مسكو - ایرنا - روسیه قصد تقویت حضور نظامی در جزایر كوریل جنوبی مورد اختلاف با ژاپن را دارد و برای این منظور در نظر دارد در این منطقه خاور دور پایگاه دریایی و فرودگاه نظامی تاسیس كند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، جزایر كوریل جنوبی تشكیل یافته از چند جزیره كوچك و بزرگ و آتشفشانی در شرق آسیا است كه به محلی برای مناقشه میان روسیه و ژاپن در خصوص مالكیت بر آن تبدیل شده است.
این جزایر در امتداد جزیره ساخالین روسیه و جزیره هوكایدو در شمال ژاپن قرار دارند.
نكته بسیار مهم كه بر اهمیت استراتژیك این جزایر افزوده است موقعیت جغرافیایی آن است كه دریای آخوتسك را از اقیانوس آرام جدا كرده است و برای روسیه حكم دروازه دریایی ورود به اقیانوس آرام را دارد.
با توجه به این واقعیت كه روسیه در سواحل اقیانوس آرام پایگاه دریایی ندارد، پایگاه ناوگان اقیانوس آرام این كشور در بندر ولادی واستوك قرار گرفته است و در صورت از دست دادن جزایر كوریل جنوبی، ارتباط ناوگان روسیه با این اقیانوس قطع خواهد شد.
به همین دلیل روسیه به تقویت حضور نظامی در جزایر كوریل جنوبی توجه ویژه دارد و برای حفظ موازنه قوا در منطقه با توجه به حضور ناوهای آمریكایی در اقیانوس آرام، در این جزایر تسلیحات پیشرفته ازجمله سامانه های موشكی باستیون مستقر كرده است.
به نظر می رسد استقرار تسلیحات راهبردی موشكی تاد آمریكا در ژاپن و كره جنوبی، روس ها را مطمئن كرده است كه تنها استقرار تسلیحات در جزایر كوریل، كفایت نمی كند و باید در این جزایر پایگاه دریایی داشته باشند.
فرانتس كلینتسویچ معاون اول كمیسیون امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) با اعلام این تصمیم مسكو اعلام كرد: پایگاه دریایی در جزایر كوریل جنوبی تاسیس خواهد شد.
كلینتسویچ به اسپوتنیك گفت: اگر در این جزایر لنگرگاه و پایگاه احداث شود هر ناو جنگی حتی بزرگترین ناوها می توانند در سواحل آن پهلو بگیرند.
سناتور روس خاطرنشان كرد: همه چیز مطابق برنامه پیش می رود و كار تاسیس این پایگاه در آینده نزدیك شروع می شود. افزون بر این در جزایر كوریل فرودگاه های نظامی احداث خواهد شد.
روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ مسكو نیز امروز با اعلام خبر تاسیس پایگاه نظامی روسیه در جزایر كوریل جنوبی نوشت: روسیه در نظر دارد با احداث این پایگاه حضور خود را در جزایر كوریل تثبیت كند.
روزنامه روسی نوشت: روسیه در جزیره ایتوروپ (ازجزایر كوریل جنوبی) سامانه های موشكی ساحلی باستیون و در جزیره كوناشیر نیز موشك های ساحل به دریای بال مستقر كرده است.
افزون بر این آتشبارهای توپخانه ای در این جزایر مستقر شده است و دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه اعلام كرد كه در این جزایر پهپادهای تجسسی نیز مستقر می شوند.

** اختلاف ژاپن و روسیه برای چیست؟
روسیه و ژاپن با وجود گذشت بیش از 70 سال از جنگ جهانی دوم، هنوز موافقتنامه صلح امضا نكرده اند زیرا توكیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر كوریل جنوبی كرده است كه در پایان جنگ به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز وضعیت كنونی را به عنوان پیامدهای جنگ جهانی دوم تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.
سایه مالكیت چهار جزیره جنوبی كوریل بر روابط اقتصادی و سیاسی توكیو و مسكو سنگینی می كند.
مسكو بارها اعلام كرده است كه حاكمیت روسیه بر جزایر كوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج كنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد موید این واقعیت است.
جزایر كوریل جنوبی شامل كوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیكوتان از یك سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.
جزایر كوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این كشور دارد. ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر كه پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو كشور قرارداد صلح امضا نكنند.
از نوامبر سال 2010 كه «دمیتری مدودیف»رئیس جمهوری وقت روسیه از جزایر كوریل بازدید كرد، مناقشه توكیو و مسكو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.
پس از اینكه نائوتو كان نخست وزیر وقت ژاپن این اقدام را وقیحانه خواند، روسیه صدور دستور استقرار تجهیزات مدرن نظامی در جزایر مورد مناقشه را صادر كرد.
تاكنون چند دور مذاكره در مورد جزایر كوریل بین روسیه و ژاپن صورت گرفته است و مسكو با تاكید بر مالكیت بر چهار جزیره مورد اختلاف، برای مشاركت با ژاپن در اجرای طرح های اقتصادی در این جزایر اصرار دارد، پیشنهادی كه ژاپن آن را نپذیرفته است.
اروپام**391** 1346** انتشار دهنده: رحمت الله خدادادی