مهاباد- ايرنا- اصلاح الگوي كشت محصولات كشاورزي و كاشت محصولات كم آب بر همانند زعفران از سياست هاي جهاد كشاورزي است و يك كشاورز زعفران كار اهل اشنويه طلايه دار و الگوي ساير كشاورزان آذربايجان غربي به شمار مي رود.

به گزارش ايرنا زعفران كه به علت رنگ سرخ و صرفه اقتصادي خوب اش به طلاي سرخ مشهور است، روند كاشت و پرورش دشواري دارد اما اين كشاورز اشنويه اي در حياط خانه اش نيز موفق به برداشت اين محصول شده است.
' يعقوب مصطفي پور'، كشاورز روستاي 'پيروت آباد' اشنويه كه نخستين بار در منطقه موفق به كاشت اين محصول شده است روز پنجشنبه در مورد علت كاشت اين محصول به خبرنگار ايرنا گفت: مصرف كم آب براي توليد اين محصول، مناسب بودن اقليم براي كاشت و كم هزينه بودن از عمده دلايل پرورش زعفران در اشنويه است.
وي افزود: از سال 1390 شمسي در زمينه كاشت زعفران تلاش كرده و به شيوه دسته اي يا گروهي اقدام به پرورش زعفران در باغچه خانه ام كرده ام.
وي گفت: كاشت اين محصول راهبردي نكات ظريفي دارد كه از آن جمله مي توان به كاشت آن در عمق حدود 15 تا 20 سانتي متري خاك اشاره كرد كه در آن صورت اين محصول در تابستان و زمستان دچار تنش سرمايي و گرمايي نمي شود.
مصطفي پور افزود: مرحله كاشت زعفران از مردادماه آغاز مي شود و در موقع گل دهي در بازه زماني پانزدهم تا بيستم شهريور، آبياري انجام مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه اين محصول در طول سال به سه بار آبياري نياز دارد، اظهار كرد: برداشت زعفران از اوايل مهرماه آغاز مي شود.
وي اظهار كرد: كاشت اين محصول را با 20 بوته به صورت آزمايشي باغچه خانه ام آغاز كردم و اين تعداد در زمان حاضر به 300 پياز زعفران افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه سالانه بيش از 400 گرم زعفران برداشت مي كند، افزود: كاشت زعفران را پس از كسب تجربه هاي لازم در مقياس و زمين بزرگتري انجام دادم و اكنون اين محصول را به بازار عرضه مي كنم.
اين كشاورز مستعد كه خودش دانش آموخته مهندسي كشاورزي است، گفت: پرورش اين گياه در مزارع مي تواند براي جلوگيري از اتلاف و صرفه جويي در مصرف آب در مزارع و احياي درياچه اروميه كمك كند.
مصطفي پور همچنين كشاورزان روستاهاي اشنويه از جمله چشمه گل، حسن نوران و خانلر را به پرورش زعفران به علت مناسب بودن خاك اين منطقه دعوت كرد.
اين كشاورز در مزرعه خود همچنين اقدام به پرورش موسير رازيانه، هميشه بهار، گل محمدي، كتان، بيدمشك و گل آلوورا كرده و گل الوورا به مرحله فروش در بازار نيز رسيده است.
مدير جهاد كشاورزي اشنويه نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: تغيير الگوي كشت و كاشت محصولات كم آب بر، همانند زعفران براي صرفه جويي در مصرف آب از سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي است.
سيدانور حسيني افزود: زعفران چون در فصل تابستان نياز آبي ندارد، مي تواند به عنوان يك محصول جايگزين معرفي شود.
وي بيان كرد: چون كاشت زعفران در منطقه سابقه چنداني ندارد، بايد زيرنظر كارشناسان كشاورزي و پس از توصيه هاي فني و كارشناسي صورت بگيرد.
به گزارش ايرنا زعفران داراي مواد مغذي زيادي است كه از بسياري از بيماري ها جلوگيري مي كند و داراي روغن هاي پينن، بورنئول و ژرانيول است كه همين روغن ها براي سلامتي بدن مفيد است.
زعفران، خلق و خو را بهتر مي كند به همين دليل يك داروي خوب براي بيماري افسردگي است و در پخت غذا به عنوان معطر كننده، طعم دهنده و رنگ كننده (زعفران باعث ايجاد رنگ زرد طلايي خوش رنگ، بوي مطبوع و مزه اي خوب، در غذاها مي شود) به كار مي رود.
‌با توجه به رنگ بسيار غليظي كه از آن توليد مي شود در صنايع آرايشي، داروسازي، قنادي و در تهيه ليكورها نيز از آن استفاده مي شود.
شهرستان اشنويه از جمله شهرهاي مرزي آذربايجان غربي است و با داشتن يكهزار و 470 متر ارتفاع از سطح دريا يكي از مناطق حاصل خيز و مستعد براي توليد انواع محصولات زراعي به شمار مي رود.
3093/3072
**گزارش از: سارا معروفي ** تنظيم كننده: پيمان پاكزاد ** انتشار: عليرضا فولادي