرات كل زنجيره ارزش را در اين طرح خواهيم داشت.
به گفته وي، اين پلتفرم قرار است 23 محصول و خودرو جديد را تحت پوشش قرار دهد و نخستين خودرو توليدي تا 2 سال و نيم آينده وارد بازار مي شود و از آن پس نيز هر 6 ماه يك بار يك محصول جديد روي اين پلتفرم توسعه داده مي شود.
«خودروهاي كلاس بي - B- اس.يو.وي (شاسي بلند)، هاچ بك، وانت و صندوق دار روي اين پلتفرم توليد مي شود».
سپهري تصريح كرد: بخش هاي مختلف از جمله موتور، گيربكس، اكسل، برق و الكترونيك خودرو و... از سوي داخلي ها و با مشاركت توليدكنندگان داخلي طراحي و توليد مي شود.
وي اعلام كرد صادرات 30 درصد محصولات توليدي روي پلتفرم جديد هدفگذاري شده و افزود: قيمت و كيفيت خودرو شرط لازم و تقويت بازاريابي بين المللي شرط كافي براي نفوذ به بازارهاي جهاني است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
اقتصام*3065*1961* خبرنگار: محمد ملك دار* انتشار: مريم مسعود
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
تهران- ايرنا- معاون طراحي و توسعه محصول و پلتفرم شركت ايران خودرو گفت: خودروهاي توليدي پلتفرم جديد ايران خودرو از همان آغاز توليد (در 2 سال و نيم آينده) با عمق داخلي سازي 70 درصدي به بازار عرضه مي شود.