جيرفت - ايرنا - فرماندار منوجان گفت: آفت خطرناك سرخرطومي حنايي خرما در روستاهاي چاه شور، طالقان و موتور شيرعلي ابراهيمي اين شهرستان مشاهده شده است.

حسين صادقي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برنامه ريزي هاي لازم براي مقاله با آفت سرخرطومي حنايي خرما انجام شده لذا با تلاش مسئولان جهاد كشاورزي و ارائه راهكارهاي لازم در اين مساله مهم مي‌ توان، اين آفت را از بين برد.
وي ادامه داد: آموزش، كمك به كشاورزان در كنترل بيماري، برقراري ضوابط قرنطينه اي داخلي از مهمترين برنامه ريزي ها در اين زمينه است.
فرماندار منوجان تصريح كرد: آفت سرخرطومي حنايي تنه درخت خرما را مورد هدف قرار داده و با سرعت زياد در منطقه گسترش پيدا مي ‌كند و اگر پيشگيري و جلوگيري نشود، تبديل به يك بحران واقعي مي ‌شود كه زندگي و معيشت مردم منطقه را به خطر مي ‌اندازد.
وي اظهار كرد: دهياران در روستاها وجود آفت سرخرطومي خرما اطلاع رساني كنند تا در صورت مشاهده اين بيماري اقدامات پيشگيرانه انجام شود.
آفت سوسك سرخرطومي براي نخستين مرتبه در سال 1369 از كشور پاكستان وارد ايران شد و اولين مكاني كه مورد هجوم اين آفت قرار گرفت شهرستان سراوان بود.
اين آفت از شهرستان سراوان پس از 10 سال به شهرستان هاي سرباز، ايرانشهر، سيب و سوران و ساير شهرستانهاي سيستان و بلوچستان راه يافت.
سوسك سرخرطومي آفتي است كه با ورود به تنه درخت خرما بدون برجاي گذاشتن علائمي از بيماري سبب خوردگي تنه درخت و از بين رفتن آن مي شود.
شهرستان منوجان با وسعتي معادل هفت هزار و 500 كيلومتر كه در فاصله 430 كيلومتري جنوب مركز كرمان قرار دارد.
اين شهرستان از جنوب و غرب با شهرستان هاي رودان استان هرمزگان و از شمال و شرق با شهرستان كهنوج همسايه است.
خبرنگار: هادي شفييعي مجاز ** انتشاردهنده: نجمه حسني*
7450/3029