اراك - ایرنا - استاندار مركزی گفت: كارگروه كاهش آلودگی هوا از مراجع مهم تصمیم ساز در استان است و مصوبات آن در تمامی بخش ها به ویژه حوزه صنعت لازم الاجراست

به گزارش ایرنا، سیدعلی آقازاده روز شنبه در نشست كارگروه كاهش آلودگی هوای استان مركزی در اراك افزود: حفظ و ارتقای شاخص های زیست محیطی در استان مركزی و كلانشهر اراك از اولویت هاست و در هر فعالیت و تصمیمی باید ملاحظات زیستی و حل معضلات زیست محیطی لحاظ شود.
وی بیان كرد: ایرالكو از صنایع مهم و مادرتخصصی است كه حل معضلات زیست محیطی آن برعهده مدیریت آن می باشد و نیاز است كه مصوبات كارگروه كاهش آلودگی هوای استان بدون درنگ و با بهترین شكل در دستور كار قرار بگیرد و اداره حفاظت محیط زیست نیز به نمایندگی از كارگروه مذكور باید برای این شركت و اقدامات اصلاحی آن ضرب الاجل تعیین كند.
استاندار استان مركزی ادامه داد: تولید و اشتغال به بهای به خطر افتادن سلامت جایز نیست و نباید كسی مشكلاتش را گردن دیگران بیاندازد، مسائل و معضلات زیست محیطی در تمامی بخش ها و نهادها و حوزه های مختلف باید پس از شناسایی شدن با تدابیر خاص در بازه زمانی مشخص رفع شود.
وی گفت: انتقال واحد آندسازی شركت ایرالكو باید با جدیت تمام پیگیری شود و اگر اقدامات مذكور بنا به هر دلیلی تاخیر شود و یا به مرحله عمل درنیاید برابر قانون با این شركت برخورد می شود.
استاندار مركزی اضافه كرد: حفظ جان و سلامتی مردم به ویژه كودكان و سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از هر بحث دیگری مهمتر است.
آقا زاده در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: فضای سبز طبیعی در منطقه سنجان (سده) وجود دارد كه از سال های قبل در حاشیه شهر اراك به عنوان منبع تصفیه هوا عمل كرده است و نباید این فضا از دست برود و پیشنهاد می شود كارگروهی در حوزه محیط زیست تشكیل شود و در تركیب آن از تشكل های مردمی و دوستداران محیط زیست برای حفظ ریه های این منطقه كمك گرفته شود.
وی گفت: جهادكشاورزی و محیط زیست طرح مطالعاتی را در خصوص كاشت گیاهان كم آب در دستور كار قرار دهند.
استاندار مركزی افزود: شهردار اراك نیز در راستای طرح های كاهش آلودگی هوا از هیچ كوششی دریغ نكند و حمایت لازم از مدیریت شهری اراك در راستای اجرای مصوبات كارگروه كاهش آلودگی هوای این شهر در صدر تكالیف مدیران قرار دارد.
آقازاده عنوان كرد: كاربری موتورسیكلت های برقی به جای موتورسیكلت های فعلی در شهر اراك باید دنبال شود و به منظور تحقق این مهم نیاز است كه مشوق هایی اعمال شود و شهرداری مسیرهای دوچرخه سواری ویژه ایجاد كند.
وی بیان كرد: در خصوص توزیع عوارض آلایندگی هوا نیز ظرف یك هفته آینده كارگروهی تشكیل می شود و موارد مورد نیاز قانونی بررسی و پاسخ آن حداكثر تا 10 روز آینده به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.
استاندار مركزی افزود: اراك در زمره 10 شهر آلوده كشور است اما، جمعیت میلیونی ندارد و این مسئله نباید بهانه ای باشد كه این كلانشهر و مردم آن از اعتبارات دولتی این بخش محروم بمانند.
آقا زاده بیان كرد: انتظار است نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان مركزی به ویژه نمایندگان مردم اراك، كمیجان و خنداب این مهم را با جدیت دنبال كنند و از حقوق مردم این كلانشهر دفاع كنند.
وی عنوان كرد: احیای تالاب میقان اراك از دیگر اولویت های مهم زیست محیطی در این كلانشهر است و همه دستگاه ها و نهادها باید كمك دهند تا زندگی این تالاب به عنوان یكی از زیستگاه های مهم پرندگان كشور برگردانده شود چرا كه غفلت از احیا و حفظ این سرمایه تاوان سنگینی را در آینده نزدیك خواهد داشت.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: با وجود گذشت هفت ماه از سال اولین نشست كارگروه كاهش آلودگی هوای اراك تشكیل شده و این در شرایطی است كه این كلانشهر آلوده است و مشكلات پیچیده زیست محیطی دارد.
سید مهدی مقدسی افزود: تشكیل مستمر كارگروه كاهش آلودگی هوای اراك و كمیته های زیر مجموعه آن به دلیل شرایط ویژه اراك در بحث آلاینده های زیست محیطی امری ضروری است.
وی بیان كرد: مصوبات كاهش آلودگی هوا باید با جدیت رصد شود و اقدام ها و مصوبات اجرایی شده مو به مو به اطلاع مردم برسد و مصوبات اجرایی نشده پیگیری ویژه شود.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیین نامه محاسبه عوارض آلایندگی ابلاغ شده، فرمول ها تغییر كرده و انتظار است هر آنچه قانون مشخص كرده برای اراك اعمال شود.
مقدسی اظهار كرد: سال های گذشته در این راستا انحرافاتی در اجرای قانون دیده شد و هیچ مطالبه ای به جز قانون در این خصوص وجود ندارد.
وی اظهار كرد: اراك علاوه بر ریزگردهای وارداتی از آلاینده های صنایع و ریزگردهای داخلی هم رنج می برد و مهار آلاینده های محلی نیازمند تدابیر و برنامه های هدفمند است.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: امید است طرح هایی در این منطقه اجرایی شود كه تالاب كویری میقان به شكوفایی و جایگاه واقعی خود دست یابد.
مقدسی عنوان كرد: در خصوص لایحه هوای پاك تلاش های زیادی صورت گرفته و چهار ماده به این لایحه اضافه شده و در صحن رسمی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
دیگر نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اراك در طول سال های زیاد با آلودگی هوا مواجه بوده و نفس های مردم آن به شمار افتاده است.
علی اكبر كریمی افزود: مردم این شهر در مناسبت های مختلف، حضور مقام های كشوری و سفرهای دولت رفع و یا كاهش آلودگی هوا را به عنوان مهمترین خواست خود اعلام كرده اند.
وی بیان كرد: نفس كشیدن از حیاتی ترین نیازهای یك انسان است و این خواسته برای مردم زیاد نیست.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال های گذشته نمایندگان در مجلس شورای اسلامی تلاش كردند در برنامه سوم و چهارم توسعه نام اراك را در كنار هفت شهر آلوده دیگر كشور قرار دهند و با وجود اینكه نام اراك در بهره مندی از اعتبارات كلانشهرهای آلوده لحاظ شده و 2 شهر كرمانشاه و قم نیز به این شهرها اضافه شدند اما اراك تنها شهری است كه نتوانسته از نعمت حمل و نقل عمومی و سایر امكانات بهره گیرد.
وی بیان كرد: كلانشهر اراك به واسطه جمعیت كم از مترو برخوردار نیست و هیچ اعتبار مشخصی برای بهبود شرایط آلودگی هوا در این شهر پیش بینی نشده است و تنها اقدام تصویب طرح جامع كاهش آلودگی هوا است كه این طرح نیز با وجود گذشت 10 سال از آن 34 درصد اعتبارش محقق شده است.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: بخش قابل توجهی از این طرح روی زمین مانده كه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
كریمی عنوان كرد: سال گذشته تلاش های ویژه ای صورت گرفته كه اراك در زمره شهرهای مشمول كمك دولت محسوب شود اما این موضوع در كمیسیون تلفیق به سرانجام نرسید.
وی اظهار كرد: امید است تا قبل از بسته شدن لایحه بودجه سال 97 ، اعتبار ویژه ای برای تقویت حمل و نقل عمومی اراك لحاظ شود تا بخشی از عقب افتادگی های این شهر جبران شود.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایستگاه های سنجش آلودگی هوای اراك تنها پنج فاكتور آلوده را پایش می كند و فاكتورهای دیگر سنجش نمی شود كه نیاز است ایستگاه ها به روز شود.
كریمی گفت: بهسازی خطوط قدیمی ایرالكو با خلف وعده های زیادی همراه بوده و هنوز خط پنج این شركت از مدار خارج نشده كه نیاز است یك تصمیم عاجل برای آن گرفته شود.
وی عنوان كرد: انتقال كارخانه آند سازی ایرالكو بیش از 10 سال است كه بر زمین مانده و هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته و به تازگی زمزمه هایی به گوش می رسد كه این بخش به جای دیگر كشور منتقل شود كه جای تاسف دارد.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: سال های سال است كه به علت دعوای حقوقی كه بین محیط زیست با شركت ایرالكو بر سر احقاق حق مردم این موضوع روال كندی داشته است و هنوز هم مشكل آلایندگی ایرالكو پابرجاست.
كریمی گفت: فضای سبز دره گردو و دره سده ظرفیت های خوبی برای تلطیف هوای این كلانشهر هستند كه باید حفظ شوند تا در كاهش آلودگی هوای این شهر نقش موثری داشته باشند.
وی اظهار كرد: كارهای خوبی در كشور در خصوص خودروهای برقی آغاز شده و در دانشگاه صنعتی اراك نیز طرحی در خصوص موتورسیكلت های برقی اجرا شده و باید تلاش شود اراك به عنوان استقرار تولید خودرو و موتورسیكلت برقی معرفی شود.
وی گفت: حق مردم در خصوص پرداخت سهم عوارض آلایندگی در سال های گذشته تضییع شده كه انتظار است این حق پیگیری جدی شود.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: آلودگی هوای اراك به دلیل منابع متحرك كه شامل 300 هزار خودرو و تردد 30 هزار خودرو عبوری از كمربندی شمالی و جنوبی، منابع ثابت كه شامل استقرار صنایع مختلف و آلودگی های طبیعی است.
سعید محمودی افزود: صنایع در اراك به صورت لجام گسیخته استقرار یافته و استانداردهای حریمی در این راستا رعایت نشده و فعالیت چهار صنعت بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و ایرالكو تاثیر زیادی بر آلودگی هوا در اراك دارد.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی ادامه داد: پتروشیمی با رعایت استانداردها از لیست صنایع آلاینده خارج شده و شرایط پالایشگاه نیز در خصوص كاتالیست ها بهتر شده اما هنوز مشكلات زیاد است.
محمودی تصریح كرد: نیروگاه شازند در گذشته از مازوت استفاده می كرد اما با تلاش های صورت گرفته و توجه ویژه دولت تدبیر و امید مصرف سوخت این صنعت به گاز تغییر كرده است.
وی در خصوص ایرالكو نیز گفت: مقرر شده بود خط پنج این كارخانه اواخر اسفندماه سال 95 از مدار خارج شود اما این اتفاق رخ نداد و به اردیبهشت ماه امسال و مجدد به تیر و مردادماه سال جاری موكول شد و باز هم اتفاقی در این راستا صورت نگرفت.
مدیر كل حفاظت محیط زیست استان مركزی افزود: آنچه مشاهده می شود این است كه اراده ای برای تعطیلی خط پنج این شركت دیده نمی شود.
محمودی عنوان كرد: تعداد روزهای ناسالم كلانشهر اراك در سال 92 به 115 روز، در سال 93 به 50 روز، در سال 94 به 37 روز و در سال 95 به 105 روز افزایش یافت.
وی گفت: شمار روزهای ناسالم اراك تا پایان مهرماه امسال به 36 روز رسیده كه از این تعداد كیفیت هوا در 2 روز برای تمام گروه های سنی نامطلوب و 34 روز برای گروه های سنی حساس ناسالم بوده است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی افزود: نشست های كارگروه كاهش آلودگی هوای اراك از سال 86 در دستور كار قرار گرفته و تاكنون 50 نشست برگزار شده كه 372 مصوبه به همراه داشته است.
محمودی یادآور شد: طرح جامع كاهش آلودگی هوای اراك در سال 86 به تصویب رسیده و تاكنون كمتر از 34 درصد اعتبارات لازم آن محقق شده اما پیشرفت طرح به 70 درصد رسیده است.
شهردار اراك هم در ادامه این نشست گفت: طرح یكهزار هكتار فصای سبز در این شهر از مطالبات مهم مردم است.
داود تاجران افزود: تاكنون 345 هكتار از این طرح ایجاد شده و این آمادگی برای 655 هكتار باقی مانده وجود دارد.
وی بیان كرد: 135 هزار موتورسیكلت شماره گذاری شده در كلانشهر اراك وجود دارد كه جایگزینی این دستگاه نقلیه به جای موتورسیكلت های برقی امری ضروری است.
شهردار اراك ادامه داد: در این راستا اقداماتی با همكاری شورای اسلامی كلانشهر اراك آغاز شده است.
تاجران گفت: پرداخت عوارض ناشی از آلایندگی هوای اراك حق مردم است كه نباید تضییع شود.
اراك كلانشهری با 650 هزار نفر جمعیت است كه در زمره شهرهای آلوده كشور طبقه بندی شده است.
3005/6013/ خبرنگار: معصومه صفری *** انتشاردهنده: مژگان حیدری