كرج - ايرنا- معاون تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش كاهش سواد حركتي را يكي از معضلات جامعه دانست و گفت كه گسترش سواد حركتي در جامعه يك ضرورت است كه بايد براي آن چاره انديشي كرد زيرا در آينده با مشكل مواجه مي شويم كه جبران ناپذير است.

به گزارش ايرنا، مهرزاد حميدي عصر چهارشنبه در همايش معلمان تربيت بدني استان البرز كه در كانون امام علي (ع) برگزار شد، افزود: كاهش سواد حركتي از معضلات جامعه است كه بايد با همكاري شهرداري‌ها و ورزش و جوانان و همچنين مدارسي كه داراي سالن ورزشي هستند بستر را براي گسترش سواد حركتي در جامعه فراهم آورد.
وي بيان كرد: حتي مي توان بعداز ظهرها، مدارسي كه خالي از دانش آموز است را به باشگاه ورزشي تبديل كرد.
وي كم تحركي را يكي از معضلات و تهديدات جامعه دانست كه براي كاهش خسارت آن بايد خانواده، مدرسه و محله همسو شوند تا با برنامه ريزي و استفاده از امكانات زمينه تقويت سواد حركتي در جامعه بوجود آيد.
معاون تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و آموزش و پرورش بيان اينكه با افزايش يكجانشيني، آپارتمان نشيني، موبايل و اينترنت، بازي كودكانه دانش آموزان از آنها دزديده شده است، ياد آور شد: با همكاري و هم كلامي همه مسئولان امر بايستي فعاليت‌هاي حركتي در مدارس ترويج داده شود.
حميدي تصريح كرد: فعاليت‌هاي دوساعته مدارس براي تحرك و پويايي دانش آموزان كافي نيست و بايستي با برنامه‌ريزي و مديريت، فضاي ورزشي را براي افراد ي كه در سنين پايين قرار دارند افزايش دهيم.
وي اضافه كرد: با برگزاري المپياد دوره اي درون مدرسه‌اي نسبت به گذشته فعاليت‌هاي حركتي مطلوب‌تر شده و چاقي در پسران طي چهار سال گذشته كاهش داشته است اما تا رسيدن به نقطه مورد نظر، فاصله زياد است.
وي با اشاره به اينكه اگر ورزش در نسل جديد فراموش شود، شاهد كاهش سواد حركتي و افزايش بيماري‌هاي غير واگير كه مي توان از آن به نام سونامي ياد كرد ، خواهيم شد.
معاون تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش در ادامه به آثار مثبت افزايش سواد حركتي در جامعه پرداخت و اظهار كرد: با افزايش سواد حركتي در دانش آموزان درمقابل مهارت‌هاي اجتماعي، روانشناختي بهبود و ارتقاء خواهد يافت.
حميدي گفت: موثرترين اهرم پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي ورزش است كه در مدارس معلمان تربيت بدني به عنوان راهنما بايد بستر گسترش ورزش را در بين دانش آموزان و خانواده ها فراهم كنند كه اين امر با افزايش فضاهاي ورزشي و تجهيز مراكز ورزشي به امكانات لازم محقق مي شود.
وي تصريح كرد: هدف ما از توسعه برنامه هاي تربيت بدني و طراحي و اجراي نورم هاي آمادگي جسماني، پرورش دانش آموزاني شاداب، با نشاط و پر انرژي است.
وي ادامه داد: در اين راستا شوراي عالي آموزش و پرورش تلاش كرد تا درس تربيت بدني در دروس تمامي كلاس هاي رده هاي مختلف آموزشي از ابتدا تا فارغ التحصيلي لحاظ شود و بر همين اساس امسال دو ساعت درس تربيت بدني براي دانش آموزان سال يازدهم در نظر گرفته شده و سال آينده طرح دو ساعت تربيت بدني براي كلاس دوازدهم نيز اجرايي خواهد شد.
وي به برگزاري المپيادهاي درون مدرسه اي در جهت توسعه فعاليت هاي ورزشي براي دانش آموزان اشاره كرد و گفت: مسابقات درون كلاسي و سپس درون مدرسه اي طراحي شده و در مدارس اجرا مي شود و هدف ما اين است كه علاوه بر دو ساعت درس تربيت بدني ، بين دو تا سه ساعت ديگر در هفته دانش آموزان به فعاليت هاي ورزشي پرداخته و پوياتر و با نشاط تر به امر تحصيل بپردازند.
اين مسئول به تامين نيروي انساني مورد نياز براي تربيت بدني مدارس اشاره و خاطر نشان كرد: همه كارها بايد مرحله به مرحله انجام شود و در حال حاضر معاونت نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش اهتمام خود را براي تامين اين مربيان گذاشته است و تا تامين اين نيروها از معلمين و نيروهاي موجود نهايت استفاده را مي كنيم.
حميدي خطاب به خانواده هاي ايراني گفت: دانش آموزان شش ساعت از روز در مدارس حضور دارند و بايد دايره فعاليت هاي آنان در خارج از مدارس نيز تحت نظر باشد و به عبارتي بايد حلقه سه ' ميم ' منزل ، مدرسه و محله كامل شود تا دانش آموزان در تمام ساعات زندگي مورد حمايت قرار داشته و با كاهش فعاليت هاي بدني و مهارت هاي مختلف زندگي مواجه نشوند.
وي اضافه كرد: افزايش محتواي درس تربيت بدني، تربيت و پرورش نيروي انساني متخصص تربيت بدني، تامين تجهيزات و ايجاد فضاهاي ورزشي در مدارس از جمله برنامه هاي معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش است.
2819/1535خبرنگار: مهين مالمير**انتشار دهنده: داريوش غفاري