بیرجند - ایرنا - كمبود پزشك متخصص در استان مرزی خراسان جنوبی مشكلاتی را برای مردم به وجود آورده و سبب نگرانی و سرگردانی آنان شده است، این كمبود پزشك سلامتی بیماران مناطق محروم استان را تهدید می كند.

به گزارش ایرنا، رفع مشكلات و محرومیت های مردم در حوزه بهداشت و درمان یكی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم به شمار می رود كه در این زمینه طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 به عنوان یكی از برجسته ترین فعالیت های دولت در سطح كشور اجرا شد كه به نوبه خود اقدامی مهم و اثرگذار است.
از آنجا كه ایجاد بیمارستان یكی از نیازهای ابتدایی هر مركز جمعیتی است اما برخی شهرستان های خراسان جنوبی از امكانات حداقلی بهداشت و درمان بی بهره اند كه این سبب شده اهالی روستایی و عشایرنشین منطقه برای رسیدن به بیمارستان فرسخ ها راه را بپیمایند.
برخی بیماران شهرستانی به دلیل نبود بیمارستان یا مراكز بهداشتی درمانی در شهر محل سكونت خود، به اجبار راهی مركز استان می شوند و علاوه بر رنج بیماری، همراهان آنها از نبود مكانی برای استراحت نیز رنج می برند.
در سال های اخیر حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گرفت اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و این استان مرزی با 460 كیلومتر مرز مشترك با افغانستان در معرض ابتلای بسیاری از بیماری ها بوده و نبود مراكز بهداشتی درمانی و بیمارستان در برخی شهرستان ها، مردمان سختكوش، متدین، انقلابی و مرزبانان كشور را تهدید می كند.

** نگرانی و سرگردانی بیماران
مرجان یكی از زنان عشایر سربیشه كه در نوبت متخصص زنان بود به خبرنگار ایرنا گفت: در سربیشه پزشك متخصص زنان وجود ندارد به همین دلیل باید فاصله 110 كیلومتری را به مركز استان بپیمایم.
وی ادامه داد: امروز با وجود مشغله های كاری همسرم، بالاخره راهی بیرجند شدیم اما توسط گشت نامحسوس پلیس مبلغ 500 هزار تومان جریمه شدیم و این فقط به دلیل اجبار برای رسیدن به پزشك بود.
وی بیان كرد: از مجموعه علوم پزشكی درخواست داریم در خصوص تامین پزشك متخصص به ویژه متخصص زنان در این شهرستان تمهیداتی بیاندیشند چراكه امروز استقبال از پزشك متخصص زنان، قبل، حین و بعد از بارداری بسیار بیشتر از گذشته است.
محمد حسن ترشابی پیرمردی كه از یكی روستاهای توابع خوسف به كلینیك ویژه امام رضا (ع) بیرجند مراجعه كرده بود، گفت: یك هفته است كه هر روز برای دریافت نوبت متخصص قلب روزی 10 هزار تومان كرایه می دهم اما هنوز موفق به دریافت نوبت نشده ام.
وی با بیان اینكه مسئولان روستاییان را دریابید و ما را زنده به گور نكنند، عنوان كرد: یك هفته است كه هر روز از ساعت 12 ظهر تا هشت شب در نوبت هستم اما بعد از ساعت ها انتظار نوبت من نمی شود و باید هر شب از جاده اصلی تا روستا 2 كیلومتر پیاده بروم كه در بیابان های تاریك با گله سگ ها مواجه می شوم و هر شب مرگ را جلوی چشمانم می بینم.
وی تاكید كرد: هر روز عوض اینكه آسایش ما بیشتر شود كمتر از گذشته شده است اگر در شهرستان نزدیك ما پزشك عمومی یا متخصص وجود داشته باشد بسیاری از مشكلات ما روستاییان رفع می شود این در حالیست كه نبود پزشك سبب مرگ و میرهای زیادی از اهالی روستا شده است.
پیرمردی عصا به دست با كوله پشتی كه بر دوشش سنگینی می كرد افزود: سواد ندارم از مردم می خواهم اسمم را در نوبت پزشك متخصص بنویسند اما نمی دانم یادداشت می كنند یا نه چون سه روز است كه می آیم و نمی دانم چرا اصلا نوبتم نمی شود.
خراسان جنوبی با حدود 800 هزار نفر جمعیت دارای 11 بیمارستان در 11 شهرستان استان است كه با یكهزار و 100 تخت بیمارستانی فعال به بیماران خدمات دهی می كند كه هر سال به نسبت افزایش جمعیت و بیماران تعدادی تخت به بیمارستان های استان افزوده شده است.
برای پاسخ به این گلایه ها كه كمبود پزشك متخصص عمده مشكل بیماران مطرح شد به سراغ دكتر محمدرضا ارجمندی مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند رفتیم.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با كمبود پزشك متخصص در استان افزود: در حال حاضر در مركز استان فقط در زمینه تخصص های جراحی عمومی و رادیولوژی با كمبود پزشك مواجه هستیم.
گفت: سال گذشته 6 شهرستان نهبندان، بشرویه، سرایان، سربیشه، درمیان و زیركوه به عنوان شهرستان های منطقه محروم ویژه به وزارت بهداشت معرفی شدند كه پزشكان متخصص طرح تعهد خدمت 12 ماه یا یكساله دارند.
وی ادامه داد: سالانه 51 پزشك متخصص سهیمه استان از طریق وزارت بهداشت معرفی می شود كه برخی به استان مراجعه نمی كنند و مابقی بعد از اتمام دوره 12 ماهه مجدد از شهرستان خارج می شوند.
وی عنوان كرد: از ابتدای آذرماه امسال پزشكان متخصص جدید در قالب این طرح وارد استان شده و در شهرستان های منطقه محروم ویژه به مردم ارایه خدمت خواهند كرد.
وی اضافه كرد: علاوه بر پزشك متخصص حتی در زمینه پزشك عمومی در این شهرستان ها با مشكل مواجه هستیم و دلایل متعددی از جمله محروم بودن منطقه، كمبود امكانات و تجهیزات، تردد سخت، نبود سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی و غیره سبب شده پزشكان تمایلی به ماندن در این مناطق نداشته باشند.

** پزشكان در مناطق محروم نمی مانند
به گزارش ایرنا ارجمندی اظهار كرد: محرومیت این شهرها سبب شده تا پزشكان رغبتی به استخدام و زندگی در این مناطق نباشد لذا این شهرستان ها همیشه با نیروهای طرحی (طرح تعهد خدمت اجباری پزشكان متخصص در مناطق محروم) اداره می شود.
وی با بیان اینكه در چند سال گذشته همواره در این شهرها سطح خدمات افزایش یافته است، افزود: همچنین از سه سال قبل در شهرستان های بشرویه و نهبندان علاوه بر متخصص داخلی، اطفال، جراحی عمومی، زنان، بیهوشی و رادیولوژی، متخصص قلب نیز مستقر و دستگاه تست ورزش و اكو نیز در اختیارشان قرار گرفت.
وی اضافه كرد: همچنین در شهرستان های درمیان، سربیشه، سرایان و زیركوه متخصص داخلی و اطفال از 2 سال قبل به صورت دایم مستقر و متخصص زنان و رادیولوژی به صورت پاره وقت تامین شد در شهرستان درمیان نیز جراح عمومی و بیهوشی به صورت دایم از سال گذشته فعالیت می كنند.
وی یادآور شد: در طرح تحول سلامت برای ماندگاری پزشكان متخصصان در شهرهای محروم به ازای هر 24 ساعت حضور 300 هزار تومان به پزشكان پرداخت می شود.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی بیرجند در رابطه با مكان استقرار و استراحت همراهان بیماران افزود: تنها در بیمارستان امام رضا (ع) مكانی موقت در اختیار همراهان قرار گرفت اما در سطح شهر منزل هایی به صورت وقفی به این امر اختصاص یافته كه همراهان بیمار استقبال نمی كنند و تمایل دارند در نزدیكی بیمار استراحتگاه جانمایی شود.
ارجمندی ادامه داد: در حال حاضر در مركز استان یا شهرستان ها به دلیل كمبود بودجه مورد نیاز امكان ساخت مكانی ویژه استراحت و استقرار همراهان بیمار نداریم این در حالیست كه حتی برای اقامت پزشكان متخصص در بیمارستان ها با كمبود جا مواجه ایم.
وی گفت: از آغاز طرح تحول سلامت تا كنون اقدامات بسیار خوبی در حوزه تجهیز بیمارستان های استان انجام شد و تمام بخش هایی كه تخت نیاز داشت تجهیز شد.
وی بیان كرد: همچنین در اجرای برنامه تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید همزمان با افتتاح هزار تخت روانپزشكی در كشور، 96 تخت روانپزشكی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند به بهره برداری رسید.
وی عنوان كرد: در برخی ایام سال ممكن است در بخش ویژه از جمله NICU وICU با كمبود تخت بیمارستانی مواجه باشیم كه این مشكل نسبت به گذشته بسیار اندك شده است.
وی در ارتباط با تجهیزات مورد نیاز بیمارستان های استان یادآور شد: در زمینه تامین تجهیزات بیمارستانی نیز اقدامات شایسته ای در سه سال گذشته شاهد بودیم به طوریكه تنها در یكسال 13 میلیارد و 600 میلیون تومان تجهیزات بیمارستانی توسط وزارت بهداشت خریداری و در اختیار بیمارستان های فعال استان قرار گرفت.

** خدمات محدود برای انبوه بیماران
اما یكی از بسته های مهم طرح تحول سلامت راه اندازی كلینیك های ویژه بیمارستانی بود كه با تعرفه های ارزان قیمت تحول اساسی در افزایش رضایتمندی بیماران به همراه داشت.
از طرفی ازدحام بیماران، صف های طولانی، وضعیت نابسامان نوبت دهی و نبود سالن انتظار در كلینیك های ویژه تخصصی و فوق تخصصی در شان بیماران نبود و گلایه های زیادی به دنبال داشته است.
متاسفانه وضعیت ضعیف سیستم نوبت دهی در كلینیك های ویژه حالتی روزمره پیدا كرده و گرفتن نوبت در این كلینیك ها بقدری دشوار و دست نیافتنی شده كه بیماران را ستوه در آورده است.
در پایان باید گفت راه اندازی كلینیك های ویژه فكر بسیاری خوبی بود اما امید است مسئولان مربوطه هر چه سریعتر نسبت به رفع وضعیت نابسامان نوبت دهی حضوری و پشت شیشه های كلینیك چاره ای بیاندیشند.
7557*6054* انتشار- مریم پنجابی
گزارش از: رقیه محمدی